2011
Find fred i urolige tider
September 2011


Vi taler om Kristus

Find fred i urolige tider

Fra »Hvile for jeres sjæl«, Liahona, nov. 2010, s. 101-102.

»Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile« (Matt 11:28).

Billede
Elder Per G. Malm

I centrum af Göteborg ligger der en bred boulevard med smukke træer på hver side. En dag fik jeg øje på et hul i stammen på et af disse træer, så jeg kiggede nysgerrigt ind i det og opdagede, at træet var fuldstændig hult indeni.

Det overraskede mig, at træet stadig kunne stå oprejst. Så jeg kiggede op og fik øje på et bredt stålbælte, som var fastgjort omkring den øvre del af stammen. Adskillige stålwirer var fastgjort til bæltet, og i den anden ende var de fæstnet til bygninger i nærheden. På afstand så det ud som alle de andre træer; det var kun, når man kiggede ind i det, at man kunne se, at det var hult, i stedet for at have en massiv og stærk stamme. Efterhånden stod træet ikke til at redde, og det måtte fjernes. Lige som et yngre træ lidt efter lidt vokser op og bliver et solidt træ, kan vi skridt for skridt udvikle vores evne til at være solide og fyldte indeni, i modsætning til det hule træ.

Det er takket være Jesu Kristi helende forsoning, at vi opnår styrke til at stå fast og stærkt med fylde i sjælen – en fylde af lys, forståelse, glæde og kærlighed.

Tro på Jesus Kristus og efterlevelse af hans lærdomme giver os et urokkeligt håb, og dette håb bliver et anker for vores sjæl. Vi kan blive stærke og urokkelige. Vi kan opnå varig indre fred; vi kan træde ind til Herrens hvile. Kun hvis vi vender os fra lyset og sandheden, vil en hul følelse af tomhed, ligesom træets, herske i vores sjæls inderste kamre.

Lad os fokusere på det, der skaber varig fred i hjerte og sind. Så skal vores »selvtillid vokse sig stærk i Guds nærhed« (L&P 121:45). Løftet om at træde ind til Herrens hvile og modtage fredens gave er langt fra en forbigående, verdslig tilfredsstillelse. Det er virkelig en himmelsk gave: »Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst!« (Joh 14:27). Han har magt til at helbrede og styrke sjælen. Han er Jesus Kristus.

»Og store folkeskarer kom hen til ham med lamme, vanføre, blinde, stumme og mange andre. De lagde dem for hans fødder, og han helbredte dem,

så skaren undrede sig, da de så, at stumme talte, vanføre blev raske, lamme gik og blinde kunne se. Og de priste Israels Gud« (Matt 15:30-31).

Synet gengivet, af J. Kirk Richards