2013
Kysymys ja vastaus
Helmikuu 2013


Kysymys ja vastaus

”Eräs ystävistäni on todella loukannut minua. Tiedän, että minun pitäisi olla anteeksiantavainen, mutta kuinka selviydyn loukkauksesta?”

Voi olla vaikeaa antaa anteeksi ystävällesi ja päästää irti loukatuista tunteista. Anteeksiantamiseen ja loukatuista tunteista selviytymiseen tarvitaan armoa – sinun ja Herran. Tehtäväsi ei ole yrittää selviytyä mielipahasta vaan antaa anteeksi: osoittaa armoa ystävällesi (ks. OL 64:8–10). Kun teet niin, Herra osoittaa armoaan sinulle, jos pyydät Hänen apuaan. Se tarkoittaa, että Hän voi korvata mielipahasi rakkaudella ja rauhalla.

Puhu ystäväsi kanssa. Pyri ymmärtämään, mitä tapahtui. Saatat huomata, ettei ystäväsi tarkoituksena ollut loukata sinua, jolloin anteeksiantaminen ja loukatuista tunteista selviytyminen voi olla helpompaa.

Vaikka anteeksiantaminen olisikin vaikeaa tai veisi pitkän aikaa, jatka yrittämistä. Lopulta sinun on hyvä antaa ystäväsi tietää, että olet antanut hänelle anteeksi ja haluat yhä olla hänen ystävänsä. Kaunan kantaminen ystävyyden kustannuksella ei voi koskaan johtaa rauhaan, jonka todellinen anteeksianto tuo.

Muista, että me olemme kaikki riippuvaisia Vapahtajan sovituksesta saadaksemme anteeksi syntimme. Rukoile, että pystyisit antamaan anteeksi, ja usko, että Herra auttaa sinua. Hänellä on voima parantaa tuska sydämestäsi.

Anna Herran tuomita

Anna Herran tuomita muiden tekemät vahingolliset teot. Muista, että Herra sanoo: ”Minä, Herra, annan anteeksi kenelle tahdon, mutta teiltä vaaditaan, että annatte anteeksi kaikille ihmisille” (OL 64:10). On vaikeaa unohtaa loukatut tunteet, mutta jos rukoilet apua, ymmärrät, että anteeksianto voi parantaa kauheita haavoja ja korvata vihan sellaisella rauhalla ja rakkaudella, jotka vain Jumala voi antaa.

Genessis H., 16, Antofagasta, Chile

Anna anteeksi jokaiselle

Herran Jeesuksen Kristuksen kärsimys sai Hänet vuotamaan verta joka huokosesta, mutta Hän voitti tuskan ja Hänellä oli voimaa antaa anteeksi ristillä ollessaan. Ei siksi, ettei Hän tuntenut tuskaa, vaan siksi, että ainoa asia, jolla oli Hänelle merkitystä, oli Isän tahto. Samoin on meidän kohdallamme: ainoa asia, jonka pitäisi merkitä, on Jumalan tahto, ja Hän vaatii meitä antamaan anteeksi jokaiselle. Vaikka haavamme paranisivatkin hitaasti, me voimme päästä tuskastamme rukoilemalla ja antamalla vilpittömästi anteeksi niille, jotka ovat tehneet väärin meitä kohtaan.

Ahou O., 17, Norsunluurannikko

Rakasta heitä

Olen huomannut, että paras tapa suhtautua loukkaukseen on rakastaa sitä henkilöä, joka loukkasi sinua. Kun joku on loukannut minua, yritän sanoa heille jotakin hyvää ja osoittaa erityistä ystävällisyyttä heitä kohtaan niin paljon kuin mahdollista. Kun teet niin, viha ei enää jäydä sisälläsi. Sen sijaan se häipyy kokonaan. Suhteesi henkilöön, joka loukkasi sinua, vahvistuu.

Katie A., 18, Utah, USA

Katso heitä Herran silmin

Jeesus Kristus on tuntenut tuskasi, jotta sinä voit saada anteeksi syntisi ja myös jotta sinä voit antaa anteeksi muille. Kun rukoilet kykyä nähdä jonkun niin kuin Herra näkee, huomaat, että ymmärrät tuota henkilöä paremmin. Kun viikot kuluvat, huomaat, että katkerat tunteesi häipyvät.

Kimberly B., 18, Nebraska, USA

Rukoile anteeksiantavaisuutta

Rukoile rakastavalta taivaalliselta Isältäsi, että sinulla ja ystävälläsi on rohkeutta antaa anteeksi toisillenne. Anteeksiantaminen ihmiselle, joka on loukannut sinua, on Kristuksen kaltainen teko. Anteeksianto parantaa jopa loukatuimmatkin tunteet.

Lehi E., 16, Abu Dhabi, Yhdistyneet arabiemiirikunnat

Muista rakkaus

Nefi opetti: ”Herra Jumala on antanut käskyn, että kaikilla ihmisillä tulee olla aitoa rakkautta, mikä rakkaus on todellista rakkautta” (2. Nefi 26:30). Minulle lähimmäisenrakkaus on paras tapa päästä eroon mielipahasta, kun joku ystävistäni on loukannut minua. Rakkaus on toisen heikkouksien hyväksymistä, kärsivällisyyttä sellaista ihmistä kohtaan, joka on tuottanut meille pettymyksen, ja sitä, että yrittää olla loukkaantumatta, kun joku ei toimi sillä tavoin kuin olisimme toivoneet. Jos meillä on rakkautta ystäviämme kohtaan, meitä tullaan siunaamaan.

Liezel V., 21, Negros Occidental, Filippiinit

Rukoile oppiaksesi antamaan anteeksi

Sinun pitää rukoilla oppiaksesi rakastamaan toisia ja antamaan heille anteeksi. Vaikka anteeksianto voi olla joskus hyvin vaikeaa, taivaallinen Isämme on aina halukas auttamaan meitä. Muista esimerkkiä, jota Vapahtaja näytti antamalla anteeksi kaikille. Kohdassa Kol. 3:13 sanotaan: ”Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin.” Todellinen anteeksianto on prosessi, joskus pitkällinenkin. Mutta kun me todella annamme anteeksi, tunnemme suurta helpotusta ja iloa. Tiedän, että ponnistelemalla pystyt vapautumaan tuskasta ja löytämään todellista onnea.

Leonardo L., 20, Buenos Aires, Argentiina

Turvaa sovitukseen

Sydämeni täyttyy ilolla, kun muistan, että Jeesuksen Kristuksen sovittava voima voi viedä pois tuskamme. Meillä kaikilla on aika ajoin tuskallisia kokemuksia, mutta pitämällä tiukasti kiinni taivaallisen Isän sanasta me voimme saada voimaa, jota tarvitsemme kestääksemme. Vaikka sotilaat naulasivat Jeesuksen Kristuksen ristille, Hän silti pyysi Isää antamaan heille anteeksi. Hänen sisimpänsä oli täynnä rakkautta ja armoa kaikkia ihmisiä kohtaan. Tiedän, että jos me tulemme Hänen luokseen ja pyydämme Hänen apuaan, meidät ympäröidään Hänen äärettömällä rakkaudellaan.

Virginia M., 20, Peru