2009
Spørsmål og svar
Juni 2009


Spørsmål og svar

«Noen av mine venner i Kirken krangler med venner utenfor Kirken om religion. Jeg vet at det er galt å strides, men hvordan kan jeg la mine venner få vite hva jeg føler for evangeliet?»

Istedenfor å prøve å formidle dine følelser når stemningen er anspent og Ånden ikke er tilstede, søk heller muligheter til å snakke med vennene dine på tomannshånd, på et tidspunkt og et sted hvor Den hellige ånd kan hjelpe til.

Be om muligheter til å snakke med dine venner om evangeliet. Når du får muligheten, skulle du forklare hva du tror på og bære vitnesbyrd. Sørg for å vise dem at du oppriktig bryr deg om dem. Hvis dine venner er interessert i å lære mer, kan du gi dem et utdelingskort, invitere dem til kirken, henvise dem til mormon.org eller kontakte misjonærene.

Be om at Ånden må hjelpe deg å vite hva du skal si til dine venner og hvordan du skal si det. Be om hjelp til å unngå konflikter. Hvis dine venner begynner å krangle med deg, er det ofte best å bytte samtaleemne eller avslutte samtalen.

Be om veiledning

Stridighet kommer ikke fra Gud (se 3. Nephi 11:29), så det er ikke den rette måten å formidle dette storartede evangelium på. En god måte å dele evangeliet med andre på er å invitere dine venner til kirken eller til aktiviteter. Bønn har hjulpet meg å vite hvordan jeg kan dele evangeliet med mine venner. Jeg vet at Herren besvarer bønner. Han vil alltid vise deg den rette måten å gjøre ting på.

Celeste R., 22, California, USA

Lær dem hvordan de selv kan få vite

Når du krangler om eller argumenterer for det du tror på, forsvinner Ånden. Han kan ikke være der for å vitne om at det du sier, er sant. Det beste du kan gjøre, er å bære vitnesbyrd. Si ganske enkelt hva du tror på og hvordan du vet at det er sant. Når jeg snakker med folk om Kirken, sier jeg at de selv kan få vite om det er sant ved å be, lese Mormons bok og lytte til sine følelser. Dine venner kan fremdeles være uenige, men de kan ikke nekte for kraften i ditt vitnesbyrd.

Søster Clement, 22, Tennessee Knoxville misjon

Unngå strid

Jeg har en venn som tilhører et annet kirkesamfunn. Ifjor kom han til meg på skolen en dag og prøvde å bevise for meg at Mormons bok ikke var sann og at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige ikke var et kristent kirkesamfunn. Etter å ha svart på alle spørsmålene hans, begynte jeg å innse at han ikke lyttet til svarene mine fordi han stadig utfordret meg med det samme spørsmålet. Av denne erfaringen lærte jeg at alt man kan gjøre er å forklare at man ikke ønsker å krangle og å bære vitnesbyrd om sannheten av Herrens kirke.

Jayden C., 13, Washington, USA

Strid skaper uvilje

Strid har aldri vært den rette måten. Den jager bort Herrens ånd og etterlater seg ikke annet enn uvilje og hat. Den forandrer også ditt syn på andre mennesker. Det folk som regel begynner å diskutere, er konkrete læresetninger, så det er veldig viktig å være en fredsstifter og aldri glemme å bære vitnesbyrd om evangeliets sannheter og de gode frukter det har gitt deg.

Carlos F., 19, Guárico, Venezuela

Respekter andres tro

Istedenfor å si til dine venner: «Min religion er sann, og din er det ikke,» skulle du dele ditt vitnesbyrd med dem. Finn en tid når du og din venn er alene, og spør om du kan bære ditt vitnesbyrd. Jeg gjorde en gang dette med en nær venn som er kristen og veldig trofast mot sin kirke. Hun syntes det var flott at jeg hadde et vitnesbyrd. Etter dette snakket vi om hva vi trodde på, men det var ingen krangel. Sier man imidlertid: «Din kirke er ikke sann,» er man respektløs overfor noe som kan være veldig viktig for dem. Venner gjør ikke sånt. Man kan være uenig med sine venner om læresetninger, men en sann venn vil høre på ditt vitnesbyrd og forstå at evangeliet er veldig viktig for deg.

Amber P., 17, Utah, USA

Etterlev evangeliet

Lev slik at de som kjenner deg og ikke kjenner til dette sanne evangelium, ønsker å få vite mer om evangeliet fordi de kjenner deg. La gleden over evangeliet tydelig vises på deg. Vær et lys, en veiviser og det beste eksempel du kan være for dine venner og andre.

Eldste Kamah, 20, Ghana Cape Coast misjon

Bær vitnesbyrd

Den beste måten å dele evangeliet med andre på er å gjøre det med oppriktighet og kjærlighet. Krangling fører ingen vei. Jesus Kristus kranglet ikke med fariseerne. Isteden underviste han dem gjennom kjærlighet, ord og eksempel. I Forkynn mitt evangelium står det: «Folk vil kanskje av og til rent intellektuelt stille spørsmål ved det du underviser, men det er vanskelig å stille spørsmål ved et oppriktig, dypfølt vitnesbyrd» ([2004], 203). Bær vitnesbyrd om det du vet er sant og hvordan du vet det. Når Ånden vitner om sannheten av det du sier, er dette den beste muligheten til at dine venner skal forstå.

Ephraim S., 20, New South Wales, Australia