2009
Vor Guds storslåede plan
Februar 2009


Vor Guds storslåede plan

Fra en tale, der blev holdt den 30. okt. 2007 på Brigham Young University.

Billede
Elder L. Tom Perry

I den hektiske verden, vi lever i, er der alt for mange mennesker, som overlader mange af livets erfaringer til tilfældighederne, uden tilstrækkelig planlægning og forberedelse. Jeg har opdaget, at når jeg spørger studerende, hvad de læser til, modtager jeg ofte svaret: »Det har jeg ikke besluttet endnu. Den beslutning træffer jeg senere.« Jeg har set familier og enkeltpersoner, som falder i gældens fælde, fordi de ikke lagde en sund økonomisk kurs, men i stedet har levet over evne. Andre overbebyrder sig med aktiviteter, lektioner, klubber og idræt. Selv om det bestemt er godt at deltage i den slags aktiviteter, så kan vores engagement i dem hurtigt blive meget hektisk, hvis vi glemmer at planlægge. Når vi glemmer at planlægge, mister vi vores evige mål af syne.

Vi kan finde de bedste eksempler på planlægning ved at kigge i skrifterne. I Moses 1:39 sagde Herren: »For se, dette er min gerning og herlighed: At tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket.« Hans storslåede plan, som omfatter sonofferet, er at skænke hele menneskeheden udødelighed. Ved præstedømmets gave og kraft kan de, som vil lytte til og følge hans plan, modtage evigt liv, som er den største gave, Gud kan give sine børn (se L&P 14:7). Skrifterne indeholder en myriade af henvisninger til denne plan.

Et historisk overblik over processen med at følge det mønster vidner sandelig om dets fuldkommenhed og konsekvens. Herren har omhyggeligt instrueret sine børn i evangeliets plan gennem tidsperioder, som kaldes uddelinger, tidsrum hvor »Herren har mindst én bemyndiget tjener på jorden, som besidder det hellige præstedømmes nøgler. …

… Når Herren organiserer en uddeling, åbenbares evangeliet på ny, sådan at de, der lever i den uddeling, ikke skal nøjes med den kundskab om frelsesplanen, som tidligere uddelinger har haft.«1

Hver uddeling har en særlig lektie, som vi kan indarbejde i vores personlige planer, når vi bereder os på vores evige mål.

Adams uddeling: Bliv som vor himmelske Fader

I den første uddeling skabte Herren Adam og Eva, anbragte dem på jorden og gav dem mulighed for at vælge (se Moses 3:17). De fik befaling om ikke at spise af frugten fra træet til kundskab om godt og ondt, for de fik at vide, at de ville blive bortvist fra haven, hvis de gjorde det. Men ved at spise af frugten ville de blive dødelige. De spiste af frugten.

Faldet var ikke en tragedie. Det var ikke en fejltagelse eller en ulykke. Det var en fastlagt del af frelsesplanen. Som følge af faldet er vi underlagt fristelse og elendighed, som er prisen for at kunne begribe ægte glæde. Uden at have smagt det bitre ville vi aldrig kunne forstå det søde (se 2 Ne 2:15). Vi havde brug for dødelighedens disciplin og forædling for at kunne klare det næste skridt i vores udvikling hen imod at blive mere som vor Fader.

Hvad kan den første uddeling lære os? Vi er bogstavelig talt vor himmelske Faders åndelig børn. Når vi fødes i denne jordiske tilværelse, får vi et fysisk legeme, som er skabt i hans billede (se 1 Mos 1:27). Vi bliver lovet, at hvis vi modtager de nødvendige ordinancer, holder pagterne og adlyder Guds bud, så bliver vi ophøjet og bliver som han.

Vi lærer også, at vi som den evige Faders sønner og døtre kan kommunikere med ham gennem bøn og modtage svar gennem inspiration og åbenbaring. Vores livsplan bør omfatte konstant og regelmæssig kommunikation med vor Fader.

Enoks og Noas uddelinger: Vælg retskaffenhed over ugudelighed.

Den anden uddeling kendes som Enoks uddeling, han, der »vandrede med Gud« (1 Mos 5:24). Han grundlagde byen Zion, der blev et stærkt symbol på den retskaffenhed, som kan opnås på jorden såvel som i himlen (se Moses 7:18-21).

Den næste er så Noas uddeling. Noa levede i en tid med stor ugudelighed, og skønt han anråbte folket om at omvende sig, ville de ikke høre på ham. Da vandfloden kom, blev kun Noa og hans familie reddet (se 1 Mos 7:23).

Den anden og tredje uddeling lærer os storslåede lektier om, hvad der kommer af at vælge godt frem for ondt. Enok og alle, som var sammen med ham, blev rigt velsignet som følge af deres retskaffenhed. De mennesker, som ikke ville følge Noa, erfarede, at undergang rammer synderen.

Disse to uddelinger lærer os at stræbe efter det, som er godt og gavnligt. I vores plan for livet skal vores mål helt afgjort være at tilegne os så meget af det gode, som vi kan finde på denne jord. Vi kan finde meget godt ved dagligt at ransage skrifterne. De fører os til evigt liv.

Abrahams uddeling: Indgå og hold pagter

Den næste uddeling var Abrahams. Lige som Adam, Enok og Noa modtog Abraham guddommelig myndighed fra Herren, Herren indgik også pagter – eller bindende, faste aftaler – med Abraham.

»Drag ud fra dit land og væk fra din slægt og fra din fars hus til et land, som jeg vil vise dig. …

Og jeg vil gøre dig til et stort folkeslag, og jeg vil velsigne dig i overmål og gøre dit navn stort blandt alle folkeslag, og du skal være en velsignelse for dine efterkommere efter dig, så de i deres hænder skal bære denne tjenestegerning og dette præstedømme til alle folkeslag.

Og jeg vil velsigne dem ved dit navn; for så mange, som antager dette evangelium, skal kaldes ved dit navn og skal blive regnet for dine efterkommere og skal rejse sig og prise dig som deres fader;

og jeg vil velsigne dem, der velsigner dig, og forbande dem, som forbander dig; og i dig (det vil sige i dit præstedømme), og i dine efterkommere (det vil sige dit præstedømme), for jeg giver dig løfte om, at denne ret skal vedblive hos dig og hos dine efterkommere efter dig (det vil sige de bogstavelige efterkommere, eller de legemlige efterkommere), skal alle jordens slægter blive velsignet, nemlig med evangeliets velsignelser, som er frelsens velsignelser, nemlig evigt liv« (Abraham 2:3, 9-11).

De sidste dages hellige er et pagtsfolk. Vi har en aftale med Herren, hvori han lover os mange velsignelser på betingelse af, at vi forpligter os til at adlyde hans love og befalinger. Vores plan for livet bør omfatte indgåelse og overholdelse af pagter. Det kan vi til dels gøre ved at leve værdigt til besidde en gyldig tempelanbefaling.

Moses’ uddeling: Følg Herrens profeter

Moses var en af de mægtigste mænd, der nogensinde har levet. Han vandrede og talte med Gud. Gud udvalgte ham til at udfri Israel af slaveriet i Egypten (se 1 Mos 6:13). Han nød det privilegium på menneskehedens vegne at modtage den storslåede lov, som indeholder de ti bud (se 2 Mos 19; 20). Takket være disse og andre lektioner fra Herren blev Moses en effektiv leder.

Vi kan også blive effektive ledere. Lederskab fordrer, at vi har balance i tilværelsen. Præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008) opridsede de ansvar, som vi bør overveje, når vi i vores stræben efter succes udmåler og afvejer vores tid:

  • Ansvar over for vores familie.

  • Ansvar over for vores arbejdsgiver.

  • Ansvar over for Herrens værk.

  • Ansvar over for os selv. Dette var særlig interessant for mig. Præsident Hinckley bemærkede, at vi skal afsætte tid til hvile, motion, afslapning, studium, meditation og tempeltjeneste for at opnå balance i tilværelsen.2

Moses’ uddeling lærer os at forberede os på at følge profetisk lederskab og udvikle os til at blive mere effektive redskaber i opbyggelsen af vor himmelske Faders rige på jorden.

Tidernes midte: Lad dit lys skinne

Den største uddeling er selvfølgelig tidernes midte, hvor Frelseren kom til jorden. Jesus Kristus er den centrale figur i vores lære. Han var mere end bare syndfri, god og kærlig. Han var mere end en lærer. Han virkede på jorden som et menneske, skønt han var Guds Søn. Han døde, blev begravet og opstod den tredje dag for at udføre sonofferet for alle mennesker, så døden ikke skulle have evig magt. Takket være den handling kan alle glæde sig og nyde udødelighed.

Blandt alt det, som Frelseren lærte os, var den lære, at vi er verdens lys, og at vi skulle lade vores lys skinne for andre (se Matt 5:14-16). Vi er meget velsignede ved at have modtaget hans evangelium. Lad jeres lys skinne, så andre ser jeres gode gerninger og får lyst til at høre mere om Guds evige plan.

Tidernes fyldes uddeling: Glæd dig over evangeliets fylde

Vi lever i den enestående tidsalder, som kaldes tidernes fyldes uddeling, hvor Jesu Kristi evangelium er gengivet i sin fylde (se L&P 27:13). Vores generation nyder også fordelen af alle tidligere uddelinger, så vi har noget at bygge vores liv på, hvis vi forstår Guds handlemåde med sine børn.

»Herrens ord, som de er blevet os overdraget af hans hellige profeter gennem tiderne, har vejledt os i den plan, som Herren har lagt for os. Den plan er fuldkommen, lige fra tidernes begyndelse, indtil vi, hvis vi er værdige dertil, får mulighed for at leve sammen med ham i al evighed.«

I er løftets børn. Jeg håber ikke, at I har i sinde bare at være middelmådige, men at I har i sinde at udmærke jer. Der er ikke plads til middelmådighed, vi må stræbe efter fuldkommenhed. Man kan opnå fuldkommenhed på mange områder, når man stræber efter at arbejde hårdt på de mål, man har sat sig.

I nyder en rig arv. Vær ikke bange for at tænke og handle i overensstemmelse med evangeliets principper og at nyde dets velsignelser, mens I som Guds børn opfylder formålet med jeres skabelse. Må Gud velsigne jer med ønsket om at gå fremad og søge frelse gennem den plan, som han har givet os.

Noter

  1. Guide til Skrifterne, »Uddeling«, findes på internettet på scriptures.lds.org/da.

  2. Se Gordon B. Hinckley, »Fryd dig over privilegiet ved at tjene«, Verdensomspændende oplæringsmøde for ledere, 21. juni 2003, s. 22-23.

Adam

Enok

Noa

Abraham

Moses

Jesus Kristus

Joseph Smith

Til højre: Kristi billede, af Heinrich Hofmann, gengivet med tilladelse fra C. Harrison Conroy Co.; nederst fra venstre: Adam og Eva i haven, af Lowell Bruce Bennett; Zions stad tages op, af Del Parson; Noas forkyndelse hånes, af Harry Anderson

Fra venstre: Abraham på Mamres sletter, af Grant Romney Clawson; Moses deler Det Røde Hav, af Robert Barrett; Lys og sandhed, af Simon Dewey; Broder Joseph, af David Lindsley; Kristus i Getsemane, af Heinrich Hofmann, gengivet med tilladelse fra C. Harrison Conroy Co.

Joseph Smith af Alvin Gittins

Den største uddeling er tidernes midte, hvor Frelseren kom til jorden. Jesus Kristus er den centrale figur i vores lære.

Frelseren døde, blev begravet og opstod den tredje dag for at udføre sonofferet for alle mennesker, så døden ikke skulle have evig magt. Takket være den handling kan alle glæde sig og nyde udødelighed.

Vi lever i den enestående tidsalder, som kaldes tidernes fyldes uddeling, hvor Jesu Kristi evangelium er gengivet i sin fylde.