2009
Jakobs brev 1:5–6
April 2009


Rad på rad

Jakobs brev 1:5–6

Aposteln Jakob undervisade om nyckeln till att få visdom av Gud.

5 Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den.

6 Men han skall be i tro utan att tvivla. Ty den som tvivlar liknar havets våg, som drivs och piskas av vinden.

Be till Gud

När Joseph Smith hade läst den här versen manades han att gå till den heliga lunden för att be. Där tog han emot den första synen. (Se Joseph Smith—Historien 1:11–17) Kan du komma på ett exempel från din släkt eller en egen upplevelse där en person som sökte kunskap fick ett svar genom att be? Skriv om det i din dagbok.

Ger åt alla

”Det är Guds barns förmån att få komma till Gud och få uppenbarelse … Gud gör inte skillnad på människor, vi har alla samma förmån.”

Profeten Joseph Smith, Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (Studiekurs för melkisedekska prästadömet och Hjälpföreningen, 2007), s 130.

Villigt

Villigt — fritt, generöst, givmilt.

Förebråelser

Förebråelser — kritik, skäll, klander. Med andra ord besvarar Gud dina böner och han blir aldrig arg när du uppriktigt ber till honom för att få svar på en fråga.

Han skall få den

Vår himmelske Fader hör och besvarar dina böner. Hans svar kommer i hans egen tid och på olika sätt — till exempel genom olika omständigheter i ditt liv, genom andra människors vänliga gärningar, eller genom den Helige Andens milda och stilla röst. Här följer några förslag på hur du kan förbereda dig för att få vägledning genom Anden (från ”Uppenbarelse”, Stå fast i din tro [2004], s 161–165):

  • Be om ledning.

  • Var vördnadsfull.

  • Var ödmjuk.

  • Håll buden.

  • Ta värdigt del av sakramentet.

  • Studera skrifterna varje dag.

  • Ta dig tid att begrunda.

  • När du söker konkret ledning bör du fundera på saken i ditt eget sinne.

  • Sök tålmodigt Guds vilja.

Be i tro

”Profeten [Joseph Smith] sade att sedan han hade läst denna vers var han fullt viss om att han antingen måste pröva Herrens löfte och fråga honom eller kanske välja att förbli i mörker för alltid … Han hade läst skriftstället, han hade förstått det, han hade förtröstat på Gud, sin evige Fader, och nu knäböjde han och bad, i visshet om att Gud skulle ge honom den upplysning som han så innerligt sökte. Profeten Joseph Smith lärde oss trons princip — genom sitt föredöme.”

President Thomas S Monson, ”Profeten Joseph Smith — lärare genom sitt exempel”, Nordstjärnan, jun 1994, s 5.

Detalj från Broder Joseph, av David Lindsley; foto David Newman