2011
Far ikke vill
Mars 2011


Evangeliets klassikere

Far ikke vill

Joseph Fielding Smith, Kirkens 10. president, ble født 19. juli 1876. Han ble ordinert til apostel 7. april 1910 og ble oppholdt som Kirkens president 23. januar 1970. I denne talen, som president Smith holdt i 1953, lærte han de unge hvordan de ikke skal bli narret av verdens uriktige teorier.

Fra «Entangle Not Yourselves in Sin», Improvement Era, sept. 1953, 646–47, 671–72, 674, 676–78; store bokstaver og tegnsetning er modernisert.

Når enkelte modifiserer sine normer for at de skal samsvare med verdens trender, må vi holde fast ved Skriftene og evangeliets åpenbarte sannheter.

Bilde
President Joseph Fielding Smith

Vi lever i en svært urolig verden, og jeg skal tale tydelig: Vi lever i en verden som har forkastet Gud eller gjør dette i raskt tempo. Vi lever i en verden der kristne prester i forskjellige kirkesamfunn har blitt skremt av menneskers filosofier og derfor, fordi de mangler Herrens ånd, har forsøkt å modifisere Skriftene, eller meningen i Skriftene, slik at de kan få dem til å stemme overens med de uriktige teorier som er så fremherskende i verden i dag, teorier som er i absolutt konflikt med guddommelig åpenbaring. Disse personene, som er redde og dominert av innflytelsen fra uriktig filosofi, modifiserer læresetningene for at de skal stemme overens med disse teoriene og ideene som er basert på ugudelighet. Vi kan ikke gjøre dette …

«Lyset skinner i mørket og mørket fatter det ikke, likevel skal dagen komme da dere skal fatte endog Gud, idet dere blir levendegjort i ham og ved ham.

Da skal dere vite at dere har sett meg, at jeg er, og at jeg er det sanne lys som er i dere og at dere er i meg, ellers kunne dere ikke ha overflod» (L&p 88:49-50).

Dette er en fantastisk åpenbaring. Den inneholder så mye av vesentlig betydning for ethvert medlem av Kirken. Jeg undres hvor mange av oss som har lest kapittel 88? Stopp ikke bare etter å ha lest dette ene skriftstedet. Velg det som ditt tema – det finnes ikke noe bedre – men les hele åpenbaringen. Nei! Les hele boken. Herren befalte i det aller første kapittel av Lære og pakter, som er denne bokens forord, Herrens forord:

«Ransak disse bud, for de er sanne og troverdige, og profetiene og løftene som er i dem, skal alle bli oppfylt» (L&p 1:37). «Ransak disse bud.» Hvor høyt elsker vi Herren? Hva er det største av alle budene? Herren har fortalt oss det her, i kapittel 59 av Lære og pakter, hva det er, idet han anvender det på medlemmene av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i denne evangelieutdeling i tidenes fylde:

«Derfor gir jeg dem [Kirkens medlemmer] et bud som sier: Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av all din makt, sinn og styrke, og i Jesu Kristi navn skal du tjene ham» (L&p 59:5) …

Så det første av alle budene er å elske Gud av all vår sjel og, i Jesu Kristi navn, tjene ham, og han har befalt oss å gjøre oss kjent med disse sannheter som har blitt åpenbart for oss i tidenes fyldes evangelieutdeling.

Hvor mange av oss har gjort det? Derfor sier jeg til dere, og til alle Kirkens medlemmer for den saks skyld, la ikke deres forståelse hvile på ett vers [L&p 88:86, det årets GUF-tema], som er et svært utmerket tema, men søk Skriftene så dere ikke skal fare vill på grunn av uriktige teorier og skikker og læresetninger som er så fremherskende i verden i dag. Hvis dere vil gjøre dette, hvis dere vil ha Herrens ånds veiledning i deres hjerte, noe ethvert medlem av Kirken har rett til, Den hellige ånds ledsagelse, vil dere ikke bli ledet på avveier av menneskers teorier, for Herrens ånd vil fortelle dere at de er uriktige, og dere vil kunne skjelne og forstå …

Hvis dere forstår Jesu Kristi evangelium, vil det gjøre dere fri. Hvis deres softball, deres volleyball, basketball, løp, dans og annen underholdning er blottet for Herrens ånd, vil disse aktivitetene være uten verdi for dere. La alt gjøres i bønnens og i troens ånd. Jeg tror dette er tilfellet – det er kanskje unødvendig for meg å si det – men la det være slik. Gjør alt med øyet fullt og helt vendt mot Guds ære, og la oss undervise for å bygge opp og styrke oss selv og Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Fotoillustrasjon: Frank Helmrich