2008
Uppfyll syftet med Hjälpföreningen
November 2008


Uppfyll syftet med Hjälpföreningen

Hjälpföreningen skapades av Herren för att organisera, undervisa och inspirera hans döttrar så att de förbereds för det eviga livets välsignelser.

Bild
Julie B. Beck

Våra kära systrar, vilken vacker syn ni är! Vi är så tacksamma för tillfället att vara här med er. Vi älskar och uppskattar er så mycket.

Som Hjälpföreningens generalpresidentskap har vi under året som gått haft tillfälle att besöka er runt om i världen. Vi har rådgjort med er i Tyskland, Danmark, Australien

och Ghana. Vi har bett med er i Singapore, Hongkong, Indien och Sri Lanka. Vi har upplyfts och stärkts med er i Brasilien, Chile, Puerto Rico, Kanada och Förenta staterna.

Vi gläder oss över att veta att ni går omkring och gör gott liksom Frälsaren gjorde. Ni utför ett underbart arbete. Trots det känner vi oss manade att säga att det finns mer att göra. Vi har sökt Herrens inspiration för att veta hur vi kan hjälpa prästadömet att bygga upp Guds rike på jorden. Det är dags för Hjälpföreningen att uppfylla sitt syfte som aldrig tidigare. För att gå framåt och uppnå det som Herren önskar måste vi klart och tydligt förstå syftet med Hjälpföreningen.

Jag ska börja med att gå igenom en del av Hjälpföreningens historia för att förklara varför Hjälpföreningen grundades. Sedan ska jag beskriva tre ansvar som varje syster i Hjälpföreningen har. Slutligen ska jag förklara hur Herren förväntar sig att vi utför det gudomliga uppdrag vi fått, både enskilt och på organisationsnivå.

I. Varför Hjälpföreningen grundades

Det är omöjligt att förstå varför vi har en organisation för kvinnor i kyrkan om vi inte känner till Jesu Kristi evangeliums återställelse. Herren visste vad som skulle drabba jorden under dessa sista dagar. Han talade till sin tjänare Joseph Smith den yngre och gav honom befallningar …

”så att tron skulle kunna tillta på jorden,

så att hans eviga förbund skulle kunna upprättas

och så att hans evangeliums fullhet skulle kunna förkunnas av de svaga och ringa till världens ändar”.1

Herrens verk utförs när hans evangelium ”predikas för alla nationer, släkten, tungomål och folk”,2 och när hans eviga förbund etableras genom templets förordningar.

Precis som Frälsaren bad Maria och Marta under Nya testamentets tid3 att delta i hans verk, har kvinnorna i denna tidsutdelning fått en officiell uppmaning att delta i Herrens verk. Från återställelsens allra första dagar har kvinnor aktivt hjälpt till att bygga upp kyrkan genom att stödja missionsarbetet, bidra till uppförandet av tempel och etablera samhällen där de heliga tillsammans kunde tillbe Herren. Bildandet av Hjälpföreningen 1842 samlade kvinnornas kraft och gav dem särskilda uppdrag för att bygga upp Herrens rike, liksom bildandet av prästadömets kvorum gav männen särskilda ansvar.

Sedan Hjälpföreningen grundades har den spritts världen över och kallats ”den största och med alla mått mätt mest storartade kvinnoorganisationen på jorden”.4 Vi vet genom profeten Joseph Smith att Hjälpföreningen var en viktig del av återställelsen och att en liknande organisation för kvinnor existerade i kyrkan i forna tider.5 Profeten Joseph F Smith lärde att Hjälpföreningen var ”gudomligt grundad, gudomligt bemyndigad, gudomligt instiftad, gudomligt förordnad av Gud”6 ”i enlighet med himlens lag”7 för att hjälpa Herren ”åstadkomma … evigt liv för människan”.8

Genom Hjälpföreningen har kvinnorna en officiell ställning i kyrkan med åtföljande stora ansvar, ”bland annat att tjäna i templet och undervisa om evangeliet”.9 Vidare är Hjälpföreningen till för att hjälpa kvinnor ”plantera och vårda … ett vittnesbörd om [Jesus Kristus] och evangeliet”,10 ”stärka familjen och hemmet”11 och ”sköta alla familjeplikter”.12 Den har ansvaret att ta hand om ”de fattigas, de sjukas och nödställdas behov”, men president Joseph F Smith sade att merparten av dess arbete består i att sörja för ”alla kyrkans kvinnliga medlemmars [andliga] välfärd [och frälsning]”.13

Sammanfattningsvis: Syftet med Hjälpföreningen, enligt Herrens anvisningar, är att organisera, undervisa och inspirera hans döttrar så att de förbereds för det eviga livets välsignelser. Låt mig säga det igen. Syftet med Hjälpföreningen, enligt Herrens anvisningar, är att organisera, undervisa och inspirera hans döttrar så att de förbereds för det eviga livets välsignelser.

II. Vårt ansvar

För att uppfylla syftet med Hjälpföreningen har Herren gett varje syster i Hjälpföreningen och själva organisationen i stort i uppdrag att:

  1. Stärka sin tro och personliga rättfärdighet.

  2. Stärka familjen och hemmet.

  3. Tjäna Herren och hans barn.

Vart och ett av dessa ansvar stöder och förstärker de andra två. När vi stärker vår tro stärks också vår familj. När vi tjänar Herren och hans barn stärks också vår tro och förmåga till rättfärdighet. Dessa tre ansvar är oskiljaktiga. Låt oss börja med det första ansvaret.

1. Stärk din tro och personliga rättfärdighet. För att göra vår del i Herrens plan måste vi stärka vår tro och personliga rättfärdighet. Medlemskap i kyrkan kräver tro, vilken vi ger näring under hela vårt liv genom stor ”flit och … tålamod och … långmodighet”.14 I vårt gemensamma arv kan vi hämta styrka från de enastående exempel på tro som kvinnorna under kyrkans första tid visade. Dessa pionjärkvinnor drevs bort från sitt hem och förföljdes på grund av sin tro. Andra överlevde bränder och översvämningar. De korsade hav, gick hundratals mil, utstod smuts och sjukdom och svalt nästan ihjäl för att kunna hjälpa till att bygga upp Herrens rike på jorden. Många av dem begravde make, barn, föräldrar och syskon längs vägen. Varför gjorde de det? De gjorde det för att deras tros eld brann i deras själar. Dessa enastående kvinnor eftersträvade inte fina kläder, mer fritid, större jordiska hem eller fler ägodelar. Liksom ni hade de en övertygelse och ett vittnesbörd om att Jesu Kristi återställda evangelium är sant och att Herren behövde att de gjorde sin del i att etablera hans rike på jorden. Deras strävan efter personlig rättfärdighet visade sig i deras dagliga ansträngning att bli mer lika Frälsaren genom omvändelse, skriftstudier, bön, lydnad mot buden och genom att söka efter allt som är ”dygdigt, älskligt eller hedrande eller berömvärt”.15

2. Stärk familjen och hemmet. Vårt andra ansvar är att stärka familjen och hemmet. Familjen attackeras världen över och försvagas av fördärvade sedvänjor och falska läror. Därför har vi, oavsett om vi är gifta eller ensamstående, gamla eller unga, ett ansvar att försvara och efterleva sanningarna i ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”.

Första presidentskapet har rått oss: ”Hur värdiga och lämpliga andra krav och aktiviteter än må vara, får de inte tillåtas ersätta det gudomligt tilldelade ansvar som endast föräldrar och familjer kan fullgöra på rätt sätt.”16 Barn som föds idag växer upp i en allt syndfullare värld. Våra hem måste vara deras tillflykt undan allt det onda de möter dagligen.

Hjälpföreningen ska vara organiserad, rustad och redo att stärka familjen och göra hemmet till en helig tillflykt undan världen. Jag lärde mig detta för många år sedan som nygift. Jag var granne med mina föräldrar, men de berättade att de skulle flytta till en annan del av världen. Jag hade litat till min mors vårdande, kloka och uppmuntrande exempel. Nu skulle hon vara borta länge. Det här var före e-post, faxmaskiner, mobiler och webbkameror och det tog lång tid att skicka något per post. Dagen innan hon flyttade satt jag med henne och grät och frågade: ”Vem ska nu vara min mor?” Mamma tänkte efter noga, och genom Anden och uppenbarelsens kraft som kvinnor som hon får sade hon: ”Om jag aldrig kommer tillbaka, om du aldrig ser mig igen, om jag aldrig får tillfälle att lära dig något igen, så håll dig nära Hjälpföreningen. Hjälpföreningen ska vara din mor.”

Mamma visste att om jag var sjuk så skulle systrarna ta hand om mig och när jag födde mina barn så skulle de vara där. Men min mors största hopp var att systrarna i Hjälpföreningen skulle bli mina mäktiga andliga ledare. Jag började från den stunden att lära mig mycket av starka och trofasta kvinnor.

Jag hade tre olika kvinnor som hjälpföreningens president i mina församlingar under åren som mina föräldrar var hemifrån. Alta Chamberlain bad mig undervisa de andra systrarna om tidsplanering och hemskötsel, kanske för att hon insåg att jag behövde bli bättre på det. Jeanne Horne uppmuntrade mig att grundligt studera Mormons bok på egen hand för första gången. Norma Healey gav mig mitt första uppdrag på konservfabriken och lärde mig mycket om tjänande. Dessa underbara kvinnor förstod syftet med Hjälpföreningen.

3. Tjäna Herren och hans barn. Ett tredje ansvar som alla kvinnor i kyrkan har är att tjäna Herren och hans barn. Det är intressant att jag medan min mor var hemifrån verkade som primärpresident och senare som president för Unga kvinnor i församlingen. Jag satt i församlingsrådet och arbetade under biskopsrådets ledning. President Boyd K Packer har sagt att det tjänande som många bröder i aronska prästadömet utför stärker det högre prästadömet. Att på liknande sätt tjäna osjälviskt i Unga kvinnor och Primär är att visa hängivenhet mot Hjälpföreningen.17 Även när vi verkar i en annan biorganisation är vi en del av Hjälpföreningens systraskap. Eftersom vi aldrig lämnar Hjälpföreningen är vi alltid associerade med Hjälpföreningens syfte och ansvar och välsignas av alla tillfällen vi får att vara exempel och trosfyllda herdar för vår Faders barn.

Hjälpföreningen har som en del av sitt uppdrag några av de mest enastående möjligheterna att tjäna på jorden, och de är tillgängliga för alla systrar. Under mina resor runt om i världen har jag sett hur tusentals och åter tusentals av er som inte för närvarande är gifta eller har barn är en enastående resurs av tro, talanger och hängivelse. Ingen har större möjlighet än ni att arbeta i templet, verka som missionär, undervisa den yngre generationen och hjälpa de förtryckta. Hjälpföreningen behöver er.

Jag har också förundrats över den ungdomliga entusiasmen och energin hos er som precis kommit in i Hjälpföreningen från Unga kvinnors program. Jag har sett hur ni längtar efter att utöva ett gott inflytande i världen. Jag ser ofta framför mig allt som skulle kunna ske med släktforskningsarbetet, till exempel, om ni spred lite av era tekniska kunskaper till äldre systrar (som jag)! Vi har helt enkelt inte råd att slösa bort er ungdomliga entusiasm och energi genom att föreslå att ni sätter er ner och iakttar hur äldre och mer erfarna kvinnor utför all planering, organiserande och allt arbete i Hjälpföreningen.

III. Uppfyll syftet

Vi kan utföra Herrens arbete på hans sätt när vi söker efter, tar emot och handlar enligt personlig uppenbarelse. Utan personlig uppenbarelse kan vi inte lyckas. Om vi följer personlig uppenbarelse kan vi inte misslyckas. Profeten Nephi lärde oss att den Helige Anden visar oss ”allt vad [vi] bör göra”.18 Enligt profetian ska Herren i de sista dagarna utgjuta sin Ande över sina tjänarinnor.19 Detta händer när vi tillåter oss själva att stanna upp och vara stilla nog så att vi kan höra Andens röst. Äldste Neal A Maxwell lärde oss att vi, för att få uppenbarelse för vårt ämbete och i vårt personliga liv, ”måste tänka efter ordentligt … Uppenbarelse är inte en fråga om att trycka på knappar, utan att anstränga oss, ofta med hjälp av fasta, skriftstudier och personlig begrundan.

Mest av allt kräver uppenbarelse att vi besitter en tillräcklig grad av personlig rättfärdighet, och därför kan ibland uppenbarelse komma till den rättfärdige utan att han ber om den.”20

IV. Sammanfattning

President Spencer W Kimball sade för ett antal år sedan att ”det finns en kraft i denna organisation som ännu inte utnyttjats tillfullo för att stärka hemmen i Sion och bygga upp Guds rike – inte heller kommer den att utnyttjas förrän både systrarna och prästadömet fångar visionen av vad Hjälpföreningen verkligen är”.21 Hjälpföreningen skapades av Herren för att organisera, undervisa och inspirera hans döttrar så att de förbereds för det eviga livets välsignelser. Vårt mål är att stödja kvinnorna i kyrkan i deras personliga ansvar genom att se till att varje möte, varje lektion och varje aktivitet vi anordnar hjälper dem att stärka sin tro och personliga rättfärdighet, stärka sin familj och sitt hem och tjäna Herren och hans barn.

Det enda sättet att uppnå detta är att söka efter, ta emot och handla enligt personlig uppenbarelse. Den sanna kraften i detta stora världsomspännande systraskap finns inom varje kvinna. Vi kanske tycker att vi är svaga och oviktiga, men vi delar ett ädelt arv och kan utveckla en tro som liknar den som de enastående och trofasta kvinnorna som gått före oss hade. Vi har en viktig roll i uppbyggandet av Guds rike och förberedelserna inför Herrens ankomst. Faktum är att Herren inte kan uträtta sitt verk utan sina döttrars hjälp. Därför väntar sig Herren att vi ska göra mer. Han förväntar sig att vi ska uppfylla avsikten med Hjälpföreningen som aldrig tidigare. Jag är tacksam för att jag kan vittna om sanningen i Jesu Kristi återställda evangelium och om en levande profet idag som leder hans verk. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Se L&F 1:17, 21–23.

  2. L&F 133:37.

  3. Se Luk 10:38–42.

  4. Boyd K Packer, ”Systrars krets”, Nordstjärnan, apr 1981, s 201.

  5. Se Eliza R Snow, ”Female Relief Society”, Deseret News, 22 apr 1868, s 1.

  6. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph F Smith, s 186.

  7. L&F 102:4.

  8. Mose 1:39.

  9. Dallin H Oaks, Världsomfattande ledarutbildningsmöte, 10 jan 2004, s 17.

  10. Första presidentskapet, ”Memorandum of Suggestions”, 29 mar 1940, s 2.

  11. Världsomfattande ledarutbildningsmöte, 10 jan 2004, s 17.

  12. L&F 20:47; se också vers 51.

  13. Se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph F Smith, s 186.

  14. Alma 32:43.

  15. Trosartikel 13.

  16. Se brev från första presidentskapet, 11 feb 1999.

  17. Se Nordstjärnan, apr 1981, s 204.

  18. 2 Nephi 32:5.

  19. Se Joel 2:29.

  20. Neal A Maxwell, Det första världsomfattande ledarutbildningsmötet, 11 jan 2003, s 5.

  21. Se Kyrkans presidenters lärdomar: Spencer W Kimball, s 219.