2012
Evankeliumin viemistä sydämestä sydämeen
Syyskuu 2012


Ensimmäisen presidenttikunnan sanoma

Evankeliumin viemistä sydämestä sydämeen

Kuva
Presidentti Henry B. Eyring

Jumala asettaa valmistautuneita ihmisiä sellaisten valmistautuneiden palvelijoidensa tien varrelle, jotka haluavat viedä evankeliumia eteenpäin. Niin on tapahtunut teidän elämässänne. Se, kuinka usein niin tapahtuu, riippuu mielenne ja sydämenne valmiudesta.

Minulla on eräs ystävä, joka rukoilee joka päivä, että hän tapaisi jonkun, joka on valmis ottamaan vastaan evankeliumin. Hän pitää mukanaan Mormonin kirjaa. Erästä lyhyttä matkaa edeltävänä iltana hän päätti, ettei ota mukaansa ylimääräistä Mormonin kirjaa vaan kampanjakortin. Mutta valmistautuessaan lähtemään hän sai hengellisen kehotuksen: ”Ota mukaasi Mormonin kirja.” Hän pani yhden kirjan laukkuunsa.

Kun hänen viereensä matkalla istuutui nainen, jonka hän tunsi, hän mietti: ”Onko se hän?” Nainen matkusti jälleen hänen vieressään paluumatkalla. Hän ajatteli: ”Kuinka aloittaisin keskustelun evankeliumista?”

Sen sijaan nainen sanoikin hänelle: ”Etkös sinä maksa kirkollesi kymmenykset?” Hän vastasi tekevänsä niin. Nainen sanoi, että hänenkin pitäisi maksaa kymmenykset kirkolleen mutta hän ei tehnyt niin. Sitten nainen kysyi: ”Mitä osaat kertoa minulle Mormonin kirjasta?”

Ystäväni selitti, että se on pyhä kirja, toinen todistus Jeesuksesta Kristuksesta, ja sen on kääntänyt profeetta Joseph Smith. Nainen vaikutti kiinnostuneelta, joten ystäväni otti kirjan laukustaan ja sanoi: ”Tunsin kehotuksen ottaa tämän kirjan mukaani. Se taitaa olla tarkoitettu sinulle.”

Nainen alkoi lukea sitä. Heidän erotessaan hän sanoi: ”Sinä ja minä keskustelemme vielä tästä asiasta lisää.”

Se, mitä ystäväni ei voinut tietää – mutta mitä Jumala tiesi – oli, että nainen oli etsimässä kirkkoa. Jumala tiesi, että nainen oli seurannut ystävääni ja miettinyt, miksi ystäväni kirkko teki tämän niin onnelliseksi. Jumala tiesi, että nainen kysyisi Mormonin kirjasta ja olisi halukas saamaan opetusta lähetyssaarnaajilta. Hän oli valmistautunut. Samoin oli ystäväni. Te ja minä voimme myös olla valmistautuneita.

Meidän pitää valmistautua mielessämme ja sydämessämme. Nainen oli kuullut Mormonin kirjasta, Herran palautetusta kirkosta ja käskystä maksaa kymmenykset Jumalalle, ja hän muisti kuulemansa. Ja hän oli tuntenut todistuksen totuudesta heräävän sydämessään.

Herra on sanonut, että Hän ilmoittaa totuutta mielellemme ja sydämellemme Pyhän Hengen välityksellä (ks. OL 8:2). Useimmilla tapaamillanne ihmisillä tuo valmistautuminen on alkanut. He ovat kuulleet tai lukeneet Jumalasta ja Hänen sanastaan. Jos heidän sydämensä on tarpeeksi herkistynyt, he ovat tunteneet vahvistuksen totuudesta, olipa se kuinka vähäinen tahansa.

Tuo nainen oli valmistautunut. Samoin oli ystäväni – myöhempien aikojen pyhä, joka oli tutkinut Mormonin kirjaa. Hän oli saanut todistuksen siitä, että se on totta, ja hän tunnisti Hengeltä saamansa ohjeen ottaa kirjan mukaansa. Hän oli valmistautunut mielessään ja sydämessään.

Jumala valmistaa ihmisiä ottamaan vastaan todistuksenne palautetusta totuudesta. Hän vaatii, että teillä on uskoa ja että sitten toimitte kertomalla pelottomasti siitä, mistä on tullut niin kallisarvoista teille ja rakkaillenne.

Valmistautukaa kertomaan evankeliumista täyttämällä mielenne joka päivä sen totuuksilla. Kun pidätte käskyt ja kunnioitatte liittojanne, tunnette Hengen todistuksen ja enemmän Vapahtajan rakkautta itseänne ja tapaamianne ihmisiä kohtaan.

Jos teette osanne, saatte yhä useammin suloisen kokemuksen tavata ihmisiä, jotka ovat valmistautuneita kuulemaan todistuksenne totuudesta – tarjottuna sydämestä sydämeen, teidän sydämestänne heidän sydämeensä.

Tämän sanoman opettaminen

V oit halutessasi lukea sanoman perheen kanssa ja keskustella toiseksi viimeisestä kappaleesta, jossa presidentti Eyring mainitsee keinoja vahvistaa omaa todistusta. Keskustele perheen kanssa siitä, miten tärkeää on lausua todistuksensa, kun kertoo evankeliumista muille. Perheen lapsille voi olla hyödyllistä harjoitella, kuinka he todistaisivat ystäville.

Kuvitus Dan Burr

Valokuvakuvitus Christina Smith © IRI; kuvitus Adam Koford