2009
Salige er de, som stifter fred
Juli 2009


Vi lytter til profetens røst

Salige er de, som stifter fred

Fra en tale, der blev holdt på Brigham Young University den 6. februar 1994.

Billede
President Henry B. Eyring

Når du læser din avis eller ser fjernsyn, er der ikke meget om fred. Hver dag er nyhederne fyldt med vold fra hele verden.

Frelseren sagde: »Og velsignede er alle de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn« (3 Ne 12:9).

Da jeg læste det som barn spekulerede jeg over det løfte. Det lød ikke særlig glorværdigt. Men nu kan jeg se, at løftet er både glorværdigt og sikkert. De, som opnår evigt liv, er Guds børn.

Jeg vidner om, at Gud kender dig. Han holder af dem, du omgås, og han elsker dig. Du er hans discipel, og det gør dig til et lys for folkene. Når du handler i tro for at tilbyde andre evangeliet og fred, fornemmer de Frelserens lys. Du har udstukket vejen.

Jeg vidner for dig, at Gud lever; Jesus er Kristus. Jeg fornemmer hans kærlighed til dig. Jeg ved, at Frelseren talte sandt, da han sagde: »Velsignede er alle de, som stifter fred.«

En ufredelig familieaften

Ethvert hjem har tidspunkter, hvor der er brug for en fredsstifter. Præsident og søster Eyring har fire sønner og to døtre. Engang mens deres børn var små, gav præsident Eyring en familieaftenslektion om fred. Mens han underviste, bemærkede han, at to af hans små sønner sad og sparkede hinanden! Men da de to drenge blev ældre, lærte de at være fredsstiftere og blev hinandens bedste venner og hjælpere.

Hvornår har din familie brug for en fredsstifter? Hvad kan du gøre for at hjælpe?

Fredsstifter søges!

Her er en situation, hvor der er brug for en fredsstifter. Sæt billedet sammen fra først til sidst for at se, hvordan et barns ønske om at være fredsstifter påvirkede hendes familie.

A

B

C

D

Svar:

Sådan fik vi saligprisningerne

»Salige er de, som stifter fred! Hører til de af Jesu lærdomme, som kaldes »Saligprisningerne« (se Matt 5:1-11). Saligprisningerne er anvisninger på et lykkeligt liv. Hver af dem fortæller om en særlig velsignelse, som vi modtager ved at følge en bestemt lære. Nu skal du høre, hvordan vi fik Saligprisningerne:

1. En dag var der en folkemængde, som fulgte efter Jesus. De havde hørt, at han kunne helbrede folk og udføre andre mirakler. De ville høre ham undervise.

2. Jesus stod i nærheden af en bakke eller et bjerg. Han gik lidt op ad bjergsiden og holdt en tale eller en prædiken.

3. I sin prædiken fortalte Jesus folk, hvordan de skulle leve, så Gud kunne velsigne dem. Ordet salig betyder »at være glad« eller »at være velsignet«.

4. Den tale, som Jesus holdt den dag, kaldes Bjergprædikenen. Da Jesus var opstået, holdt han en lignende prædiken for folket i oldtidens Amerika, da han besøgte dem (se 3 Ne 12:3-11).

  • Den rigtige rækkefølge er C, A, D, B.

Freds Fyrste, af Simon Dewey; fotografi af due © Corbis; Bjergprædikenen, af Harry Anderson; illustrationer: Beth Whittaker