2010
Det, der har med retfærdighed at gøre
Maj 2010


Det, der har med retfærdighed at gøre

Som forældre og ledere har vi brug for at våge over vore medlemmer og vores familie for at hjælpe dem med at holde sig væk fra det, der kan føre til en åndelig død.

Billede
Elder Francisco J. Viñas

Vi lærer i Lære og Pagter, at efter Guds tjeneres vidnesbyrd, vil vidnesbyrdet fra jordskælvene og vidnesbyrdet fra andre begivenheder følge. »Og alt skal være i bevægelse; og hjertet skal visselig synke i livet på menneskene; for der skal komme frygt over alle mennesker« (L&P 88:91; se også v. 88-90).

Som medlem af præsidentskabet for Det Caribiske Område var jeg personligt vidne til de trofaste hellige, som erstattede frygt med tro. Erfaringer, der blev høstet i Haiti, kan sammenlignes med billeder fra Mormons Bog.

Indtrykket fra den forfærdelige ødelæggelse fik mig til at huske ordene i Alma, kapitel 28: »Dette var en tid, da der hørtes et stort sørgeudbrud og klageråb overalt i hele landet« (Alma 28:4).

42 medlemmer mistede livet. Og mens deres familie og venner »sørger over tabet af deres slægtninge, så jubler og fryder de sig dog i håbet og véd endog i overensstemmelse med Herrens løfter, at de skal blive oprejst for at bo ved Guds højre hånd i en tilstand af aldrig ophørende lykke« (Alma 28:12).

Umiddelbar hjælp blev sendt fra Kirken til medlemmer og ikke-medlemmer og blev fordelt under ledelse af lokale præstedømme- og hjælpeforeningsledere. De fik ikke kun lægehjælp, mad, vand og andre fornødenheder, men de fik også råd, vejledning og trøst fra deres lokale ledere. De får støtte fra kirkemedlemmer overalt i verden, der »sørge[r] med dem, der sørger, ja, og … trøste[r] dem, der står i behov for trøst« (Mosi 18:9).

Forskellige profeter har til forskellige tider advaret os om en anden tragedie, som er mindre synlig, men ikke mindre betydningsfuld, og det er den »forfærdelig[e] død[, der] kommer over de ugudelige, for de dør med hensyn til det, der vedrører retfærdighed, for de er urene, og intet urent kan arve Guds rige« (Alma 40:26).

Nefi underviste sine brødre i dette princip og sagde til dem, at de, der »dø[r] i deres ugudelighed, måtte … blive forstødt med hensyn til det, der er åndeligt, og som hører til retfærdighed« (1 Ne 15:33).

Den lamanitiske profet Samuel underviste i, at »hver den, der ikke omvender sig, bliver hugget om og kastet i ilden; og der kommer igen en åndelig død over dem, ja, en anden død, for de bliver igen forstødt med hensyn til det, der hører til retfærdighed« (Hel 14:18).

Det tragiske ved at dø med hensyn til det, der er åndeligt, har en større betydning for dem, der »engang er blevet oplyst af Guds Ånd og har fået stor kundskab om det, der vedrører retfærdighed og derefter er faldet fra i synd og overtrædelse, [derfor] bliver de mere forhærdede, og deres tilstand bliver således værre, end hvis de aldrig havde kendt dette« (Alma 24:30).

Som forældre og ledere har vi brug for at våge over vore medlemmer og vores familie for at hjælpe dem med at holde sig væk fra det, der kan føre dem til en åndelig død. Vi søger også at redde dem, der nu er døde med hensyn til det, der er åndeligt, og hjælpe dem til at »fødes på ny, ja, fødes af Gud, forandres fra deres kødelige og faldne tilstand til en tilstand af retfærdighed, idet de er forløst af Gud og bliver hans sønner og døtre« (Mosi 27:25).

Den åndelige heling hos dem, der har været døde med hensyn til det, der har med retfærdighed at gøre, tilvejebringes ved forsoningens kraft, omvendelse til sandheden samt overholdelse af retfærdighedens principper.

At undervise vore medlemmer og familie i det, der har med retfærdighed at gøre, er afgørende i processen med at opnå en vedvarende omvendelse, eftersom den kan lede dem til at opnå en korrekt kundskab om Herrens befalinger, evangeliets principper og lærdomme samt de krav og ordinancer, som vi må efterkomme for at opnå frelse i Herrens rige.

Der er mange eksempler i skrifterne, der bekræfter vigtigheden af at undervise i »det, der har med retfærdighed at gøre« for at hjælpe med at opnå en vedvarende omvendelse. I beretningen om Ammon og hans brødre, der forkynder evangeliet blandt lamanitterne, læser vi: »Og Ammon prædikede for kong Lamonis folk; og det skete, at han lærte dem om alt angående det, der vedrører retfærdighed« (Alma 21:23).

Vi kan se resultaterne af at undervise flittigt i alt det, der har med retfærdighed at gøre, når vi fortsætter med at læse beretningen i kapitel 23, hvor der står: »Så mange som troede, eller så mange som blev bragt til kundskab om sandheden … blev omvendt til Herren, [og] faldt aldrig fra« (Alma 23:6).

Da Alma den ældre oprettede Kirken, indviede han værdige mænd til præster og lærere, som »vågede … over deres folk og nærede dem med det, der har med retfærdighed at gøre« (Mosi 23:18).

Forældre spiller en vigtig rolle ved at hjælpe deres børn til at forstå det, der har med retfærdighed at gøre. I Mormons Bog ser vi, at Alma den yngre, der var sorgfuld på grund af den ugudelighed, de krige og stridigheder, der fandtes, og ulykkelig over folkets hårdhed i hjertet, »foranledigede … at hans sønner skulle samles, så han kunne give dem sin befaling hver for sig angående det, der har med retfærdighed at gøre« (Alma 35:16; fremhævelse tilføjet).

Det er interessant at bemærke, at han underviste og gav sine børn formaninger hver for sig og tilpassede sin undervisning til hver søn i henhold til den søns behov. Han bar vidnesbyrd og underviste dem i lærdomme og principper og forberedte dem på at forkynde de samme principper for andre.

I en tid, hvor familien er under angreb af onde kræfter, og hvor de forhold, vi lever under, ikke er så meget anderledes end dem, som Alma oplevede, har Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum erklæret i »Familien: En proklamation til verden«, at »forældre har en hellig pligt til at opdrage deres børn i kærlighed og retskaffenhed« (Liahona, okt. 2004, s. 49).

Dette indebærer at nære, støtte og undervise børn i alt det, der har med retfærdighed at gøre, så de kan forblive trofaste,, med lænderne ombundet med sandhed, »vær[e] iført retfærdighedens brynje og hav[e] som sko på fødderne beredthed med hensyn til fredens evangelium« (L&P 27:16).

Ligesom på Almas tid våger vore ledere også over Kirkens medlemmer og nærer dem med det, der har med retfærdighed at gøre. Det vil hjælpe os til at opnå en vedvarende omvendelse. I instruktionen »Fremhævelse af lederoplæring«, der blev revideret den 10. december 2009, beder Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum om, at både præstedømme- og organisationsledere motiverer »hvert medlem af familien, både forældre og børn, til at studere skriften, bede regelmæssigt og efterleve Jesu Kristi evangelium« (brev fra Det Første Præsidentskab, 15. dec. 2009).

Studium af skrifterne, regelmæssig bøn og efterlevelse af Jesu Kristi evangelium er retskafne gerninger, og Herren har åbenbaret dette vidunderlige løfte: »Den, der gør retfærdigheds gerninger, skal få sin belønning, nemlig fred i denne verden og evigt liv i den tilkommende verden« (L&P 59:23).

For at undervise mere effektivt i det, der har med retfærdighed at gøre, er det vigtigt at forstå, at udover at videregive oplysninger, må vi fremme åbenbaring. På den måde kan den person, der bliver undervist, føle ønsket om at kende disse principper for sig selv.

Herren åbenbarede dette for Hyrum Smith gennem hans bror, profeten Joseph Smith:

»Jeg vil give dig af min Ånd, som skal oplyse dit sind, og som skal fylde din sjæl med glæde;

og da skal du vide … alt, hvad du begærer af mig – og som angår det, der hører til retfærdighed – i tro, med tro på mig, at du skal modtage« (L&P 11:13-14).

Som konklusion advarer skrifterne os om faren ved at dø med hensyn til det, der vedrører retfærdighed, og om de alvorlige konsekvenser, det har for dem, der efter at have været oplyst af Guds Ånd falder i synd og overtrædelse.

At undervise i det, der har med retfærdighed at gøre, er et vigtigt element i at hjælpe mennesker med at komme til kundskab om sandheden, blive omvendte og forblive faste i troen på Kristus til enden.

Forældre har en hellig pligt til at undervise deres børn med hensyn til det, der har med retfærdighed at gøre. Ledere og lærere kan våge over og nære medlemmerne i deres varetægt og flittigt undervise dem i alt det, der har med retfærdighed at gøre.

Det kan opnås mere effektivt, hvis åbenbaring fremmes i undervisningsprocessen og således skaber ønsket i folk om at blive oplyst af Guds ånd. Når de derpå udøver tro, kan Ånden gøre dem bekendt med det, der har med retfærdighed at gøre. Om disse ting bærer jeg vidnesbyrd i Jesu Kristi navn. Amen.