2011
Äktenskapets eviga karaktär
September 2011


Evangelieklassiker

Äktenskapets eviga karaktär

Nathan Eldon Tanner föddes den 9 maj 1898 i Salt Lake City, Utah, USA. Han ordinerades till apostel 1962 och mellan 1963 och 1982 verkade han som rådgivare i första presidentskapet under fyra av kyrkans presidenter. Följande är ett utdrag ur hans tal ”Celestiala äktenskap och eviga familjer” som hölls under generalkonferensen i april 1980. Gå till conference.lds.org för att läsa hela talet på engelska.

Bild
President N. Eldon Tanner

Bland de lyckligaste tiderna i en persons liv är när han eller hon överväger äktenskap … Vi kan lugnt säga att när de flesta par ska vigas så är de säkra på att de har gjort rätt val. Men alltför snart tar smekmånaden slut, problemen börjar och äktenskapet slutar med skilsmässa.

Den höga frekvensen skilsmässor har lett vissa till att anta en livsstil där de känner sig hågade att fly från de till synes meningslösa ritualerna utan prästerskapets eller myndigheters sanktionering. Jag undrar ofta hur väl informerade de är om syftet med skapelsen av jorden som de bor på och hur mycket de har rannsakat skrifterna för att få veta varför Gud skapade mannen och kvinnan och instiftade det heliga äktenskapet.

Låt oss titta på det första syftet med jordens skapelse. Skrifterna klargör att det inte var för något annat syfte än att ge Guds söner och döttrar en plats att bo på under jordelivet där de, genom att hålla buden, kunde visa sig värdiga att återvända till Guds närhet varifrån de kom.

Efter att jorden hade skapats sade Gud: ”Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss …

Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem.

Gud välsignade dem och sade till dem: ’Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden! Lägg den under er’” (1 Mos 1:26–28).

När Gud hade skapat kvinnan och fört henne fram till mannen, sade han: ”Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött” (1 Mos 2:24).

Ja, äktenskapet är instiftat av Gud, och efter den första hänvisningen till man och hustru finner vi åtskilliga skriftställen som visar att män och kvinnor blev man och hustru i äktenskapsceremonier som åtföljdes av en bröllopsfest. Vi är inte bara här för att äta, dricka och vara glada (se 2 Nephi 28:7). Vi har fått en jord att lägga under oss och anvisningar om att föröka oss och uppfylla den. Det är intressant att Gud sade ”föröka” och inte bara ”uppfylla” jorden (se 1 Mos 1:28).

Det är viktigt att vi förstår, som vi kan lära oss i skrifterna, att Gud är evig, att hans skapelser är eviga och hans sanning är evig. När han därför gav Eva till Adam i äktenskapet skulle den föreningen vara evig. Äktenskapet som det ordinerats av Gud och ingås i hans heliga tempel är evigt — det gäller längre än till döden. I Predikaren läser vi: ”Jag insåg att allt det Gud gör består för evigt” (Pred 3:14).

När Kristus bad Petrus tala om för honom vem han var, svarade Petrus: ”Du är Messias, den levande Gudens Son.” Jesus försäkrade Petrus om att han visste detta genom uppenbarelse från Gud Fadern och att det var på hans uppenbarelses klippa som Petrus skulle bygga hans kyrka. Sedan sade han: ”Jag skall ge dig himmelrikets nycklar. Allt du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad du löser på jorden skall vara löst i himlen” (se Matt 16:15–19).

När fariséerna kom till Jesus för att fresta honom och ställde en fråga om skilsmässa, svarade han bland annat:

”Har ni inte läst att Skaparen från begynnelsen gjorde dem till man och kvinna

och sade: Därför skall en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall vara ett kött?

Så är de inte längre två utan ett kött. Vad Gud har fogat samman skall människan inte skilja åt” (Matt 19:4–6).

De här skriftställena visar att celestialt äktenskap, som instiftats av Gud och ingåtts genom hans myndighet i hans heliga tempel, är evigt, och par som förenas på detta sätt är beseglade för tid och all evighet, och deras barn föds inom det eviga evangeliets förbund. De är en evig familj i den mån de är trofasta …

Jesus Kristus kom till jorden för att ge oss just detta budskap — vilka vi är och vad det är meningen att vi ska göra. Han gav oss evangeliets plan om liv och frälsning och sade att det inte fanns något annat namn under himlen genom vilket vi kunde frälsas (se Apg 4:12). Vi har samma evangelium återställt i dessa sista dagar, med en levande profet idag … som talar för Gud, vilket har varit Guds sätt att kommunicera med människan i alla tider …

Jag vet att vi, genom Jesu Kristi evangelium och genom att hålla Guds bud och de förbund vi ingår med honom, kan göra vårt hem till ett himmelrike på jorden medan vi förbereder oss och våra barn för att återvända till vår himmelske Fader.

Foto med tillstånd av Church History Library

N. Eldon och Sara Tanner med sina döttrar, omkring 1927. Deras femte och sista barn Helen föddes 1931.