2009
Jesus Kristus är min Frälsare
April 2009


Samlingsstunden

Jesus Kristus är min Frälsare

”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” (Joh 14:6)

Innan vår himmelske Fader sände oss till jorden valde han Jesus Kristus till att bli vår ledare och Frälsare. Du valde att följa Jesus Kristus innan du föddes.

När Jesus kom till jorden undervisade han om evan-geliet och organiserade sin kyrka. Han höll sitt löfte att han skulle vara vår Frälsare. Han led och dog och uppstod så att vi skulle kunna uppstå och leva igen tillsammans med vår himmelske Fader och vår familj.

Skrifterna undervisar oss om alla de välsignelser som Jesus Kristus gjort möjliga. Kommer du ihåg berättelsen om Lehis dröm? Lehi såg ett träd. Trädet representerar vår himmelske Faders och Jesu Kristi kärlek.

På trädet fanns det frukter som kunde göra människorna lyckliga. Lehi åt av frukten och den fyllde honom med stor glädje. Lehi ville att hela hans familj skulle äta av frukten. (Se 1 Nephi 8:10–12.)

Trädets frukt representerar de välsignelser vi får tack vare Jesus Kristus och hans försoning. Vi äter av frukten när vi litar på Jesus Kristus, när vi döps och får den Helige Anden och när vi lever efter evangeliet och känner vår Frälsares kärlek.

Aktivitet

Ta loss sidan LS5 och klistra fast den på tjockt papper. Klipp skåror i trädet längs de vita linjerna och klipp ut frukterna. Slå upp skriftstället som står på varje frukt, se vilken välsignelse vår himmelske Fader har gett oss och skriv ner den på linjen. För in fliken på frukten i en skåra i trädet.

Moroni 6:8______________

Mosiah 16:7–8______________

Joh 14:27______________

Hebr 12:2______________

2 Nephi 31:20

3 Nephi 19:21______________

Joh 8:12______________

Moroni 8:17

3 Nephi 27:13______________

Moroni 7:41______________

Förslag till samlingsstunden

  1. I föruttillvaron valde jag att följa Jesus Kristus. Be barnen nämna några av valen de har gjort i dag. (Vad de skulle ha på sig, vad de skulle äta och så vidare.) Skriv svaren på tavlan. Förklara att vår himmelske Fader har gett oss handlingsfrihet, förmågan att välja. Undervisa om rådet i himlen när vår himmelske Fader presenterade sin plan. Förklara att en viktig del av den här planen är att vi använder vår handlingsfrihet. Hjälp barnen förstå att Satan ville ändra på planen och ta ifrån oss förmågan att välja. Jesus Kristus ville följa vår himmelske Faders plan och erbjöd sig frivilligt att bli vår Frälsare. Betona för barnen att de valde att följa Jesus Kristus. (Se Primär 6, lektion 2.) Skriv ner frågor på papperslappar för att hjälpa barnen repetera vad de har lärt sig. Lägg lapparna i en behållare. Välj ett barn som ska ta en fråga ur behållaren och besvara den. Sedan låter du barnet välja någon annan som ska ta en fråga och besvara den. Fortsätt så länge tiden tillåter. Bär vittnesbörd om hur viktigt det är att fortsätta följa Jesus Kristus.

  2. Min familj och jag kommer att uppstå. Inbjud i förväg, och med biskopens godkännande, en medlem som har upplevt en närståendes död att bära vittnesbörd om vad uppståndelsen betyder för honom eller henne. Lägg följande bilder från Evangeliet i bild i en hög i följande ordning, med bild 227 högst upp: 227 (Jesus ber i Getsemane), 228 (Jesus blir förrådd), 230 (Korsfästelsen), 231 (Jesus begravs), 233 (Maria och den uppståndne Herren), 234 (Jesus visar sina sår) och 316 (Jesus undervisar på västra halvklotet). Låt en liten sten gå runt mellan barnen medan pianisten spelar. Säg att stenen är en symbol för stenen som rullades fram framför Kristi grav. När musiken stannar låter du barnet som håller i stenen ta den översta bilden från högen och berätta om den eller be någon annan hjälpa till. Fortsätt likadant med varje bild, men efter bild 234 läser ni Luk 24:39 tillsammans. Hjälp barnen förstå att när Jesus hade uppstått kunde apostlarna känna på hans händer precis som barnen kan känna på sina händer. Fortsätt med resten av bilderna. Säg att tack vare Jesu Kristi försoning kommer alla som har levat på jorden att uppstå. Låt den inbjudna gästen bära sitt vittnesbörd.

Illustration Brad Teare