2013
Hellige steder i jeres liv
Januar 2013


Hellige steder i jeres liv

Billede
Elaine S. Dalton

Dette års GUF tema indbyder jer til at træde ud af verden og ind i Guds rige. Som præsident Boyd K. Packer, præsident for De Tolv Apostles Kvorum, har sagt, så lever vi på fjendens territorium.1 »Stå I på hellige steder« er derfor vigtigt for at kunne overleve.

Dette tema rejser nogle vigtige spørgsmål: Hvad er et helligt sted? Hvor finder vi et helligt sted? Hvordan står vi på hellige steder? Hvordan gør vi steder, vi ofte befinder os på, til helligere steder? Når I søger svarene på disse spørgsmål, vil det vejlede jer i jeres bekendtskaber, valg af aktiviteter, tøj, ord og handlinger.

I har forpligtet jer til at styrke jeres hjem og familie. Stræb efter at gøre jeres hjem til et helligt sted, der er fyldt med Herrens Ånd. I kan støtte op om familiebøn og skriftstudium.

Jeres værelse kan være et helligt sted, der indbyder Ånden. Hvis profeten skulle se jeres værelse, ville han så anse det for et helligt sted? Gør I?

Vi kan stå på hellige steder, når vi går i kirke. Skriften belærer om, at Zions menigheder og stave er hellige steder, der vil »tjene som forsvar og som tilflugt fra uvejret« (L&P 115:6).

Det helligste sted på jorden er templet. Præsident Thomas S. Monson har sagt: »Mine unge venner, som er i jeres teenageår, hav altid templet for øje. Gør intet, der vil hindre jer i at træde gennem dets døre og modtage de hellige og evige velsignelser der. Jeg roser jer, som allerede besøger templet regelmæssigt for at udføre dåb for afdøde.«2 Vær altid værdige til at have en gyldig tempelanbefaling, selv om templet ligger langt væk.

Hvorend I er, kan være et helligt sted, hvis Ånden er til stede. Præsident Harold B. Lee (1899-1973) belærte om, at hellige steder handler mere om, hvordan man lever, end hvor man lever.3 Hvis I er værdige til Åndens konstante ledsagelse, så står I på hellig grund.

Hvert tempel bærer inskriptionen »Helliget Herren.« Søg altid at stå på hellige steder. Når I efterlever standarderne, beder dagligt og læser skriften – især Mormons Bog – vil I føle Helligåndens ledsagelse. Herren selv har lovet jer: »For sandelig siger jeg jer, at store ting venter jer« (L&P 45:62). Jeg er enig og vidner om, at dette er sandt!

Noter

  1. Se Boyd K. Packer, »Sådan overlever man i fjendtligt territorium«, Liahona, okt. 2012, s. 34-37.

  2. Thomas S. Monson, »Det hellige tempel – Et fyrtårn for verden«, Liahona, maj 2011, s. 93.

  3. Se Lære og Pagter – Elevens hæfte: Religion 324-325, CES-undervisningshæfte, 1981, s. 186.