2008
Celestialt äktenskap
November 2008


Celestialt äktenskap

Tillkännagivandet om familjen hjälper oss inse att ett celestialt äktenskap ger större möjligheter till lycka än någon annan relation.

Bild
Russell M. Nelson

Mina älskade bröder och systrar, jag är djupt tacksam för var och en av er. Tillsammans känner vi djup tacksamhet för Jesu Kristi evangelium. I den här världen som är fylld av bedrövelse är vi verkligen tacksamma för Guds ”stora lycksalighetsplan”.1 Hans plan förkunnar att män och kvinnor ”är till för att de skall kunna ha glädje”.2 Den glädjen kommer när vi väljer att leva i harmoni med Guds eviga plan.

Vikten av att välja rätt kan illustreras av en idé jag fick när jag var ute och handlade i en stor affär. Jag kallar den för ”shopparens mönster”. Eftersom vi alla shoppar är detta mönster säkert välbekant.

Kloka köpare går noga igenom sina valmöjligheter innan de köper något. Det viktigaste för dem är att den önskade produkten är av god kvalitet och att den är varaktig. De vill ha det allra bästa. Tvärt emot detta söker vissa shoppare efter bra fynd, och andra kanske vräker ut pengar bara för att senare – till sin bestörtning – inse att deras val inte höll i längden. Dessutom finns det tråkigt nog undantagen som kastar sin personliga integritet åt sidan och stjäl vad de vill ha. Vi kallar dem snattare.

Shopparens mönster kan tillämpas på äktenskapet. Ett par som älskar varandra kan välja ett äktenskap av högsta kvalité eller ett av sämre kvalité som inte varar. Eller så kan de avstå från båda och skamlöst stjäla det de vill ha som ”äktenskapliga snattare”.

Äktenskapet debatteras världen över och det finns många äktenskapsvarianter. Mitt syfte med att tala om detta ämne är att förkunna, som en Herrens apostel,3 att äktenskapet mellan man och kvinna är heligt – att det är instiftat av Gud.4 Jag betonar också värdet av en tempelvigsel. Det är den högsta och mest varaktiga formen av äktenskap som vår Skapare erbjuder sina barn.

Frälsning är en individuell angelägenhet, men upphöjelse är en familjeangelägenhet.5 Endast de som är vigda i templet och vars äktenskap är beseglat genom löftets helige Ande kommer att fortsätta vara gifta efter döden6 och uppnå den högsta nivån i den celestiala härligheten, eller upphöjelse. Ett tempeläktenskap kallas också för ett celestialt äktenskap. Det finns tre nivåer inom den celestiala härligheten. För att erhålla den högsta måste en man och hustru beseglas för tid och all evighet och hålla de förbund de ingått i det heliga templet.7

Det mänskliga hjärtats ädlaste önskan är ett äktenskap som varar bortom döden. Trofasthet mot tempeläktenskapet ger oss detta. Det gör att familjer kan vara tillsammans för evigt.

Detta mål är underbart. Alla kyrkans aktiviteter, program, kvorum och klasser är hjälpmedel för att vi ska uppnå en upphöjd familj.8

För att göra detta mål möjligt har vår himmelske Fader återställt prästadömets nycklar i vår tidsutdelning så att nödvändiga förrättningar i hans plan kan utföras med rätt myndighet. Himmelska budbärare – bland andra Johannes Döparen,9 Petrus, Jakob och Johannes,10 Mose, Elias och Elia11 – deltog i denna återställelse.12

Kunskapen om den återställda sanningen sprids runt jorden.13 Vi, som Herrens profeter och apostlar, förkunnar återigen för världen att ”familjen har en central roll i Skaparens plan för sina barns eviga bestämmelse”.14

Vidare förkunnar vi att ”alla människor – män och kvinnor – är skapade till Guds avbild. Var och en är ett andebarn, en älskad son eller dotter till himmelska föräldrar och har som sådan gudomliga egenskaper och förutsättningar. Att det finns olika kön är nödvändigt för den enskildes förjordiska, jordiska och eviga identitet och uppgift.

I föruttillvaron kände och dyrkade dessa söner och döttrar Gud som sin evige Fader och antog hans plan, enligt vilken hans barn kunde få en fysisk kropp och få jordiska erfarenheter för att utvecklas mot fullkomlighet och slutligen nå sin gudomliga bestämmelse som arvtagare till evigt liv. [Vår himmelske Faders] gudomliga lycksalighetsplan … möjliggör att familjebanden fortsätter bortom graven. Heliga förordningar och förbund i heliga tempel gör det möjligt för enskilda personer att återvända till Guds närhet, och för familjer att vara tillsammans för evigt.”15

Tillkännagivandet om familjen hjälper oss inse att ett celestialt äktenskap ger större möjligheter till lycka än någon annan mänsklig relation.16 Jorden skapades och denna kyrka återställdes så att familjer kunde bildas, beseglas och upphöjas för evigt.17

Skrifterna förkunnar att ”det [är] lagenligt att mannen skall ha en enda hustru, och de två skall vara ett kött, och allt detta för att jorden skall kunna uppfylla ändamålet med sin skapelse”.18 Ett annat skriftställe betonar att ”i Herren är det så att kvinnan inte är till utan mannen eller mannen utan kvinnan”.19 Sålunda är äktenskapet inte endast en upphöjande princip i evangeliet, det är ett gudomligt påbud.

Vår himmelske Fader förkunnade: ”Detta är mitt verk och min härlighet – att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan.”20 Hans älskade Sons försoning möjliggjorde båda dessa mål. Tack vare försoningen är odödlighet – eller uppståndelse från de döda – ett faktum för alla.21 Och tack vare försoningen är evigt liv – vilket innebär att leva för evigt i Guds närvaro, ”den största av alla Guds gåvor”22 – möjligt. För att kunna få evigt liv måste vi ingå ett evigt och oändligt förbund med vår himmelske Fader.23 Det innebär att en tempelvigsel inte endast är mellan man och en hustru utan även inbegriper Gud.24

Tillkännagivandet om familjen påminner oss också om att ”man och hustru har ett högtidligt ansvar att älska och vårda sig om varandra”.25 Barn som föds inom en sådan relation är ”en HERRENS gåva”.26 När en familj beseglas i templet kan denna familj bli lika evig som Guds rike.27

En sådan belöning kräver mer än en förhoppning. Ibland läser jag i dödsannonser om hur efterlevande förväntar sig att en bortgång har förenat personen med en avliden maka, när de i verkligheten inte valde detta eviga alternativ. Istället valde de ett äktenskap som endast gällde tills döden skilde dem åt. Vår himmelske Fader erbjöd dem en gudomlig gåva som de inte tog emot. Och genom att avvisa denna gåva avvisade de gåvans givare.28

Ett viktigt skriftställe klargör skillnaden mellan en förhoppning och evig sanning: ”Alla förbund, avtal … åtaganden, eder, löften … eller förhoppningar, vilka inte sker och ingås och beseglas genom löftets Helige Ande av honom som är smord, både för tid och för all evighet … har ingen effekt, verkan eller kraft i eller efter uppståndelsen från de döda, ty alla avtal som inte ingås i detta syfte upphör när människorna dör.”29

Dessa sanningar är absoluta. Denna kyrkas medlemmar inbjuder alla människor att lära sig om dem och kvalificera sig för evigt liv.30 Vi inbjuder alla att tro på Gud den evige Fadern och på hans Son Jesus Kristus, att omvända sig, att ta emot den Helige Anden, att ta emot templets välsignelser, att ingå och hålla heliga förbund, samt att hålla ut intill änden.

Barmhärtigt nog är Guds stora lycksalighetsplan och dess eviga välsignelser tillgängliga för dem som inte hade tillfälle att ta emot evangeliet under jordelivet. Templets förrättningar kan utföras av ställföreträdare för dem.31

Men vad händer med de många äldre medlemmar i kyrkan som är ogifta? Utan egen förskyllan måste de möta livets prövningar på egen hand. Må vi alla påminnas om att Herren enligt sin egen tid och tillvägagångssätt inte undanhåller några välsignelser från sina trofasta heliga.32 Herren dömer och belönar var och en enligt hjärtats önskningar såväl som gärningar.33

Men under tiden kan jordiska missförstånd vålla skada i ett äktenskap. Faktum är att varje äktenskap börjar med två inbyggda handikapp. Det förenar två ofullkomliga människor. De kan bara bli lyckliga genom en uppriktig strävan. Liksom harmoni i en orkester endast kan uppstå om dess medlemmar samarbetar så kräver harmoni i ett äktenskap också samarbete. Detta uppnås om båda parterna minimerar personliga krav och maximerar handlingar som uttrycker kärleksfull osjälviskhet.

President Thomas S Monson sade: ”För att finna sann lycka måste vi söka den bortom oss själva. Ingen har lärt sig meningen med livet förrän hon har offrat sitt jag i sin nästas tjänst. Tjänande är som plikter – när vi utför dem upplever vi sann lycka.”34

Harmoni i äktenskapet uppstår endast när vår makas välfärd är en av våra högsta prioriteringar. När detta verkligen sker blir ett celestialt äktenskap en verklighet och för med sig stor glädje i detta liv och i det kommande livet.

Guds lycksalighetsplan ger oss möjlighet att välja själva. Liksom med shopparens mönster kan vi välja celestialt äktenskap eller ett sämre alternativ.35 Vissa äktenskapsalternativ är billiga, andra dyra, och en del är listigt tillverkade av den onde. Se upp för hans alternativ, de leder alltid till bedrövelse!36

Det bästa alternativet är ett celestialt äktenskap. Lyckligtvis kan vi, om vi redan valt ett sämre alternativ, uppgradera det till det bästa alternativet. Det kräver en mäktig förändring i hjärtat37 och en permanent personlig uppgradering.38 Välsignelserna vi får till följd av detta är värda alla ansträngningar.39

Förverkligandet av de välsignelser som en tempelvigsel för med sig är nästan bortom vårt jordiska förstånd. Ett sådant äktenskap fortsätter att växa i det celestiala riket. Där kan vi bli fullkomliga.40 Liksom Jesus slutligen mottog fullheten i Faderns härlighet41 kan vi ”komma till Fadern … och i rätt tid få motta hans fullhet”.42

Celestialt äktenskap är en avgörande del i förberedelserna för evigt liv. Det kräver att vi gifter oss med rätt person, på rätt plats, genom rätt myndighet och att vi trofast håller detta heliga förbund.43 Då kan vi vara förvissade om upphöjelse i Guds celestiala rike. Detta vittnar jag om i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Alma 42:8. Den kallas också ”Guds plan” (se 2 Nephi 9:13, Alma 34:9), ”återlösningsplanen” (se Jakobs bok 6:8, Alma 12:26, 30, 32–33; 29:2; 42:13), ”frälsningsplanen” (se Alma 24:14; 42:5) och ”barmhärtighetens plan”. (Se Alma 42:15, 31.)

  2. 2 Nephi 2:25.

  3. Se L&F 107:35.

  4. Se L&F 49:15–17.

  5. Se Russell M Nelson, ”Frälsning och upphöjelse”, Liahona, maj 2008, s 7–10.

  6. Se L&F 76:53, 132:7.

  7. Se L&F 131:1–3.

  8. Ett exempel på detta mål är förkunnelsen i skrifterna att ”din plikt [är] att verka för kyrkan för evigt, och detta på grund av din familj”. (L&F 23:3; kursivering tillagd)

  9. Se L&F 13.

  10. Se Matt 16:18–19; L&F 27:12–13; Joseph Smith – Historien 1:72.

  11. Se L&F 110:11–16.

  12. Se L&F 128:8, 18; 132:45–46.

  13. Se 2 Nephi 10:2; 30:8.

  14. ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, okt 2004, s 49.

  15. Liahona, okt 2004, s 49.

  16. Jag har tidigare sagt att ”äktenskapet är gjutformen till samhällsordningen, källan till dygd och grundvalen till evig upphöjelse”. (”Vårda er om äktenskapet”, Liahona, maj 2006, s 36)

  17. Närhelst skrifterna varnar om att ”hela jorden [skall] bli fullständigt ödelagd” står den varningen i samband med behovet av prästadömets myndighet att besegla familjer i heliga tempel. (Se L&F 2:1–3; 138:48; Joseph Smith – Historien 1:38–39.)

  18. L&F 49:16; se också 1 Mos 2:24; Matt 19:5; Mark 10:7–9; Mose 3:24; Abraham 5:18; L&F 42:22.

  19. 1 Kor 11:11.

  20. Mose 1:39.

  21. Se 2 Nephi 9:22; Alma 12:8; 33:22; Helaman 14:17; Mormon 9:13; Mose 7:62; Joseph Smith Translation, Genesis 7:69.

  22. L&F 14:7.

  23. Se L&F 132:19.

  24. Se Matt 19:6.

  25. Liahona, okt 2004, s 49.

  26. Ps 127:3.

  27. Se L&F 132:19–20.

  28. Se L&F 88:33.

  29. L&F 132:7; kursivering tillagd.

  30. Jesus undervisade om detta för människorna i det forna Amerika. (Se 3 Nephi 27:16–20.) Se också 2 Nephi 33:4; L&F 42:61; Joseph Smith Translation, 1 John 5:13.

  31. Se L&F 128:1–18, 137:7–8.

  32. Se Joseph Fielding Smith, Frälsningens lära, sammanst av Bruce R McConkie, 3 delar, del 2, s 72–73.

  33. Se Alma 41:3; L&F 137:9.

  34. Church News, 5 jul 2008, s 2.

  35. Se 2 Nephi 2:27; Jakobs bok 6:8.

  36. Satan vill att vi ska vara olyckliga liksom han. (Se Upp 12:9; 2 Nephi 2:18; Mose 4:6; L&F 10:22–27.)

  37. Se Alma 5:12–14. En sådan mäktig förändring omfattar omvändelse, förlåtelse och en förnyad beslutsamhet att ”komma till Kristus och bli fullkomnade i honom”. (Moroni 10:32)

  38. ”Evangeliets första grundsatser och förordningar är: (1) Tro på Herren Jesus Kristus, (2) omvändelse, (3) dop genom nedsänkning till syndernas förlåtelse, (4) handpåläggning för den Helige Andens gåva.” (Trosartiklarna 1:4) Omvändelse kräver en fullständig förändring till det bättre – en fullständig personlig uppgradering.

  39. Se L&F 93:1.

  40. Se Moroni 10:32.

  41. Se L&F 93:13–14.

  42. L&F 93:19; se också L&F 66:2; 132:5–6.

  43. Se Bruce R McConkie, Mormon Doctrine, 2:a utg (1966), s 118.