2010
Hjælp børn med at udøve deres handlefrihed
December 2010


Vores hjem og familie

Hjælp børn med at udøve deres handlefrihed

Ligesom vor himmelske Fader underviste Adam og Eva i handlefrihed, skal vi også hjælpe vore børn med at forstå og udøve deres.

Da vor himmelske Fader dannede Adam og Eva, var de uskyldige. De vidste ikke meget om livet og dets konsekvenser. Men vor himmelske Fader vandrede med dem og underviste dem, og han var tålmodig med dem, mens de lærte deres tilværelse her at kende.

Som forældre har vi også det privilegium at være sammen med vore små og undervise dem. Men jeg tror, at vi til tider glemmer, at vore børn også er vor himmelske Faders åndelige børn. Vi har et ansvar for at hjælpe dem med at gøre deres første erfaringer, og det er vores opgave at lede dem frem til Frelseren Jesus Kristus.

Hvis vi følger det eksempel, som vor himmelske Fader viste i Edens have, påtager vi os ansvaret for at nære vores børn og undervise dem i Jesu Kristi evangelium. Når vi gør det, skal vi forklare konsekvenserne af deres handlinger for dem. Det er ikke nogen let opgave, eftersom vi selv er ved at lære det, og vi fejler jo selv af og til, når vi skal gøre vor himmelske Faders vilje. Og nogle gange har vi lyst til at skride ind og redde vore børn, selv når de ville have bedst af at lære af deres fejltagelser.

Vor himmelske Fader underviste tålmodigt Adam og Eva i handlefriheden lige fra begyndelsen. Han gav dem befalinger, konsekvenser og evnen til at udøve deres handlefrihed og sagde: »Af hvert træ i haven må du frit spise, men af træet til kundskab om godt og ondt, af det må du ikke spise; dog må du selv vælge, for det er givet dig, men husk på, at jeg forbyder det, for den dag du spiser deraf, skal du visselig dø« (Moses 3:16-17; fremhævelse tilføjet).

Vi spekulerer måske på, hvordan vi skal opmuntre vore børn til at holde budene uden at tvinge dem til det. Der er meget, vi kan gøre, som vil hjælpe dem til det. Vi kan undervise vore børn i evangeliet, især ud fra skrifterne, og så selv leve i overensstemmelse med disse principper. Vi kan ved ord og eksempel lære dem at stole på vor himmelske Fader og fortælle dem om de velsignelser, som vi opnår ved at efterleve evangeliet. Vi kan lære dem, at vi som forældre, på grund af vore svagheder, har lige så meget brug for hans kærlighed, barmhjertighed og tålmodighed, som vores børn har.

Til tider, når vore små er uartige, kan vi måske være ved at opgive håbet, men vor himmelske Fader opgiver aldrig os. Vi skal lære at se vore børn, som vor himmelske Fader ser os: Som hans sønner og døtre, der har potentiale til at blive som han takket være hans Søns kraft og nåde. Vi har ikke magt til at frelse vore børn, men vi kan være gode eksempler og udøve tro for dem.

Det er ikke vores opgave at tvinge andre til at gøre vor himmelske Faders vilje. Omfanget af den mængde frihed og ansvar, som vi tildeler vores børn, afhænger selvfølgelig af deres alder og evner. Når vi hjælper vore børn med at udøve deres handlefrihed på passende måde, bliver det lettere at undervise og elske dem, uanset hvad de gør.

Vor himmelske Fader vidste, at Adam og Eva ville blive fristet og spise af træet til kundskab om godt og ondt. Han havde allerede beredt en vej tilbage for dem i kraft af sin Søn. Han sendte en engel, som underviste dem om vor Frelsers sonoffer, omvendelsens principper, og hvordan de skulle påkalde sig Gud i Sønnens navn og opnå forladelse for deres synder ved vor himmelske Faders barmhjertighed og kærlighed (se Moses 5).

Når vi udtrykker kærlighed til vore børn og fortæller dem, at selv om de skulle komme på afveje, vil vi stå fast og håbe og bede til, at de finder glæde ved tro på Jesus Kristus og ved sand omvendelse. Når vi husker på disse principper, velsignes vi med en større fylde af Kristi rene kærlighed og opnår større fremgang som forældre (se L&P 121:41-46).

Illustration: Michael Parker