2013
Keskittykää arvoihin
Helmikuu 2013


Keskittykää arvoihin

Nuorille Nairobissa Keniassa marraskuussa 2011 pidetystä puheesta.

Kuva
Vanhin Russell M. Nelson

Iankaikkisten arvojen omaksuminen auttaa meitä tulemaan juuri sellaisiksi kuin taivaallinen Isä haluaa meidän olevan.

Haluaisin puhua joistakin arvoista, joihin teidän pitäisi keskittyä jokapäiväisessä elämässänne. Te nuoret naiset tunnistatte ne. Ja te nuoret miehet, niitä ei ole tarkoitettu yksinomaan nuorille naisille. Nuo arvot ovat aivan yhtä lailla teidän huomionne arvoisia kuin ne ovat nuorten naistenkin.

Kuva
youth in colored shirts

Oikealla: valokuvakuvitus Derek Israelsen

Usko

Ensimmäinen Nuorten Naisten arvo on usko. Itse asiassa usko on evankeliumin ensimmäinen periaate. Teidän uskonne tulee keskittyä rakastavaan taivaalliseen Isäämme ja Hänen rakkaaseen Poikaansa Herraan Jeesukseen Kristukseen. Teidän tulee myös jatkuvasti vahvistaa uskoanne Jumalan pelastussuunnitelmaan.

On tärkeää kehittää uskoa pitää kaikki Jumalan käskyt, koska te tiedätte, että ne on annettu siunaamaan teitä ja tuomaan teille iloa. Te kohtaatte ihmisiä, jotka valitsevat, mitä käskyjä he noudattavat ja mistä he eivät piittaa. Tällainen poimiva ja valikoiva tapa ei toimi. Se johtaa kurjuuteen. Valmistautuaksenne kohtaamaan Jumalan teidän on pidettävä kaikki Hänen käskynsä. Vaatii uskoa noudattaa Hänen käskyjään, ja niiden pitäminen vahvistaa tuota uskoa.

Jumalallinen luonne

Toinen Nuorten Naisten arvo on jumalallinen luonne. Se on aikuismainen tapa sanoa: ”Oon lapsi Jumalan.” Teissä on jumaluutta. Taivaallinen Isämme on luonut teidät.

Oletteko koskaan ajatelleet olla kiitollisia sydämestänne? Miettikää, millaista työtä se tekee. Se pumppaa joka päivä niin paljon nestettä, että sillä täyttäisi junan tankkivaunun, noin 7 600 litraa. Sydämessä on neljä läppää, jotka avautuvat ja sulkeutuvat 100 000 kertaa päivässä, yli 36 miljoonaa kertaa vuodessa, eivätkä ne rikkoudu. Mikään ihmisvalmisteinen materiaali – paperi, muovi, metalli tai teräs – ei voi rikkoutumatta avautua ja sulkeutua niin monta kertaa niin tiheään. Jokainen elin kehossa on niin hyvin suunniteltu ja niin ihmeellinen toiminnaltaan.

Te tiedätte, että jos yritätte uida veden alla hengittämättä, voitte tehdä niin vain tietyn aikaa. Mikä pakottaa teidät nousemaan pintaan vetämään henkeä? Kaulassa on kaksi pientä mittaria, jotka mittaavat hiilidioksidia, ja ne lähettävät viestin aivoihinne ikään kuin sanoen: ”Hiilidioksiditasosi on liian korkea. Hankkiudu siitä eroon.” Niinpä uitte pintaan ja uloshengityksellä hankkiudutte eroon hiilidioksidista.

Mitä uskomattomia kykyjä kehossanne onkaan! Pitäkää hyvää huolta kehostanne. Älkää tehkö mitään, mikä tärvelisi tämän ihmeellisen, Jumalan antaman luomuksen luonnollisen kauneuden.

Henkilökohtainen arvo

Seuraava Nuorten Naisten arvo on henkilökohtainen arvo. Jeesuksen Kristuksen uskollisesta opetuslapsesta tulee omistautunut Jumalan poika tai tytär – kiinnostuneempi olemaan vanhurskas kuin itsekäs, innokkaampi osoittamaan myötätuntoa kuin halua hallita, sitoutuneempi nuhteettomuuteen kuin suosioon.

Te tiedätte, kuinka äärettömän arvokkaita olette. Jokainen uskollinen nuori nainen kirkossa todellakin julistaa, että henkilökohtainen arvo on yksi hänen vaalituimmista arvoistaan. Hän sanoo: ”Olen äärettömän arvokas, ja minulla on oma jumalallinen tehtävä, jonka pyrin täyttämään” (Nuorten Naisten edistyminen, kirjanen, 2009, s. 29). Sama pätee nuoriin miehiin. Jokainen Jumalan poika ja tytär on äärettömän arvokas, koska hänellä on jumalallinen tehtävä.

Henkilökohtaiseen arvoon sisältyy myös uskonne kehittäminen yksilöinä. Kukaan muu ei voi kehittää teidän uskoanne. Voitte toivoa, että teillä olisi presidentti Thomas S. Monsonin tai jonkun muun sankarin usko, mutta teidän täytyy kehittää sitä itse. Kun teette virheen, te yksilöinä teette parannuksen näistä aiemmista ongelmista. Kun teidät kastettiin ja te saitte Pyhän Hengen lahjan, se tapahtui teille yksilöinä. Niinpä te yksilöinä teette liittoja. Nämä pelastuksen toimitukset koskevat kaikki yksilöä.

Suurimmat toimitukset ja jäsenyyden siunaukset kirkossa saadaan temppelissä. Siellä toimitetaan endaumentti ja sinetöimistoimitukset vanhempiin, puolisoon ja esivanhempiin. Kaikki korotuksen toimitukset koskevat perhettä. Näettekö tuon eron? Pelastuksen toimitukset koskevat yksilöä, korotuksen toimitukset koskevat useampaa kuin yhtä ihmistä.

Tieto

Seuraava Nuorten Naisten arvo on tieto. Kirkossa koulutuksen ja tiedon hankkiminen ovat uskonnollisia, vastuullisia tehtäviä. Me koulutamme mieltämme, jotta jonakin päivänä voimme palvella jotakuta muuta tavalla, jolla on arvoa. Koulutuksen saaminen tekee eron siinä, että vain toivoo voivansa tehdä jotakin hyvää ja että pystyy tekemään jotakin hyvää.

Ihmiset kysyvät minulta usein, millaista on olla lääkäri. He kysyvät: ”Kuinka kauan opiskelit?” No, siinä meni kauan. Lääketieteen loppututkinnostani kului vielä 12,5 vuotta siihen, kun sain lähettää ensimmäisen laskun palveluistani lääkärinä. Se oli pitkä aika, mutta kuinka vanha olisin ollut tuon 12,5 vuotta myöhemmin, ellen olisi opiskellut? Täsmälleen yhtä vanha. Voisitte siis yhtä hyvin pyrkiä kaikkeen siihen, mitä teistä voi tulla.

Lääketieteellisen koulutukseni ansiosta sain vuonna 1972 tehdä sydänleikkauksen presidentti Spencer W. Kimballille (1895–1985). Älkää siis väheksykö tietoa. Jumalan kirkkaus on todellakin älyä (ks. OL 93:36).

Valinnat ja vastuu

Seuraava Nuorten Naisten arvo on valinnat ja vastuu. Se on toinen tapa ilmaista ”moraalinen tahdonvapaus”. Moraalinen tahdonvapaus kuuluu elämään, koska taivaallinen Isä haluaa meidän jokaisen toimivan omasta puolestamme ja tulevan sellaisiksi kuin haluamme olla.

Valinnat ja vastuu ilmaisee teille, että jokaisen tekemänne valinnan myötä te olette vastuussa tuon valinnan seurauksista. Siksi meidän pitää tehdä vastuullisia päätöksiä. Sillä ei luultavasti ole paljonkaan väliä, käytättekö sinistä vai punaista solmiota tai purppuranpunaista tai vihreää mekkoa, mutta sillä on väliä, viekö valintanne teitä lähemmäksi Herraa ja Hänen elämäntapaansa vai poispäin niistä. Ja miksi me neuvomme ja pyydämme hartaasti teitä seuraamaan Herran tietä? Yksinkertaisesti siksi, että se on tie onneen.

Hyvät teot

Seuraavaksi tulee Nuorten Naisten arvo hyvät teot. Tämän arvon mallina on Jeesuksen Kristuksen elämä. Hän rakasti ihmisiä. Osoittaakseen rakkautensa ihmisiä kohtaan Hän palveli heitä. Kun me rakastamme jotakuta, me osoitamme sen tekemällä jotakin ystävällistä. Oppikaa siis palvelemaan: etsikää tarve ja täyttäkää se. Yllättäkää ihmiset hyvällä teolla, jota he eivät olleet odottaneet. Meillä on tuo mahdollisuus kotona, koulussa ja kirkossa.

Muistan ensimmäisen kerran, jolloin tulin Afrikkaan johtavana auktoriteettina. Matkakumppaninani oli vanhin Russell C. Taylor. Joka aamu herätessäni huomasin, että hän oli kiillottanut kenkäni. Hänen ei tarvinnut kiillottaa kenkiäni, mutta se oli hänen tapansa sanoa: ”Minä rakastan sinua.”

Nuhteettomuus

Seuraava Nuorten Naisten arvo on nuhteettomuus. [Englannin kielessä] sana nuhteettomuus on peräisin kokonaista tai eheää tarkoittavasta sanasta. Lääketieteessä puhutaan sydämen rakenteellisesta eheydestä. Kun siis jotakin menee pieleen – esimerkiksi sydämeen tulee haava – sanomme, että se on menettänyt eheytensä eikä tee enää sitä, mitä sen on määrä tehdä. Ihmiseen sovellettuna nuhteettomuus tarkoittaa, että on luotettava – sellainen, johon voi luottaa.

Pyhissä kirjoituksissa kerrotaan, että Herra rakasti profeetta Joseph Smithin veljeä Hyrumia tämän sydämen vilpittömyyden vuoksi (ks. OL 124:15). Herra ei puhunut sydämen anatomiasta vaan Hän puhui Hyrumin hengen nuhteettomuudesta.

Hyveellisyys

Uusin Nuorten Naisten arvo on hyveellisyys. Hyveellisyys on hieno sana. Mitä se merkitsee teille? Hyveellisyys tarkoittaa puhtautta. Mutta sillä on toinenkin merkitys. Muistatteko Uudesta testamentista, kuinka nainen, jolla oli verenvuototauti, kosketti Vapahtajan viitan tupsua? Vapahtaja sanoi: ”Joku koski minuun. Minä tunsin, että minusta lähti voimaa.” (Luuk. 8:46; englanninkielisessä kuningas Jaakon raamatunkäännöksessä sana ’voimaa’ on ’virtue’ [parantava voima], suom. huom.) Tässä tapauksessa hyveellä [virtue] on siis eri merkitys. Me haluamme kummankin kaltaista hyveellisyyttä teille kallisarvoisille nuorille miehille ja nuorille naisille.

Pyrkikää olemaan kaikkea mitä voitte olla

Tieto tuo voimaa, puhtaus tuo voimaa, rakkaus tuo voimaa. Me haluamme, että teillä on voima tulla juuri sellaisiksi kuin Herra haluaa teidän tulevan. Te kasvatte, te muututte ja te olette vastuussa siitä, millaisia teistä lopulta tulee.

En usko, että sillä on mitään merkitystä, oletteko huonekalumyyjä, kirurgi, lakimies tai arkkitehti. Mikä tahansa kelvollinen ammatti, mikä sitten teille sopiikin, on hieno. Mutta se, millä on todella merkitystä, on se, millaisia teistä tulee.

Esittäkää itsellenne nämä kysymykset: Olenko minä nuhteeton? Olenko minä puhdas? Olenko minä rakastava? Olenko minä myötätuntoinen? Kaikki nämä ominaisuudet ovat mittaamattoman arvokkaita. Ja kun ajattelette Nuorten Naisten arvoihin kuuluvia ominaisuuksia ja elätte niiden mukaan, ne auttavat teitä tulemaan juuri sellaisiksi kuin voitte olla.

Oikealla: valokuvakuvitus Andrea Choy