2010
Förenade hjärtan
Augusti 2010


Förenade hjärtan

Från ett tal under generalkonferensen i oktober 2008.

Herrens profeter har alltid uppmanat oss vara eniga.

Bild
President Henry B. Eyring

När jag var gäst hos en familj blev jag inbjuden att knäböja tillsammans med dem vid sängdags. Det yngsta barnet fick i uppgift att be. Han bad för var och en i familjen, och sade deras namn. Jag öppnade ögonen en sekund för att se på de andra barnens och på föräldrarnas ansikte. Jag såg att de var förenade i tro och kärlek i den lille pojkens bön.

Vi får uppleva enighetens underverk när vi ber och arbetar för det. Våra hjärtan förenas i enighet.

I Mosiah står det: ”Och han befallde dem att det inte skulle finnas några stridigheter bland dem, utan de skulle se framåt med en och samma blick, med en tro och ett dop, med sina hjärtan förenade i enighet och i kärlek till varandra” (Mosiah 18:21).

Guds barn har alltid mer gemensamt än vad som skiljer dem åt. Säg bra saker om varandra. Du kanske har hört din mamma säga, som min mor gjorde: ”Har du inget gott att säga om någon annan så säg ingenting alls.” Jag lovar dig att du får känna frid och glädje när du ofta säger snälla saker om andra.

Jag vittnar högtidligt för dig om att Gud Fadern lever. Han hör och besvarar våra böner. Frälsaren Jesus Kristus lever och sträcker ut sin hand till oss i barmhärtighet. Det här är hans sanna kyrka. President Thomas S. Monson är Guds levande profet. Om vi tillsammans stödjer Gud av hela vårt hjärta och är villiga att göra det som han ber oss om, blir vi alltmer eniga och kan med Guds kraft gå vart han än kallar oss och bli det som han vill att vi ska bli.

Fotoillustration Matthew Reier; illustration Avalone