2009
Enhet
Februar 2009


DET PROFETEN JOSEPH SMITH LÆRTE OSS

ENHET

Fra Læresetninger fra Kirkens presidenter: Joseph Smith (studiekurs for Det melkisedekske prestedømme og Hjelpeforeningen, 2007), 270-274.

Joseph Smith forsto hvilken kraft som ligger i å være forenet.

I Kirkens første tid befalte Herren de siste-dagers-hellige å være ett (seL&p 38:27). Gjennom hele livet organiserte og samlet profeten Joseph Smith de hellige for å gjennomføre Guds verk. Han underviste dem, ledet dem og oppmuntret dem til å ofre av sin tid, sine talenter og eiendeler for Sions sak. Her følger noen av hans læresetninger om enhet.

Måten å utføre Herrens verk på

«Det gjør oss glade å vite at det finnes et slikt samhold i alle menighetene, både hjemme og ute … for ved dette prinsipp, og ved konsentrert innsats, skal vi klare å gjennomføre vår Guds hensikter.»

«Enhet betyr styrke … Måtte Den aller høyestes hellige alltid praktisere dette prinsipp, for da vil de mest strålende velsignelser bli dem til del, ikke kun for hver enkelt, men for hele Kirken.»

Bli kvitt egoistiske følelser

«De hellige må ikke glemme at store ting beror på deres individuelle anstrengelser, og at de er kalt til å arbeide sammen med oss og med Den hellige ånd når det gjelder å utføre det store verk i de siste dager… [Vi må] sørge for at enhver egoistisk følelse ikke bare blir begravet, men helt utslettet.»

«La oss være klar over at vi ikke må leve for oss selv, men for Gud. Ved å gjøre det vil de største velsignelser bli oss til del både i tid og evighet.»

Velsignelser ved enhet

«Kun ved intens handling og felles innsats kan vi utføre de siste dagers store arbeid … mens våre interesser, både timelige og åndelige, i stor grad vil bli fremmet, og himmelens velsignelser må strømme til oss i en uavbrutt strøm.»

Joseph Smith jr., av Brad Teare