2008
Me uskomme
Maaliskuu 2008


Me uskomme

Seuraavassa on lyhyitä vastauksia joihinkin kysymyksiin, joita Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenille usein esitetään.

Mitä myöhempien aikojen pyhät uskovat Jeesuksesta Kristuksesta? Nousiko Hän kirjaimellisesti kuolleista? Tuleeko Hän jälleen maan päälle kunniassa? Onko Hänen armonsa tarpeen, jotta ihminen pelastuisi?

Nämä ovat muutamia niistä kysymyksistä, joita ihmiset usein esittävät ollessaan ensimmäistä kertaa tekemi-sissä kirkon tai sen jäsenten kanssa. Kysymyksiin vastatessaan jäsenten tulee ennen kaikkea valmistautua kuuntelemaan Pyhän Hengen johdatusta. Mutta seuraavan kaltaiset lyhyet vastaukset voivat antaa aineistoa pohdittavaksi, kun yritämme muotoilla vastauksemme.

Uskotteko historialliseen Jeesukseen Kristukseen, joka eli ja opetti Pyhässä maassa, kuten Raamattuun on kirjoitettu?

Kyllä. Me uskomme, että Jeesus syntyi Mariasta, saarnasi Pyhässä maassa noin kolmivuotisen palvelutyönsä ajan, kuoli ristillä ja nousi kuolleista aivan kuten profeetat olivat ennustaneet vuosisatoja ennen Hänen tuloaan (ks. esim. 1. Moos. 49:10; Ps. 2:6–7; 22:17–19; 118:22; Jes. 7:14; Miika 5:1). Me uskomme, että Hän kärsi ja sovitti koko ihmiskunnan synnit tehden parannuksen ja anteeksiannon mahdolliseksi (ks. Jes. 53:4–6). Me uskomme, että Hän voitti kuoleman ja että Hänen voimallaan jokainen ihminen voi nousta kuolleista ja saada fyysisen ruumiin (ks. Room. 6:5; 8:11). Me uskomme, että olemalla kuuliainen Hänen evankeliuminsa periaatteille jokainen Jumalan poika ja tytär, joka tulee maan päälle, voi saada pelastuksen ja palata asumaan Isämme ja Hänen Poikansa kanssa Heidän valtakuntaansa taivaassa (ks. 1. Piet. 3:18; UK 3).

Uskotteko, että Herra kirjaimellisesti nousi kuolleista?

Kyllä. Kuten Hänen apostolinsa Raamatussa todistivat, sadat todistajat näkivät Jeesuksen Kristuksen Hänen ylösnousseessa ruumiissaan (ks. Luuk. 24:39; Joh. 20:20; 1. Kor. 15:3–8). Ylösnousseena olentona Hän palveli tuhansien muiden lampaidensa (ks. Joh. 10:16) keskuudessa Amerikan mantereella ja näytti heille käsissään, jaloissaan ja kyljessään olevat haavat ja opetti heidän keskuudessaan monen päivän ajan (ks. 3. Nefi 11–28).

Yhdessä Isänsä kanssa Hän ilmestyi vuonna 1820 Joseph Smith nuoremmalle. Herra ohjasi tätä nuorta profeettaa palauttamaan Hänen kirkkonsa ja evankeliuminsa, koska niitä oli muinaisten apostolien kuoleman jälkeen muutettu niin, että ne sisälsivät ihmisoppeja. Joseph Smith ja yksi hänen työtovereistaan todistivat Jeesuksesta Kristuksesta vuonna 1832 näin: ”Hän elää! Sillä me näimme hänet, tosiaankin Jumalan oikealla puolella; ja me kuulimme äänen todistavan, että hän on Isän Ainosyntyinen.” (OL 76:22–23.)

Uskotteko, että Hän tulee jälleen kunniassa maan päälle?

Kyllä. Kuten pyhät kirjoitukset todistavat: ”Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän” (Ap. t. 1:11). ”Minä tiedän lunastajani elävän, ja viimeisenä hän on seisova multien päällä” (Job 19:25, vuoden 1933 suomennos). ”Hän tulee taivaan pilvissä hallitsemaan maan päällä kansaansa” (OL 76:63).

Lisäksi me uskomme, että Hänen ylösnousemuksensa ansiosta mekin saamme jälleen fyysisen ruumiimme: ”Ja vaikka vihdoin minun nahkani ja tämä (ruumis) lakastuu, saan minä kuitenkin minun lihassani nähdä Jumalan” (Job 19:26, vuoden 1776 suomennos). ”Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi” (1. Kor. 15:22). ”Kristuksen kuolema päästää tämän ajallisen kuoleman siteet, niin että kaikki herätetään tästä ajallisesta kuolemasta. Henki ja ruumis yhdistetään jälleen täydellisessä muodossaan.” (Alma 11:42–43.)

Uskotteko, että Hänen armonsa on välttämätön meidän pelastuksellemme?

Ehdottomasti. Ilman Jeesuksen Kristuksen armoa kukaan ei voisi pelastua eikä saada iankaikkisia siunauksia (ks. Room. 3:23–24). Hänen armostaan kaikki herätetään kuolleista, ja kaikki, jotka uskovat Häneen ja seuraavat Häntä, voivat saada iankaikkisen elämän (ks. Joh. 3:15). Lisäksi Hänen armostaan pyhät suhteemme aviopuolisoina ja perheenä voivat jatkua koko iankaikkisuuden (ks. Matt. 16:19; 1. Kor. 11:11; OL 132:19). Nämä iankaikkiset siunaukset ovat Hänen lahjojaan meille; emme voi itse yksinämme tehdä mitään, millä ansaitsisimme ne.

Siitä huolimatta pyhissä kirjoituksissa tehdään selväksi, että me saamme Hänen armonsa täydet siunaukset uskostamme Hänen opetuksiinsa ja kuuliaisuudestamme niille. Apostoli Paavali opetti, ettemme me voi pelastaa itseämme; me tarvitsemme Herran armoa: Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä. Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään Jumala on meidät tarkoittanut.” (Ef. 2:8–10.)

Jaakob selittää: ”Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut. – – Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.” (Jaak. 2:17, 24.) Siksi Vapahtaja voi sanoa rikkaalle nuorukaiselle, joka oli ollut kuuliainen ja halusi iankaikkisen elämän, että tämän täytyi tehdä vielä enemmän (ks. Matt. 19:16–22; Luuk. 18:18–23). Myöhempien aikojen pyhät uskovat, että Kristuksen armo ulottuu täydessä runsaudessaan koskemaan niitä, jotka uskovat Kristukseen ja tekevät sitä, mitä Hän on opettanut. ”Me tiedämme, että armosta me pelastumme kaiken sen jälkeen, mitä voimme tehdä” (2. Nefi 25:23, kursivointi lisätty).

Vaikka hyvät tekomme eivät voikaan puhdistaa meitä synnistä, ne osoittavat uskomme vilpittömyyden Jeesukseen Kristukseen ja uskollisuutemme Hänen kulkemallaan tiellä.

Uskotteko, että Joseph Smith on jollakin tavoin yhtä tärkeä apu ihmisten pelastuksessa kuin Jeesus Kristus?

Emme. Joseph Smith oli profeetta, joka on tärkeä ihmiskunnan historiassa. Se työ, jonka hän teki jumalallisessa ohjauksessa, toi maailmaan siunauksia ja tietoa, jotka oli annettu Jumalan profeetoille ja heidän seuraajilleen Vanhan ja Uuden testamentin aikoina mutta jotka olivat kadonneet. Joseph Smith oli noiden muinaisten profeettojen tavoin Herran Jeesuksen Kristuksen palvelija, joka opetti, että pelastus ja kaikki iankaikkisuuden siunaukset voivat tulla vain Vapahtajamme kautta: ”Uskontomme perusperiaatteet ovat apostolien ja profeettojen todistus Jeesuksesta Kristuksesta, että Hän kuoli, Hänet haudattiin ja Hän nousi kuolleista kolmantena päivänä ja astui taivaaseen. Kaikki muu uskontoomme liittyvä on vain tämän lisänä.”1 Eräässä toisessa tilanteessa profeetta opetti: ”Kun pohdimme suuren Mestarimme pyhyyttä ja täydellisyyttä, Hänen, joka uhraamalla itsensä on avannut meille tien, jota voimme tulla Hänen luokseen, Hänen alentumisensa saa sydämemme sulamaan.”2

Viitteet

  1. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 51.

  2. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 56–57.