2011
Vor tids lærdomme
Oktober 2011


Vor tids lærdomme

Vi hører fra fordums profeter, at Mormons Bog indeholder mange »tydelige og dyrebare ting«, som er blevet bevaret til gavn for os i vore dage (se 1 Ne 13:40; 19:3). Disse sandheder giver klarhed og øget forståelse af Jesu Kristi evangeliums fylde og hjælper den, der studerer Mormons Bog, med at navigere gennem livets udfordringer med håb og styrke. I de følgende citater vidner nutidige profeter og apostle om disse vigtige lærdomme.

Herren er opmærksom på os

Billede
President Thomas S. Monson

»Jeg mindes Herrens ord, der står i Eters Bog i Mormons Bog. Herren siger: ›I kan ikke krydse dette store dyb, medmindre jeg bereder jer mod havets bølger og de vinde, som er udgået, og de oversvømmelser, som skal komme‹ (Eter 2:25). Mine brødre og søstre, han har beredt os. Hvis vi følger hans ord og efterlever befalingerne, vil vi overleve denne tid med eftergivenhed og ugudelighed – en tid, der kan sammenlignes med bølger, vind og oversvømmelser, der kan ødelægge. Han er altid opmærksom på os. Han elsker os og vil velsigne os, når vi gør det, der er rigtigt.«

Præsident Thomas S. Monson, »Afsluttende bemærkninger”, Liahona, nov. 2009, s. 109.

Jesus er Kristus!

Billede
President Henry B. Eyring

»Mormons Bog er det stærkeste, skrevne vidnesbyrd, som vi har om Jesus Kristus. Hvad var det, Nefi sagde, var grundlaget for at modtage Helligånden? Tro på Herren Jesus Kristus. Kan sporadisk læsning af Mormons Bog sikre den tro på Herren Jesus Kristus? Det vil man næppe forvente, hvis man læser Nefi omhyggeligt. Han sagde, at dette ›er gaven … til alle, der flittigt søger ham.‹ Flittigt betyder regelmæssigt. Og det betyder helt sikkert også at overveje og bede. Og bønnen omfatter helt sikkert inderlig tryglen om at kende sandheden. Mindre end det kan næppe kaldes flittigt. Og mindre end det er ikke nok for jer eller mig.«

Præsident Henry B. Eyring, førsterådgiver i Det Første Præsidentskab, »Going Home«, i Brigham Young University 1986-1987 Devotional and Fireside Speeches, 1987, s. 77-78.

En erklæring om evangeliet

Billede
President Dieter F. Uchtdorf

»De grundlæggende bestanddele i evangeliets budskab findes i alle de hellige skrifter, men de er tydeligst forklaret for os i Mormons Bog og i åbenbaringerne til profeten Joseph Smith. Her fremlægger Jesus selv tydeligt sin lære og sit evangelium, som Guds børn skal efterleve for at ›få evigt liv‹ (L&P 14:7).«

Præsident Dieter F. Uchtdorf, andenrådgiver i Det Første Præsidentskab: »Har vi ikke grund til at fryde os?« Liahona, nov. 2007, s. 19.

Dåb af små børn

Billede
President Boyd K. Packer

»Nogle tror, at små børn undfanges i synd og træder ind i dødeligheden i en tilstand af medfødt fordærv. Denne lære er falsk!

›For hvis jeg har hørt sandheden,‹ skrev Mormon, ›så har der været mundhuggerier blandt jer angående dåb af jeres små børn‹ (Moro 8:5).

Han kaldte deres skænderier for ›grove vildfarelser‹ og skrev:

»… Lyt til Kristi, din forløsers, din Herres og din Guds ord. Se, jeg kom til verden, ikke for at kalde de retfærdige, men syndere til omvendelse; de raske har ikke brug for læge, men de som er syge; se, små børn er raske, for de er ikke i stand til at begå synd; derfor er Adams forbandelse taget fra dem ved mig, så den ikke har nogen magt over dem …

Og på denne måde tilkendegav Helligånden Guds ord for mig, derfor ved jeg, min elskede søn, at det er højtidelig bespottelse over for Gud, hvis I døber små børn‹ (Moro 8:7-9) …

Læs hele hans brev. Det er den sande lære.«

Præsident Boyd K. Packer, præsident for De Tolv Apostles Kvorum, »Små børn«, Stjernen, jan. 1987, s. 13.

Advarsler fra Mormons Bog

Billede
Elder L. Tom Perry

»Blandt de lektier, vi lærer fra Mormons Bog, er årsagen til og resultatet af krig, og under hvilke omstændigheder, det kan retfærdiggøres. Den fortæller om onderne og farerne ved hemmelige foreninger, der stiftes for at få magt og herredømme over folket. Den fortæller, at Satan er virkelig, og antyder nogle af de metoder, han anvender. Den råder os om passende anvendelse af rigdom. Den fortæller os om evangeliets enkle og dyrebare sandheder, og at Kristus og hans sonoffer for hele menneskeheden er vitterligt og guddommeligt. Den fortæller os om indsamlingen af Israels hus i de sidste dage. Den fortæller os om formålet med og principperne i missionering. Den advarer os mod stolthed, ligegyldighed, udsættelse, farerne ved falske traditioner, hykleri og urenhed.

Nu er det op til os at studere Mormons Bog og tage ved lære af dens principper og anvende dem i vores liv.«

Ældste L. Tom Perry fra De Tolv Apostles Kvorum, »Velsignelser ved at læse Mormons Bog«, Liahona, nov. 2005, s. 8.

Alt skal blive genoprettet

Billede
Elder Dallin H. Oaks

»Opstandelsens bogstavelige og altomfattende natur beskrives levende i Mormons Bog. Profeten Amulek forkyndte:

›Kristi død skal løse denne timelige døds bånd, så alle bliver oprejst fra denne timelige død.

Ånden og legemet skal atter blive genforenet i deres fuldkomne form; både lem og led skal blive bragt tilbage til deres rette skikkelse, ligesom vi er nu på dette tidspunkt …

Se, denne genoprettelse skal blive alle til del, både gamle og unge, både trælle og frie, både mænd og kvinder, både de ugudelige og de retfærdige; og der skal end ikke gå så meget som et hår på hovedet tabt; men alt skal blive bragt tilbage til dets fuldkomne skikkelse‹ (Alma 11:42-44).

Alma sagde også, at i opstandelsen skal ›alt … blive bragt tilbage til dets rette og fuldkomne skikkelse‹ (Alma 40:23) …

Hvor er det dog en stor trøst at vide, at alle, som har haft skavanker i livet … skal opstå i deres ›rette og fuldkomne skikkelse.‹«

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum, »Opstandelsen«, Liahona, juli 2000, s. 17.

Faren ved hemmelige foreninger

Billede
Elder M. Russell Ballard

»Mormons Bog lærer os, at hemmelige foreninger, der beskæftiger sig med kriminalitet, udgør en alvorlig udfordring, ikke blot for den enkelte og familier, men for hele civilisationer. Blandt vore dages hemmelige foreninger findes bander, narkokarteller og mafiaer. Vore dages hemmelige foreninger fungerer på mange måder, som Gadiantonrøverne gjorde på Mormons Bogs tid … Blandt deres formål er at ›myrde og plyndre og stjæle og begå utugtigheder og al slags ugudelighed i modstrid med deres lands love og også deres Guds love‹ (Hel 6:23).

Hvis vi ikke er varsomme, kan vore dages hemmelige foreninger opnå magt og indflydelse lige så hurtigt og lige så fuldkomment, som de gjorde på Mormons Bogs tid.«

Ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum, »Stå for sandhed og ret«, Stjernen, jan. 1998, s. 39.

Hjælp til livets udfordringer

Billede
Elder Richard G. Scott

»Mormons Bog indeholder budskaber, som er anbragt der i en guddommelig hensigt for at vise os, hvordan man kan korrigere indflydelsen fra falske overleveringer, og hvordan man kan få del i livets fylde. Af den kan vi lære, hvordan man løser de problemer og klarer de udfordringer, som vi står over for i dag … [Herren] har … vist vejen til at rette de alvorlige fejltagelser, men denne vejledning har ingen værdi, dersom den blot opbevares i en uåbnet bog.«

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum, »Ægte venner der opløfter«, Stjernen, jan. 1989, s. 64-65.

En påmindelse om vore pagter

Billede
Elder Robert D. Hales

»Vi bliver i Mormons Bog mindet om, at vores dåb er en pagt om at ›stå som Guds [og hans riges] vidner til alle tider og i alle ting og på alle steder, hvor I måtte befinde jer, ja, indtil døden, så I kan blive forløst af Gud og blive regnet blandt dem i den første opstandelse, så I må få evigt liv‹ (Mosi 18:9; fremhævelse tilføjet).«

Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum, »Dåbspagten: At være i riget og af riget«, Liahona, jan. 2001, s. 7.

Velsignelser ved lydighed

Billede
Elder Quentin L. Cook

»Utallige steder i Mormons Bog blev folket lovet fremgang i landet, for så vidt, som I holder mine befalinger (se 1 Ne 2:20; 2 Ne 4:4). Dette løfte bliver ofte efterfulgt af advarslen om, at hvis de ikke holder Guds befalinger, skal de blive forstødt fra hans nærhed (se Alma 36:30).«

Ældste Quentin L. Cook fra De Tolv Apostles Kvorum, »Håber du ved, vi havde det slemt«, Liahona, nov. 2008, s. 104.