2011
Generalkonferensen — En speciell välsignelse
September 2011


Budskap från första presidentskapet

Generalkonferensen — En speciell välsignelse

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

En god medlem i kyrkan pratade med en granne som inte delar vår tro. När samtalsämnet ändrades till generalkonferensen frågade grannen: ”Du säger att ni har profeter och apostlar? Och att de två gånger om året uppenbarar Guds ord under en världsomfattande konferens?”

”Absolut”, svarade medlemmen bestämt.

Grannen tänkte på det för ett ögonblick. Han verkade uppriktigt intresserad och frågade sedan: ”Vad sade de under den senaste generalkonferensen?”

Vid det laget tyckte den gode medlemmen i kyrkan som hade känt sig glad över att få berätta om evangeliet att det var pinsamt. Hur han än försökte kunde han inte komma på en enda detalj från något av talen.

Hans vän tyckte det var anmärkningsvärt och sade: ”Du menar att Gud talar till människan i vår tid och att du inte kan komma ihåg vad han sade?”

Brodern kände sig ödmjukad efter det här samtalet. Han lovade sig själv att han skulle anstränga sig mer för att komma ihåg det som Herrens tjänare sade under generalkonferensen.

Vi vet alla hur svårt det är att komma ihåg alla budskap från generalkonferensen, och jag tycker inte att vi behöver vara generade om vi inte kommer ihåg allting. Men det finns budskap i varje generalkonferens som ges som en gåva och välsignelse från himlen till oss personligen och som passar vår livssituation.

Som förberedelse för generalkonferensen vill jag föreslå tre grundläggande begrepp som kan hjälpa oss att bli bättre på att ta emot, komma ihåg och tillämpa orden som talas av Herrens tjänare.

1. Kyrkans medlemmar har rätt att få personlig uppenbarelse när de lyssnar på och studerar de inspirerade ord som talas under generalkonferensen.

När du förbereder dig för generalkonferensen inbjuder jag dig att begrunda vilka frågor som du behöver få svar på. Du kan till exempel längta efter att få vägledning av Herren i fråga om de utmaningar du står inför.

Svaren på dina böner kan komma direkt från ett visst tal eller från en viss mening. Andra gånger kan svaren komma genom till synes orelaterade ord, meningar eller sånger. Ett hjärta fyllt av tacksamhet för livets välsignelser och en uppriktig önskan att höra och följa råden banar vägen för personlig uppenbarelse.

2. Bortse inte från ett budskap bara för att det låter bekant.

Profeterna har alltid undervisat genom repetition. Det är en inlärningslag. Du kommer att höra repetitioner av teman och lärdomar under generalkonferensen. Låt mig försäkra dig om att detta inte beror på en brist på kreativitet eller fantasi. Vi får hela tiden höra budskap om liknande ämnen eftersom Herren i vårt sinne och hjärta vill undervisa om och inpränta vissa grundläggande principer av stor evig betydelse som vi måste förstå och tillämpa innan vi kan gå vidare till annat. En klok byggare lägger först grunden innan han reser väggar och lägger tak.

3. De ord som talas under generalkonferensen bör vara en kompass som visar oss vägen under de kommande månaderna.

Om vi lyssnar på och följer Andens maningar så verkar de som en Liahona och vägleder oss över och genom de okända, prövande berg och dalar som ligger framför oss (se 1 Nephi 16).

Sedan världens begynnelse har Gud upprest profeter som talar himlens vilja till folket för just deras tid. Det är vårt ansvar att lyssna på och sedan tillämpa budskapen som Herren ger oss.

Vår barmhärtige och kärleksfulle himmelske Fader har inte glömt och kommer inte att glömma sina barn. Idag liksom förr har han utnämnt apostlar och profeter. Han fortsätter att uppenbara sitt ord för dem.

Vilken underbar förmån det är att få höra Guds budskap till var och en av oss under generalkonferensen! Låt oss förbereda oss väl för den stora välsignelsen att få gudomlig vägledning av hans utvalda tjänare.

För det är en speciell välsignelse.

Till höger: foto Les Nilsson