2009
Bønn og den blå horisont
Juni 2009


Budskap fra Det første presidentskap

Bønn og den blå horisont

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

Noe av det jeg likte aller best med å fly, var å ta av fra en mørk og regntung flyplass, klatre gjennom de tykke og truende vinterskyene, og så plutselig bryte gjennom den mørke tåken og stige videre opp i det klare solskinnet og den endeløse blå himmelen.

Jeg tenkte ofte på hvordan denne fysiske handlingen kan sammenlignes med vårt eget liv. Hvor ofte er vi ikke omgitt av truende skyer og uvær, og lurer på om mørket noensinne vil gå over? Om det bare var mulig for oss å stige opp fra livets vanskeligheter og bryte gjennom til et fredelig og rolig sted.

Medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige vet at dette er mulig. Vi kan heve oss over hverdagens turbulens. Den kunnskap, forståelse og veiledning vi får fra Guds ord og fra profetisk veiledning i vår tid, viser oss nettopp hvordan vi kan gjøre dette.

Løft

For å få et fly opp fra bakken må man skape løft. I aerodynamikk får man løft når luft passerer over vingene på et fly på en slik måte at trykket under vingen blir større enn trykket over vingen. Når løftet er større enn tyngdekraften, stiger flyet opp fra bakken og flyr gjennom luften.

På lignende måte kan vi også skape løft i vårt åndelige liv. Når kraften som dytter oss opp mot himmelen, er større enn fristelsene og elendigheten som trekker oss ned, kan vi stige og sveve inn i Åndens sfære.

Ordbøker beskriver løft som å bære eller styre fra et lavere til et høyere nivå, eller den kraft som er tilgjengelig for å løfte til et nytt nivå eller en større høyde, eller en kraft som virker oppover, i motsatt retning av tyngdekraften.1

Salmisten setter målene enda høyere: «Til deg, Herre, løfter jeg min sjel» (Salmene 25:1), og: «Jeg løfter mine øyne opp til fjellene: Hvor skal min hjelp komme fra? Min hjelp kommer fra Herren» (Salmene 121:1–2).

Vi løfter våre øyne opp til himmelens Gud ved å dyrke vår egen åndelighet. Vi gjør det ved å leve i harmoni med Faderen, med Sønnen, vår Frelser, og med Den hellige ånd. Vi gjør det ved virkelig å anstrenge oss for å være «lydige, saktmodige, ydmyke, fulle av kjærlighet, villige til å bøye oss for alt som Herren finner gavnlig å pålegge oss, likesom et barn bøyer seg for sin far» (se Mosiah 3:19).

Oppriktig bønn fra et rettferdig hjerte

Selv om det finnes mange prinsipper i evangeliet som hjelper oss å oppnå løft, vil jeg fokusere på ett spesielt. Bønn er et av prinsippene i evangeliet som gir løft. Bønn har kraft til å løfte oss opp fra våre verdslige bekymringer, løfte oss opp gjennom fortvilelsens og mørkets skyer til en lys og klar horisont.

Blant de største velsignelser, privilegier og muligheter vi har som barn av vår himmelske Fader, er det faktum at vi kan kommunisere med ham. Vi kan snakke med ham om våre livserfaringer, prøvelser og velsignelser. Vi kan lytte etter og motta celestial veiledning fra Den hellige ånd. Vi kan oppsende våre bønner til himmelen og motta en forsikring om at våre bønner har blitt hørt og at han vil besvare dem som en kjærlig og klok Far.

Bønner som stiger høyere enn taket, er de som kommer fra hjertet og unngår banale gjentakelser eller ord som uttales uten ettertanke. Våre bønner skulle strømme fra vår dypeste lengsel etter å bli ett med vår Fader i himmelen.

Bønner som oppsendes i tro, er alltid akseptable for Gud. Hvis dere noensinne føler at dere ikke kan be, er det nettopp da dere trenger å be og utøve tro. Nephi forkynte tydelig: «Hvis dere ville lytte til Ånden som lærer menneskene å be, ville dere forstå at dere må be, for den onde ånd … lærer dem at de ikke må be» (2. Nephi 32:8).

President Harold B. Lee (1899–1973) sa: «Den rettferdiges oppriktige bønn åpner for ethvert menneske døren til guddommelig visdom og styrke i det vedkommende søker i rettferdighet.»2

Blir bønner besvart? Jeg vitner om at de blir det.

Kan vi motta guddommelig hjelp, visdom og støtte fra himmelen? Igjen vitner jeg med sikkerhet om at dette er tilfelle.

Lydighet sikrer oss svar på våre bønner. Vi leser i Det nye testamente at «hva vi enn ber om, det får vi av ham, fordi vi holder hans bud og gjør det som er til behag for ham» (1. Johannes 3:22).

Svarene på våre bønner kommer i Herrens beleilige tid. Noen ganger kan vi bli frustrert over at Herren har ventet med å besvare våre bønner. Det er i slike stunder vi må forstå at han vet det vi ikke vet. Han ser det vi ikke ser. Stol på ham. Han vet hva som er best for sine barn, og som den fullkomne Gud han er, vil han besvare våre bønner fullkomment og på det fullkomne tidspunkt.

Andre ganger kan svar på våre bønner komme øyeblikkelig. Profeten Joseph Smith lærte i en åpenbaring som ble gitt ham i Kirtland i 1831: «Den som ber i Ånden, ber i overensstemmelse med Guds vilje, derfor skjer det som han ber om» (L&p 46:30; uthevelse tilføyd). Hvilket bemerkelsesverdig løfte!

Et nytt perspektiv

Bønn er en himmelsk gave som er gitt oss for å hjelpe oss å oppnå åndelig løft. Den forsterker og rendyrker vårt forhold til Gud. Er det ikke bemerkelsesverdig at vi kan samtale med universets ypperste kilde til visdom og medlidenhet når og hvor vi selv vil?

Daglige enkle, oppriktige og inderlige bønner løfter vårt liv til et høyere åndelig nivå. I våre bønner priser vi Gud, vi takker ham, vi bekjenner våre svakheter, vi ber om hjelp, og vi uttrykker vår dype hengivenhet til vår himmelske Fader. Når vi gjør denne åndelige anstrengelsen i Jesu Kristi, Forløserens navn, blir vi begavet med økt inspirasjon, åpenbaring og rettferdighet, som bringer himmelens lys inn i vårt liv.

Jeg tenker tilbake på min tid som pilot og de dagene da tykke skyer og truende tordenvær fikk alt til å virke mørkt og trist. Uansett hvor dystert det kunne virke fra mitt jordiske ståsted, visste jeg at over skyene skinte solen skarpt som en blendende juvel i et hav av blå himmel. Jeg trodde ikke at det var sånn – jeg visste det. Jeg visste det fordi jeg selv hadde opplevd det. Jeg behøvde ikke å sette min lit til andres teorier eller trosoppfatninger. Jeg visste det.

På samme måte som aerodynamisk løft kan føre oss over verdens ytre stormer, vet jeg at prinsippene for åndelig løft kan føre oss over livets indre stormer.

Jeg vet også noe annet. Selv om det var en storslagen opplevelse å bryte gjennom skyene og fly inn i den knallblå horisonten, er dette ingenting sammenlignet med de undere vi alle kan oppleve når vi løfter vårt hjerte i ydmyk og oppriktig bønn.

Bønn hjelper oss å heve oss over uværet. Den gir oss et glimt av den blå himmelen vi ikke kan se fra vårt jordiske ståsted, og den avdekker for oss et annet perspektiv – en strålende åndelig horisont fylt med håp og forvissning om de store velsignelser Herren har lovet dem som elsker og følger ham.

Noter

  1. Se for eksempel Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11. utg. (2003), «lift», 718–19.

  2. Harold B. Lee: Stand Ye in Holy Places (1974), 318.

Bønn er en himmelsk gave som er gitt oss for å hjelpe oss å oppnå åndelig løft. Den forsterker og rendyrker vårt forhold til Gud.

T.v.: Foto © Dynamic Graphics, Inc.

T.v.: Fotoillustrasjon: Craig Dimond, © IRI; t.h.: Foto © IRI