2008
Tulkaa Kristuksen luokse
Maaliskuu 2008


Tulkaa Kristuksen luokse

Kuva
President Henry B. Eyring

Sanat ”tulkaa Kristuksen luokse” on kutsu. Se on tärkein kutsu, minkä voit ikinä esittää toiselle ihmiselle. Se on tärkein kutsu, minkä kukaan voi ottaa vastaan. Tällä taloudenhoitokaudella tapahtuneen evankeliumin palautuksen alusta lähtien se on ollut Jeesuksen Kristuksen edustajilleen antama tehtävä. Heidän tehtävänään on ollut ”varoittaa, selittää, kehottaa ja opettaa ja kutsua kaikkia tulemaan Kristuksen luokse”1.

Jokaisesta kirkon jäsenestä, joka ottaa vastaan kasteenliiton, tulee opetuslapsi, joka on luvannut olla Jeesuksen Kristuksen todistajana kaikkina aikoina kaikkialla, missä hän sitten lieneekin.2 Todistuksemme tarkoitus on kutsua ihmisiä tulemaan Hänen luokseen.

Meidän kaikkien tulee olla erittäin kiinnostuneita oppimaan, kuinka esittää tuo kutsu tehokkaasti. Me tiedämme kokemuksesta, että kaikki eivät vastaa siihen. Kun Vapahtaja itse esitti tämän kutsun ollessaan palvelutyössään kuolevaisuudessa, vain harvat vastasivat siihen. Mutta Hänen ilonsa oli suuri niistä, jotka tunsivat Hänen äänensä. Ja suuri on ollut meidän ilomme, kun kutsumamme ihmiset ovat tulleet Hänen luokseen.

Tietäkää, että Hän on tie

Meidän kannattaa pohtia niitä tilanteita elämässämme, jolloin ihmiset ovat vastanneet kutsuun. Olen itse havainnut erään kaavan, kun ihmiset ovat ottaneet tuon kutsun vastaan. Joka kerta Pyhä Henki on ilmaissut heille ainakin kolme totuutta. Kokemukset eivät ole aina tulleet siinä järjestyksessä, jossa luettelen ne, mutta ne kaikki ovat tulleet niiden sydämeen, jotka todella tulevat Kristuksen luokse.

Ensiksi, he alkavat tuntea, että ainoa keino, jolla he voivat saada onnen, jota he eniten haluavat tässä elämässä ja tulevassa maailmassa, on saada se Jeesuksen Kristuksen kautta. He alkavat uskoa nämä Mormonin kirjan sanat: ”Katso, minä sanon teille, että niin kuin tämä on totta ja niin totta kuin Herra Jumala elää, mitään muuta nimeä ei ole annettu taivaan alla paitsi tämä Jeesus Kristus, josta olen puhunut, jonka kautta ihminen voi pelastua.”3

Tätä varmuutta ei ole helppoa tuntea maailmassa, jossa monet äänet sanovat, ettei Jumalaa ole, ettei ole syntiä ja että onni löytyy mielihyvästä. Mutta äänemme voi olla voimallisempi, jos voimme saada lahjan lausua varman todistuksen siitä, että Jeesus on Kristus ja maailman Vapahtaja. Tuo todistus tulee voimallisimmin omista kokemuksistanne, joita teillä on Jeesuksen Kristuksen sovituksen toimivuudesta elämässänne. Jos muistelette usein sitä, kuinka Hänen sovituksensa on muuttanut teitä, ja jos kiitätte usein, huomaatte, että todistuksenne Hänestä saa voimaa koskettaa muiden sydäntä. Kun ne, joita kutsutte omalla todistuksellanne, tuntevat tuon todistuksen, he tulevat ottamaan Hänet Herrakseen ja Vapahtajakseen. Ja sitten kun tuo hyväksyminen tapahtuu, se lämmittää heidän sydäntään ja teidän sydäntänne.

Tehkää liitto ja olkaa kuuliaisia

Toiseksi, ne tuntemani ihmiset, jotka ovat todella tulleet Hänen luokseen, tekevät liittoja olla kuuliaisia Hänelle ja seurata Häntä. Se voi alkaa yksinkertaisten sitoumusten pitämisestä kuten Mormonin kirjan lukemisesta tai sakramenttikokouksessa käymisestä. Sen täytyy johtua heidän uskostaan siihen, että Jeesus on Kristus ja Vapahtaja. Kun he pitävät tuon uskon herättämän sitoumuksen, he tuntevat jotakin. He eivät kenties kykene ilmaisemaan tunnettaan sanoin, mutta heistä tuntuu paremmalta. Kuuliaisuus pienissäkin asioissa tuo sellaisen siunauksen Jumalalta. Ja aikanaan he alkavat tuntea sydämessään halun parannukseen ja sen myötä halun tehdä kasteenliiton, ottaa päälleen Vapahtajan nimen ja puhdistua synnistä.

Ihmiset tekevät tuon ratkaisevan päätöksen monista syistä. Ensin eräs mies, jota opetimme, ei ymmärtänyt tarvetta saada kaste. Olihan hän yrittänyt olla hyvä koko elämänsä ajan. Hän ei ollut syyllistynyt mihinkään vakavaan syntiin. Hänet oli kastettu lapsena toisessa kirkossa. Mutta sitten hänen mieleensä tuli kaksi asiaa. Ensimmäinen oli se, että Vapahtaja kastettiin kuuliaisuudesta, vaikka Hän ei ollut koskaan tehnyt syntiä. Toinen oli se, että mies halusi tehdä sitoumuksen Vapahtajalle tosi pappeuden valtuudella aivan kuten Vapahtaja meni Johanneksen luo kastettavaksi.

Eräs nuorukainen, jota opetimme, päätti ottaa kasteen synneistään tuntemansa surun aiheuttaman särkyneen sydämen vuoksi. Kun hän nousi kasteen vesistä, hän kietoi kätensä kaulaani ja kyyneleet poskille vierien sanoi korvaani: ”Minä olen puhdas. Minä olen puhdas.”

Heidän päätöksensä tehdä kasteenliitto syntyi yhteisestä uskosta. He tiesivät, että jos he pitäisivät liiton noudattaa Vapahtajan käskyjä, Hän pitäisi heidän kanssaan tekemänsä liiton johtaa heitä kohti iankaikkista elämää. He olivat valmiita tulemaan Hänen kaltaisikseen, jotta Hän voisi muuttaa ja johtaa heitä ja heistä voisi aikanaan tulla Hänen kaltaisiaan.

Pyrkikää tulemaan Hänen kaltaisikseen

Se johtaa kolmanteen asiaan, jonka olen nähnyt niiden elämässä, jotka ovat todella tulleet Hänen luokseen. He pyrkivät tulemaan Hänen kaltaisikseen. He ryhtyvät tekemään muille sitä, mitä he tietävät, että Hän tekisi. Te ja minä olemme nähneet sen uskollisissa ihmisissä heti sen jälkeen kun heidät on kastettu ja he ovat saaneet Pyhän Hengen lahjan. Kävin kerran lähetystyötoverini kanssa perheen luona, jota olimme opettaneet ja joka oli kastettu vain muutama viikko aiemmin. Vanhemmat veivät meidät talonsa pohjakerrokseen näyttääkseen meille erään huoneen. Se oli ollut heidän toisen tyttärensä makuuhuone. Mutta hän oli nyt siirtynyt sisarensa kanssa samaan huoneeseen. Hänen aiempi makuuhuoneensa oli täynnä kaikkea, mitä perhe tarvitsisi hätätilanteessa.

Emme olleet opettaneet heille mitään hätätilanteisiin valmistautumisesta. Kun kysyimme, miksi he olivat tehneet jotakin niin vaikeaa niin nopeasti, vastaus oli, että he olivat lukeneet eräästä kirkon lehdestä, että Herra haluaisi perheiden olevan valmiita pitämään huolta itsestään ja muista. He sanoivat: ”Eivätkö myöhempien aikojen pyhät tee juuri niin?”

Tuo yksinkertainen usko laajeni kaikkeen siihen, mitä he tunsivat Vapahtajan haluavan heidän tekevän. Ja heidän halunsa seurata Häntä kesti. Ja se muutti heidät. He olivat aina olleet ystävällisiä yrittäen auttaa muita, mutta tuo kyky osoittaa lähimmäisenrakkautta kasvoi. Ja se on ollut kaavana kaikissa niissä tuntemissani ihmisissä, jotka pyrkivät tulemaan Hänen luokseen koko elämänsä ajan.

Joskus me puhumme jäsenten aktiivisena pitämisestä aivan kuin pitäisimme heitä aloillaan. Me voimme ja meidän täytyy olla ystäviä niille, jotka ovat tehneet päätöksen tulla Hänen luokseen. He voivat masentua koettelemusten tullessa, koska koettemuksia tulee aina. Meidän on silti muistettava, että heidän parhaat ja varmimmat ystävänsä ovat Vapahtaja ja Hänen Isänsä, joka on myös heidän Isänsä. Taivaallinen Isä ja Vapahtaja lähettävät heille Pyhän Hengen lohduttamaan heitä ja vahvistamaan heidän uskoaan, jos he ovat nöyrän kuuliaisia. Jos siis esimerkiksi käydessänne kotikäyntiopetuksella tai kotiopetuksella uuden jäsenen kanssa annatte hänelle tilaisuuden rukoilla tai opettaa tai sopia tapaamisesta, voitte antaa hänelle enemmän voimaa kuin vain ilmaisemalla rakkautenne. Se tuo avuksi taivaan voimat. Ja se kohottaa heitä koettelemuksissa ja suojelee heitä ylpeydeltä, kun heille alkaa tulla siunauksia, koska siunauksia tulee.

Sydämenmuutos

Sitten tapahtuu vielä eräs suurenmoinen asia. Kun antaudutte koko sydämestänne kutsumaan ihmisiä tulemaan Kristuksen luokse, sydämenne muuttuu. Teette Hänen työtään Hänen vuokseen. Huomaatte, että Hän pitää lupauksensa olla yhtä kanssanne palvellessanne. Opitte tuntemaan Hänet. Ja aikanaan teistä tulee Hänen kaltaisiaan ja te tulette ”täydellisiksi hänessä”4. Auttamalla muita tulemaan Hänen luokseen te huomaatte, että olette itse tulleet Hänen luokseen. Jos haluatte olla lähellä Häntä, tuntea Hänen rauhansa, voitte tehdä sen parhaiten Hänen palveluksessaan.

Juuri Hän sanoi:

”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.

Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon.

Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt.”5

Todistan, että Hän pitää tuon lupauksen niiden kohdalla, jotka me kutsumme Hänen puolestaan. Ja Hän pitää tuon lupauksen niille, jotka palvelevat Häntä esittämällä kutsun.

Viitteet

  1. Ks. OL 20:59.

  2. Ks. Moosia 18:8–10.

  3. 2. Nefi 25:20.

  4. Moroni 10:32.

  5. Matt. 11:28–30.