2011
Skulle jeg reise eller bli værende?
Mars 2011


Skulle jeg reise eller bli værende hjemme?

Bare noen dager før jeg skulle reise på misjon, ble mine foreldre lagt inn på sykehus. Jeg visste ikke om jeg kunne reise fra dem.

Jeg var så heldig å bli kjent med Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige gjennom en venn. Jeg ble undervist av misjonærer som var kalt av Gud til å bringe evangeliets lys til verden. To år etter at jeg ble døpt, ble jeg kalt til misjonærtjeneste i Italia Milano misjon. Før jeg reiste, hadde jeg en dyptgripende, åndelig opplevelse.

Mine foreldre, som ikke var medlemmer av Kirken, delte ikke min glede over denne misjonæranledningen. Vi hadde noen fryktelige diskusjoner som gjorde meg svært vondt.

To dager før jeg reiste på misjon, ble begge mine foreldre plutselig alvorlig syke. Det var så kritisk for mor at hun ble lagt inn på sykehus. Ikke noe av det legene prøvde, så ut til å hjelpe. Min far hadde skrumplever, og legene sa at det ville være vanskelig å bli frisk av den igjen.

Den kvelden knelte jeg i bønn og sa til min himmelske Fader: «Fader, hjelp meg. Mine foreldre er syke, og jeg kan ikke forlate dem i denne tilstanden. Fader, jeg ber deg hjelpe meg å vite om det er riktig å reise eller bli værende.»

Jeg mediterte over min situasjon noen minutter. Da hørte jeg en mild, men gjennomtrengende røst som sa: «Ha tro, og alt vil ordne seg til det beste.»

Til tross for sorgen jeg følte ved å se mine foreldre så svekket, bestemte jeg meg for å gå ombord i flyet som førte meg til Roma og deretter til USA, hvor jeg deltok på opplæringssenteret for misjonærer. Jeg hadde det ikke godt om nettene på opplæringssenteret. Jeg tenkte stadig på mine foreldre. Endelig, med tillatelse fra presidenten på senteret, kunne jeg ringe dem for å høre hvordan det sto til.

I telefonen fortalte min mor meg med stor glede at hun og min far hadde opplevd et mirakel fra Herren – ord jeg aldri hadde ventet å høre fra en kvinne uten stor tro. Hun fortalte meg at etter at jeg hadde reist, hadde de kommet seg helsemessig, og legene kunne ikke forklare det. Mine foreldre var friske og lykkelige. Min glede var fullkommen.

På grunn av denne erfaringen vokste mitt vitnesbyrd om den kraft som ligger i tro, bønn og lydighet. Jeg er takknemlig for at Herren tok vare på min familie mens jeg var på misjon.

Illustrert av Dan Burr