2012
Förmana dem att be
Februari 2012


Budskap från första presidentskapet

Förmana dem att be

Bild
President Henry B. Eyring

När jag var liten lärde mina föräldrar mig att be genom exempel. Jag började med att ha en bild i sinnet av att min himmelske Fader var långt borta. Allteftersom jag har mognat har mina upplevelser med bön förändrats. Bilden i mitt sinne har blivit en himmelsk Fader som är nära, som omges av ett klart ljus, och som känner mig fullkomligt väl.

Denna förändring har kommit allteftersom jag har fått ett fast vittnesbörd om att Joseph Smiths skildring av sin upplevelse 1820 i Manchester i New York är sann:

”Jag [såg] en ljuspelare alldeles över mitt huvud, klarare än solen, som sänkte sig gradvis tills den föll på mig.

Så snart den syntes fann jag mig befriad från den fiende som hållit mig bunden. När ljuset vilade på mig såg jag två personer, vilkas glans och härlighet trotsar all beskrivning, stående över mig i luften. En av dem talade till mig och nämnde mig vid namn och sade, medan han pekade på den andre: Denne är min älskade Son. Hör honom!” (Joseph Smith — Historien 1:16–17).

Vår himmelske Fader var i skogsdungen den där vackra vårdagen. Han kallade Joseph vid namn. Och han presenterade världens uppståndne Frälsare som sin ”älskade Son”. När och var du än ber kan du välsignas av ditt vittnesbörd om att denna händelse inträffade.

Den Fader vi ber till är den ärorike Gud som skapade världarna genom sin älskade Son. Han hör våra böner liksom han hörde Josephs bön — lika tydligt som om de hade uppsänts i hans närhet. Han älskar oss så mycket att han utgav sin Son till att bli vår Frälsare. Genom den gåvan gjorde han det möjligt för oss att uppnå odödlighet och evigt liv. Och han erbjuder oss, när vi ber i hans Sons namn, möjligheten att kommunicera med honom under det här livet så ofta som vi vill.

Prästadömsbärarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har det heliga förtroendet att ”besöka varje medlems hem och förmana dem att be högt och i det fördolda” (L&F 20:47; kursivering tillagd).

Man kan uppmana någon att be på många sätt. Vi kan till exempel vittna om att Gud har befallt oss att alltid be, eller så kan vi ge exempel från skrifterna och från egna upplevelser om välsignelserna vi får när vi ber i tacksamhet, när vi vädjar och när vi frågar. Jag kan till exempel vittna om att jag vet att vår himmelske Fader besvarar böner. Jag har fått vägledning och tröst av ord som jag har kommit att tänka på, och jag vet genom Anden att orden kom från Gud.

Profeten Joseph Smith hade sådana upplevelser, och det kan du också få. Han fick svar på en innerlig bön.

”Min son, frid vare med din själ. Dina motgångar och dina lidanden skall endast vara ett ögonblick,

och därefter skall Gud, om du har uthärdat väl, upphöja dig i höjden” (L&F 121:7–8).

Det var en uppenbarelse från en kärleksfull Fader till en trofast son i stor nöd. Varje Guds barn kan kommunicera med honom genom bön. Ingen uppmaning att be har haft större inverkan på mig än känslorna av kärlek och ljus som har kommit tillsammans med svar på ödmjuka böner.

Vi får ett vittnesbörd om vilket som helst av Guds bud genom att följa det budet (se Joh. 7:17). Detta gäller också budet att vi alltid ska be högt och i det fördolda. Som din lärare och vän lovar jag att Gud svarar på dina böner och att du, genom den Helige Andens kraft, personligen kan få veta att svaren kommer från honom.

Undervisa utifrån det här budskapet

  • ”Bilder är värdefulla redskap som förstärker huvudtanken i en lektion” (Undervisning: Den högsta kallelsen [2000], s. 162). Visa en bild av Joseph Smith eller den första synen. Samtala om upplevelsen Joseph Smith hade när han bad. Hur skulle dina böner bli mer meningsfulla om du hade en bild av en ”himmelsk Fader som är nära”, som president Eyring har?

  • Som president Eyring föreslår kan du vittna om bön och beskriva vilka välsignelser du fått tack vare bönen, eller så kan du läsa upp skriftställen om bön.

Fotoillustration Matthew Reier