2013
Hän on noussut kuolleista
Huhtikuu 2013


Ensimmäisen presidenttikunnan sanoma

Hän on noussut kuolleista

Kuva
Presidentti Henry B. Eyring

Todistus Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen todellisuudesta on sekä toivon että päättäväisyyden lähde. Ja se voi olla sitä jokaiselle Jumalan lapselle. Minulle se oli sitä eräänä kesäkuun päivänä 1969, kun äitini kuoli, ja se on ollut kaikkina vuosina sen jälkeen ja tulee olemaan, kunnes näen hänet jälleen.

Murhe väliaikaisesta erosta korvautui heti onnellisuudella. Se oli enemmän kuin toivoa onnellisesta jälleennäkemisestä. Koska Herra on ilmoittanut profeettojensa välityksellä paljon tietoa ja koska Pyhä Henki on vahvistanut minulle ylösnousemuksen olevan totta, voin nähdä mielessäni, millaista on, kun saamme olla jälleen yhdessä pyhitettyjen ja ylösnousseiden rakkaittemme kanssa:

”Nämä ovat niitä, jotka tulevat esiin vanhurskaiden ylösnousemuksessa. – –

Nämä ovat niitä, joiden nimet on kirjoitettu taivaassa, jossa Jumala ja Kristus ovat kaikkien tuomarina.

Nämä ovat niitä, jotka ovat vanhurskaita ihmisiä, jotka on tehty täydellisiksi Jeesuksen, uuden liiton välimiehen, kautta, joka sai aikaan tämän täydellisen sovituksen vuodattamalla oman verensä.” (OL 76:65, 68–69.)

Koska Jeesus Kristus katkaisi kuoleman siteet, kaikki maailmaan syntyneet taivaallisen Isän lapset tulevat nousemaan kuolleista ruumiissa, joka ei koskaan enää kuole. Niinpä minun todistukseni ja teidän todistuksenne tuosta loistavasta totuudesta voi viedä pois tuskan rakkaan perheenjäsenen tai ystävän menettämisestä ja korvata sen iloisella odotuksella ja lujalla päättäväisyydellä.

Herra on antanut meille kaikille ylösnousemuksen lahjan, jonka ansiosta henkemme saa fyysisistä epätäydellisyyksistä vapautuneen ruumiin (ks. Alma 11:42–44). Äitini tulee näyttämään nuorelta ja säteilevältä, sillä iän ja vuosien fyysisen kärsimyksen vaikutukset ovat poissa. Sen hän ja me tulemme saamaan lahjaksi.

Mutta niiden meistä, jotka haluamme olla hänen kanssaan ikuisesti, täytyy tehdä valintoja, jotka tekevät meistä kelvollisia tuohon yhdessäoloon, jotta voimme elää siellä, missä Isä ja Hänen rakas ylösnoussut Poikansa asuvat kirkkaudessa. Se on ainoa paikka, jossa perhe-elämä voi jatkua iankaikkisesti. Todistus tuosta totuudesta on lisännyt päättäväisyyttäni tulla itse kelvolliseksi ja auttaa rakastamiani ihmisiä tulemaan kelvollisiksi selestisen valtakunnan korkeimpaan asteeseen antamalla Jeesuksen Kristuksen sovituksen toimia elämässämme (ks. OL 76:70).

Herra tarjoaa meille oppaan tähän iankaikkisen elämän tavoitteluun sakramenttirukouksissa, jotka auttavat minua ja voivat auttaa teitä. Meitä kehotetaan uudistamaan kasteenliittomme jokaisessa sakramenttikokouksessa.

Me lupaamme muistaa Vapahtajan aina. Hänen uhrinsa vertauskuvat auttavat meitä arvostamaan sitä valtavaa hintaa, jonka Hän maksoi katkaistakseen kuoleman siteet, tarjotakseen meille armoa ja tuodakseen anteeksiannon kaikista synneistämme, jos me päätämme tehdä parannuksen.

Me lupaamme pitää Hänen käskynsä. Pyhien kirjoitusten ja elävien profeettojen sanojen lukeminen sekä innoitettujen puhujien kuunteleminen sakramenttikokouksissamme muistuttavat meitä liitoistamme tehdä niin. Pyhä Henki tuo mieleemme ja sydämeemme käskyt, jotka meidän on kaikkein tarpeellisinta pitää sinä päivänä.

Sakramenttirukouksissa Jumala lupaa lähettää Pyhän Hengen olemaan kanssamme (ks. Moroni 4:3; 5:2; OL 20:77, 79). Olen huomannut, että sillä hetkellä Jumala voi pitää minulle ikään kuin henkilökohtaisen puhuttelun. Hän tuo mieleeni, mitä sellaista olen tehnyt, mikä on Hänen mielensä mukaista, tarpeeni tehdä parannusta ja saada anteeksi, sekä niiden ihmisten nimet ja kasvot, joita Hän haluaisi minun palvelevan Hänen puolestaan.

Vuosien varrella tuo toistuva kokemus on muuttanut toivon rakkaudentunteiksi ja tuonut varmuuden, että Vapahtajan sovitus ja ylösnousemus ovat avanneet minulle oven armoon.

Todistan, että Jeesus on ylösnoussut Kristus, meidän Vapahtajamme ja täydellinen esimerkkimme ja oppaamme iankaikkiseen elämään.

Tämän sanoman opettaminen

Meidän tulee soveltaa ”kaikkia kirjoituksia meihin, jotta ne olisivat meille hyödyksi ja opiksi” (1. Nefi 19:23). Harkitse sakramenttirukousten lukemista kohdasta OL 20:76–79. Kun olette lukeneet presidentti Eyringin opetukset sakramenttirukouksista, haluat kenties kehottaa niitä, joita opetat, ajattelemaan keinoja, joilla nämä rukoukset voivat ohjata heidän elämäänsä ja auttaa heitä palaamaan jälleen taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen luo.

Valokuva Matthew Reier; Del Parsonin teos Hän on noussut kuolleista, kopiointi kielletty