2011
Et stort samfunn av hellige
Mars 2011


Et stort samfunn av hellige

Medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige finnes i forskjellige land, er engasjert i en mengde forskjellige yrker og kall, og møter mange forskjellige utfordringer.

Men Frelseren og hans evangelium gir løsninger på våre problemer, forener oss i kjærlighet og felles hensikt, og bringer oss sammen som et verdensomspennende samfunn.

Enten du møter sammen med 13 andre i en liten gren i Ukraina eller med 200 i en menighet i Mexico, tilhører du noe langt større. Vår felles tro på Frelseren gjør at vi i bokstavelig forstand «ikke lenger er fremmede og utlendinger, men … de helliges medborgere og Guds husfolk» (Efeserbrevet 2:19).

Etter hvert som du blir kjent med noen av dine medmennesker rundt om i verden i denne artikkelen (og i hvert nummer av Kirkens tidsskrifter), håper vi at du blir forsikret om at Jesu Kristi evangelium tilbyr det du trenger for å møte dine egne utfordringer.

Vi‘iga Faatoia fra Samoa

  • 60 år

  • Borgermester

  • Førsterådgiver i biskopsrådet

Tsunamien som traff Samoa i september 2009 tok mitt barnebarn. Den tok min søsters sønn. Jeg mistet mitt hjem, to biler og nesten alt jeg eide. Nesten hele landsbyen vår flytter opp i åsene for at dette ikke skal skje igjen.

Jeg vet at Gud elsker dem som overlevde, for gjennom Kirken har han gitt oss nye boliger, mat og vann. Jeg vet at han elsker dem som ikke overlevde, for gjennom hans makt kan vi være sammen igjen. Vi har blitt velsignet.

Valerina M. fra Utah, USA

  • 10 år

Det er ikke alltid lett å være en eldre søster. Noen ganger blir jeg frustrert. Men jeg har lært å være en god venn for min lillesøster og bror ved å legge merke til min mor og forholdet hun har til sine søstre. Hun lærer meg å være et Kristus-lignende eksempel for menneskene rundt oss. Jeg kan gjøre dette for å vise hvor takknemlig jeg er for min himmelske Faders og Jesu Kristi kjærlighet, så vel som min mor og fars kjærlighet.

Varvara Bak fra Russland

  • 25 år

  • Student

  • Primær-lærer

Jeg ønsker å bli mer lik Kristus – jeg forventer ikke å bli perfekt, men jeg ønsker å huske hvem jeg er og bli bedre i dag enn jeg var i går. Det kan være vanskelig når verdens normer rundt oss er så lav. Det hadde vært enkelt å senke mine normer. Men på en måte er det ikke vanskelig å følge Kirkens normer. Jeg tror folk verdsetter dem som har høye normer. Jeg har alltid likt folk som ikke røyker eller drikker og som har god moral, så da jeg undersøkte Kirken, etterlevde jeg allerede mange av Kirkens normer. Fordi jeg holdt disse budene, fikk jeg raskt et vitnesbyrd om dem.

Chhoeun Monirac fra Kambodsja

  • 18 år

  • Førsterådgiver i Unge menns presidentskap, Seminar-lærer

Alle møter uforutsette problemer i livet. Etter at min familie kom hjem igjen etter å ha blitt beseglet i Hong Kong Kina tempel og like før en av mine søstre skulle reise på heltidsmisjon, mistet min eldre bror og søster jobbene sine, og min fars lønn ble halvert. Det var en vanskelig tid for oss 11 i den lille boligen vår, men vi holdt fast ved løftene som var gitt i templet.

På den tiden minnet Den hellige ånd meg på et skriftsted: «Men søk Guds rike før dere søker etter rikdom.» (Jakobs bok 2:18). Det ga meg håp. Jeg stolte på at Gud ville velsigne meg og min familie.

Min bror og søster har nå funnet arbeid som gjør at familien kan spise, og jeg har hatt flere lovende intervjuer. Det er et mirakel som har styrket vår tro på Kristus. Jeg vet at Herren elsker oss og kjenner oss. Han kjenner våre behov. Hvis vi vil holde hans bud, vil vi ha fremgang i landet (se Mosiah 2:22).

Elizabeth Kangethe fra Kenya

  • 27 år

  • Frilans journalist

  • Hjelpeforeningens president på menighetsplan

Før jeg mottok evangeliet, var min verden et mørkt sted. Jeg var sen til å tilgi og næret onde følelser mot alle jeg mente hadde begått noe galt mot meg. Jeg var desillusjonert med hensyn til ekteskap, for rundt meg så jeg så mange ektemenn som var fulle, og kvinner som ble slått.

Da jeg aksepterte Jesu Kristi evangelium, ble jeg forandret. Det var fantastisk å gå i kirken og finne familier som satt sammen, å bli undervist om kjærlighet, felles respekt og forståelse. Jeg kvittet meg med tradisjoner som ikke var i samsvar med evangeliet.

Jeg følte meg tvunget til å slutte fred med en antatt fiende. Nå har vi ofte kontakt med hverandre. Jeg har møtt en flott hjemvendt misjonær og vil snart bli gift i templet.

Jeg er overbevist om at jeg er på riktig sted. Den kjærlighet og omtanke som medlemmene har for hverandre, gjør at jeg føler tilhørighet. Mitt liv har blitt mer meningsfylt. Jeg vet at det er absolutt nødvendig at jeg forblir trofast til enden ved å unnlate å se meg tilbake mot fortidens mørke og samvittighetsnag.

Lucia Leonardo fra Guatemala

  • 23 år

  • Student

  • Annenrådgiver i stavens Unge kvinners presidentskap

Mine problemer er de samme som alle på min alder har. Hva skal jeg gjøre med mitt liv? Hva skal jeg studere? Hvem skal jeg gifte meg med? Hvordan skal jeg takle press fra venner som ikke er medlemmer og som vil senke mine normer? Noen ganger er det lett å bli nedslått eller føle seg lei eller nervøs.

Evangeliet har på alle måter veiledet mitt liv. Selv om jeg fremdeles må utarbeide noen av detaljene, vet jeg hva jeg ønsker, og jeg vet hvor jeg går på grunn av evangeliet. Jeg er takknemlig for dette. Det gjør meg virkelig glad. Det hjelper meg å holde meg sterk og hjelpe andre, for jeg vet at når jeg trenger hjelp, kan jeg be til min himmelske Fader.

Harrison Lumbama fra Zambia

  • 46 år

  • Funksjonær i en privat veldedighetsorganisasjon

  • Distriktspresident

Bare det å få endene til å møtes har vært en av de største prøvelser for meg. Levekostnadene er høye sammenlignet med min inntekt. Hver dag har jeg det travelt med å tenke på når husleien forfaller, hva vi har igjen av mat, barnas skolepenger osv.

Evangeliet som jeg nå kjenner, har virkelig hjulpet meg å holde meg mentalt frisk tross utfordringene. Ved å holde budene og mine pakter synes det på et eller annet vis som jeg kan tåle alt. Ved å holde tiendeloven har vår himmelske Fader velsignet oss slik at vi aldri går sultne, og ved hans nåde klarer vi å overvinne livets hindringer. Evangeliet har blitt et beroligende middel mot livets farer. Det har gitt oss håp om en bedre fremtid hvis vi er lydige og trofaste.

Uansett hvilken prøvelse jeg har møtt, har evangeliet hatt en løsning for meg. Uten det ville mitt liv rett og slett vært uten retning eller hensikt.

Illustrasjoner: Steve Kropp