2010
Het wonder bij het verkeerslicht
September 2010


Uit het zendingsveld

Het wonder bij het verkeerslicht

Hij zat op een scooter te wachten bij het verkeerslicht. Ik had slechts een paar seconden om hem aan te spreken.

Toen mijn zendingscollega, ouderling Platt, en ik over de markt in de straten van Taitsjoeng (Taiwan) liepen, moesten we op een kruising voor een rood licht wachten. Terwijl we stonden te wachten, hoorden we een bekend geluid achter ons. Er kwamen verschillende scooters naast ons tot stilstand en ik keek opzij om te zien of we met iemand konden praten. Op dat moment kreeg ik heel duidelijk een ingeving. Ik hoorde geen stem, maar ik kreeg sterk de indruk dat ik de man op de scooter een paar passen van mij vandaan moest aanspreken.

Gehaast liep ik op de man af om hem aan te spreken. Het voelde alsof iemand mij letterlijk vooruit duwde en mijn voeten verplaatste. Ik deed mijn mond open en vroeg: ‘Hoe gaat het met u?’ Hij keek mij aan en antwoordde dat hij een slechte dag had. Op datzelfde moment sprong het verkeerslicht op groen. De schrik sloeg toe. Ik was bang dat de man zou doorrijden. En ik had hem nog niets over de herstelling van de ware en levende Kerk van Jezus Christus gezegd, noch over de profeet Joseph Smith of het Boek van Mormon. Ik had zelfs niet de naam van de kerk laten vallen.

De mensen om ons heen reden verder, maar de man bleef staan. Hij stelde voor dat we naar de kant van de straat gingen om verder te praten. Ik wist niet wat ik hoorde, maar ik gaf dankbaar gehoor aan zijn suggestie. Aan de straatkant vertelden ouderling Platt en ik hem de naam van de kerk en nog veel meer.

Een paar weken later lieten die man, Soe Meng-Wei, en zijn twee zoons en twee dochters zich dopen en bevestigen tot lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

Uit die ervaring leerde ik dat we soms, als we getrouw het werk van de Heer op zijn manier doen en zijn tijdschema aanhouden, bevoorrecht zijn om wonderen te zien gebeuren. De profeet Moroni heeft verklaard: ‘God is niet opgehouden een God van wonderen te zijn. Zie, zijn de dingen die God heeft verricht niet wonderbaar in onze ogen?’ (LV 9:15–16). Wonderen vinden plaats als harten worden geraakt en levens worden veranderd.

Predik mijn evangelie bevat deze belofte aan de zendelingen en leden van de kerk: ‘De Heer [bereidt mensen voor] om u en de boodschap van het herstelde evangelie te ontvangen. Hij zal u naar hen leiden, of hen naar u leiden. (…) Die mensen zullen inzien dat u dienstknechten van de Heer bent. Zij zullen naar uw boodschap willen luisteren.’1 Het was geen toeval dat ouderling Platt en ik juist op dat moment bij dat verkeerslicht waren.

Onze Vader in de hemel kent ons allemaal en heeft ons lief. Hij verschaft ons allemaal heel bewust een manier om van het herstelde evangelie te horen. De Heer was op de hoogte van de problemen waar Soe Meng-Wei mee worstelde. Hij wist dat Soe kort daarvoor werkloos was geworden. Hij wist dat er die ochtend bij Soe thuis boze woorden waren gevallen.

Het evangelie heeft meer vrede gebracht in het gezin van Su en is de gezinsband ten goede gekomen. Het heeft ze gelukkiger gemaakt en richting aan hun leven gegeven. Ze hebben de kracht gekregen om het leven met hoop en vertrouwen tegemoet te zien.

Misschien is het ons niet meteen duidelijk, maar wie voorbereid zijn, zullen inzien dat we dienstknechten van de Heer zijn. Het zal hen opvallen dat er iets bijzonders aan ons is. Ze zullen het goede opmerken en er meer over willen weten. Wanneer zij de Heilige Geest voelen, zullen ze bereid zijn om naar onze boodschap te luisteren. Net zoals deze boodschap het hart raakte en het leven veranderde van het gezin Soeu in Taiwan, kan en zal zij het hart raken en het leven veranderen van wie we kennen, waar ze zich ook bevinden.

Biddend om leiding kunnen we ons dagelijks afvragen: wie ken ik die door de Heer wordt voorbereid om van het herstelde evangelie te horen? Als we ons geloof op die manier oefenen, zijn we klaar om de ingevingen van de Heilige Geest te volgen en onze mond open te doen om iemand over de waardevolle waarheden te vertellen die ons zo tot zegen zijn.

Meer geweldige mogelijkheden volgen vast en zeker.

Noot

  1. Predik mijn evangelie: handleiding voor zendingswerk (2004), pp. 169–170.

Illustratie Michael Parker