2008
Mormons Bog: Den store overbringer af Frelserens fred
Januar 2008


Mormons Bog: Den store overbringer af Frelserens fred

Billede
Elder Neil L. Andersen

Inden genindvielsen af templet i São Paulo i Brasilien i 2004, blev templets døre slået op for mange ansete ledere fra regeringen, erhvervslivet og uddannelsessektoren. Da jeg viste en højt respekteret, folkevalgt leder rundt i templet, lagde jeg mærke til, at han var meget opmærksom. Det var først, da vi nåede frem til beseglingsværelset hen mod slutningen af rundvisningen, at jeg forstod hvorfor.

Med højtidelig stemme sagde han til mig: »Hr. Andersen, lad mig fortælle Dem noget om min familie. Min ældste søn døde af kræft for fem år siden i en alder af 35. I de sidste måneder af sit liv kunne han ikke finde fred nogen steder. Han var nervøs, fortvivlet og bekymret for sin familie, sit liv og det, der ventede ham forude. En af mine venner, som er medlem af Kirken, kendte til min søns situation og gav mig et eksemplar af Mormons Bog, som han foreslog, at jeg gav til min søn.

Det var et mirakel for mig at se, hvordan den bog påvirkede min søn. Han slugte den. Han skrev notater og tanker i margin. Hans bekymringer og fortvivlelse forsvandt. Han fandt en overvældende fred ved at læse i Mormons Bog. Da han døde, lå bogen ved siden af ham. Jeg er så taknemlig for den fred, den skænkede ham.«

Vi lever i den tid, der længe er profeteret om, hvor freden skal tages fra jorden. »Og på den dag skal der høres om krige og rygter om krige, og hele jorden skal være i oprør, og hjertet skal synke i livet på menneskene« (L&P 45:26). Vi taler ikke blot om konflikter mellem nationerne, men også om de moderne storbyers hektiske tempo, mediernes og teknologiens distraktioner, optagethed af materielle goder, den usikre økonomi og de skiftende værdiers turbulens. Vi tørster efter fred.

Frelserens ord er så indbydende: »Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst!« (Joh 14:27).

Ønsker du mere fred i din og din families tilværelse? Ville du ændre på noget af det, du gør, hvis det kunne give dig mere af Frelserens fred?

Mormons Bog er et kildevæld af fred for den tørstende sjæl. Den er den store overbringer af Frelserens fred. Indledningen til Mormons Bog forklarer, at bogen fortæller os, hvad vi skal gøre for »at opnå fred i dette liv og evig frelse i det tilkommende« (fremhævelse tilføjet).

At tælle de måder, hvorpå Mormons Bog bringer sjælen fred, er som at tælle sandkorn på strandbredden. Lad mig blot nævne nogle få af de måder, så kan du selv føje dine egne oplevelser til listen.

Fred gennem tro på Jesus Kristus

»Vi taler om Kristus, vi fryder os i Kristus, vi prædiker om Kristus, vi profeterer om Kristus … for at vore børn kan vide, til hvilken kilde de kan se hen for at få forladelse for deres synder« (2 Ne 25:26) fra først til sidst i Mormons Bog. Mere end halvdelen af alle vers i Mormons Bog henviser til eller omtaler Frelseren.1

Hvert år, som regel ved påske- eller juletid, stiller tidsskrifter over hele verden spørgsmålet: Hvem var Jesus Kristus? Har han overhovedet levet? Er Bibelens indhold autentisk?2 Men vi ved, at Bibelen er korrekt. Mormon udtalte: »For se, den [Mormons Bog] er skrevet i den hensigt, at I må tro på den [Bibelen]« (Morm 7:9).

Da jeg var missionær i Europa i begyndelsen af 70erne, begyndte vi en stor del af vores undervisning med frafaldet, fordi Kristi guddommelighed var almindelig anerkendt. Da jeg vendte tilbage som missionspræsident 20 år senere, havde vi skiftet fokus i undervisningen, fordi troen på Jesus som Guds Søn, der gav sit liv for vore synder og opstod på den tredje dag, var på betydeligt tilbagetog. Betydningen af vores vidnesbyrd om Jesus Kristus som Guds Søn vil fortsat øges, ikke blot i Europa, men også i resten af verden.

En af velsignelserne i vor tid og den kommende tid er, at vi er i stand til at bringe vores budskab ud til så mange, som kun ved meget lidt om Jesus Kristus og hans mission. Visheden om Kristus fylder Mormons Bog og medfører en overvældende fred til alle dem, der tager imod den.

I de kapitaler, som går forud for Messias’ komme, hører vi om hans hensigter, hans løfter og hans helbredende kraft. Vi hører om profetierne om hans liv og de mirakler, som fandt sted i Amerika, da han blev født.

I sin opstandne tilstand sagde han: »Se, jeg er Jesus Kristus, som profeterne bevidnede skulle komme til verden« (3 Ne 11:10). Vi fornemmer hans kærlighed til os: »… jeg har medfølelse med jer; mit indre er fyldt af barmhjertighed« (3 Ne 17:7). »Velsignede er I på grund af jeres tro. Og se nu, min glæde er fuldkommen« (3 Ne 17:20). Vi ser ham i hans majestæt som vor Forløser og Kongernes Konge.

Fra Mormons Bogs vidnesbyrd, som bekræftes af Ånden, strømmer en ubeskrivelig åndelig fred, der forsikrer os om, at han virkelig er »opstandelsen og livet« (Joh 11:25), og at vores evige fred ligger hos ham.

Fred gennem et vidnesbyrd om genoprettelsen

Mormons Bog er en fysisk manifestation af profeten Joseph Smiths guddommelige mission. Vi har bogen i vore hænder. Vi kan røre den. Vi kan læse den.

Hvordan kan nogen dog tro, at Joseph Smith kunne skrive en sådan bog? Hans hustru, Emma, skrev: »Joseph … kunne hverken skrive eller diktere et sammenhængende og velformuleret brev, for slet ikke at tale om at diktere en bog som Mormons Bog. Og skønt jeg tog aktiv del i de begivenheder, som udspillede sig, er det mig lige så forunderligt, ›stort og forunderligt‹, som det er for alle andre.«3

Ingen anden forklaring på Mormons Bogs oprindelse end Joseph Smiths egen beretning (se JS-H 1:29-60), har været troværdig. Ærlige mænd bar villigt vidnesbyrd om, at de havde rørt ved pladerne og fået dem vist af en Guds engel – et vidnesbyrd, som de aldrig fornægtede. Men hvad vigtigere er, Mormons Bog rummer et løfte om, at hvis vi oprigtigt vil bede til Gud med tro på Kristus, så vil han åbenbare sandheden for os ved Helligåndens kraft (se Moro 10:3-5).

Mormons Bogs vidnesbyrd bekræfter, »at Jesus Kristus er verdens Frelser, at Joseph Smith er hans åbenbarer og profet i de sidste dage, og at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er Herrens rige, der endnu engang er blevet oprettet på jorden som forberedelse til Messias’ andet komme« (Indledningen til Mormons Bog).

Jeg har set Mormons Bogs kraft til at bringe tusinder over hele verden et vidnesbyrd om genoprettelsen. Jeg har hørt om disse oplevelser på adskillige sprog, set hengivenhed i forskellige kulturer, og jeg har forbløffet betragtet den vedholdende fred, som Mormons Bog bringer. Den er virkelig »et forunderligt værk og et under« (2 Ne 25:17).

Første gang jeg oplevede Mormons Bogs kraft hos en nyomvendt var, da jeg tjente som missionær i Frankrig. Min engelske kammerat og jeg havde brugt meget tid på at banke på døre – uden synderligt held. En eftermiddag lukkede en nydelig, midaldrende dame op for os. Hun havde ikke tid den dag, men vi gav hende et eksemplar af Mormons Bog og traf en aftale om at vende tilbage to dage senere. Da vi vendte tilbage til hendes lejlighed og døren blev åbnet, kunne jeg fornemme en meget stærk åndelig følelse. Hun var ivrig efter at tale med os. Hun havde læst bogen og oplevet Helligåndens stærke tilskyndelser. Hun talte om sin glæde og fred. Hun var beredt på at følge en hvilken som helst kurs, som Herrens tjenere måtte udstikke for hende.

Det var midt i februars kulde. Der var ingen kirkebygning i byen, så vi rykkede et transportabelt dåbsbassin ind i en gammel trælade. Dampen fra det varme vand fyldte luften. Grenens ydmyge medlemmer samledes omkring det transportable bassin, mens denne søster steg op af trappen og derefter ned i vandet for at blive døbt som medlem af Kirken.

Den fred, som denne pragtfulde søster gav udtryk for, var som et ekko af Parley P. Pratts (1807-1857) ord, da han talte om sit første møde med Mormons Bog: »Mens jeg læste, var Herrens ånd over mig, og jeg vidste og forstod, at bogen var sand, så klart og tydeligt som et menneske forstår og ved, at det er til.«4

Med visheden fra dette vidnesbyrd træder vi ind i Kirken og finder mod i vore pagters løfter og ansvar. Vores vidnesbyrd om evangeliets mange principper vokser i løbet af hele vores jordiske tilværelse, men det er ofte Mormons Bog, der først skænker os den beroligende fred om, at evangeliet og præstedømmet er blevet gengivet. Det er den grundvold, som vi bygger på.

Kristi rene læres fred

Da der opstod problemer blandt folket besluttede Alma »at de skulle prøve virkeevnen af Guds ord«, som havde »en større virkning på folkets sind end sværdet eller noget som helst andet« (Alma 31:5).

Kristi sande lære, som modtages i tro, forandrer vores sjæl og skænker os fred. Herren har selv sagt, at Mormons Bog indeholder »mit evigtvarende evangeliums fylde« (L&P 27:5; se også L&P 42:12). Mormons Bog afdækker frelsesplanen og »besvarer sjælens største spørgsmål«.5

Mormons Bogs forkyndelse af sandhed finder sted under så prøvende forhold som krig og undertrykkelse, i profeternes prædikener, i samtaler mellem fædre og sønner og i Frelserens egne ord. Der lyder et gennemgående tema: »Gud selv skal komme ned blandt menneskenes børn og skal forløse sit folk« (Mosi 15:1). Der er dem, der søger: »… jeg vil fortælle jer om den kamp, som jeg havde foran Gud« (En 1:2). Der er den vedvarende opfordring til at lægge sine synder bag sig og træde op på et højere niveau: »Og det skete, at jeg i tre dage og tre nætter var i den bitreste smerte og sjælekval; og først da jeg anråbte Herren Jesus Kristus om barmhjertighed, fik jeg forladelse for mine synder. Men se, jeg anråbte ham, og jeg fandt fred i min sjæl« (Alma 38:8; fremhævelse tilføjet). Og der er de trøstende og fredfyldte ord fra Frelseren: »… vil I nu ikke vende tilbage til mig … så jeg kan helbrede jer? … hvis I vil komme til mig, skal I få evigt liv. Se, min barmhjertigheds arm er strakt ud mod jer, og hver den, der vil komme, ham vil jeg tage imod« (3 Ne 9:13-14).

Blidt lader Mormons Bog sine beretninger og vidnesbyrd passere for vore øjne. Når vi overvejer dem og beder angående deres sandhed, åbenbarer Herren i vores hjertes stille lønkammer vores eget behov for omvendelse og forandring. Når vi indgår pagt med Herren og foretager forandringer i vores liv, fornemmer vi hans forsonings kraft og hans bekræftende fred. Efterhånden som vores åndelige rejse skrider fremad, føler vi os styrket af hans nåde, når vi møder livets vanskeligheder og skuffelser. En apostel har sagt: »Når vi vil tale med Gud, så beder vi. Og når vi ønsker, at han skal tale til os, så ransager vi skrifterne.«6

Det er Kristi sande læres fred, som findes i Mormons Bog.

Vores families fred

I tilværelsens uro, travlhed og uvished længes vore familier efter fred. Vore hjem skal være et tilflugtssted, et fredens sted og et sandhedens sted.

Præsident Gordon B. Hinckley har givet os et smukt løfte, når vi læser Mormons Bog: »Jeg kan uden forbehold love jer … I [vil] have Herrens ånd i jeres hjem i større målestok. Jeres beslutning om at være lydige mod hans bud vil forstærkes, og I vil få et større vidnesbyrd om, at Guds Søn er en levende virkelighed.«7 Det er bestemt store løfter om den fred, som vi trænger til i vores familie.

Mormons Bog er en fantastisk åndelig historie. Profeternes ord blev videregivet gennem generationerne fra far til søn, de blev værnet om og bevaret i tider med vanskeligheder og krig, sammenfattet og forkortet og siden stedt til hvile i århundreder for endelig at komme frem i denne tidernes fyldes uddeling. Er der noget at sige til, at Herrens Ånd, som omfavner alle sprog og kulturer, findes i så rigt mål i denne hellige bog?

Løftet om trøst og fred findes i hvert eneste kapitel og vers i Mormons Bog. Vi behøver blot at nærme os denne bog med en bøn og tro, så vil Herrens fred gennemsyre vores søgen.

Noter

  1. Se Ezra Taft Benson, »Kom til Kristus«, Stjernen, jan. 1988, s. 77-79.

  2. Se for eksempel Laurie Goodstein, »Crypt Held the Bodies of Jesus and Family, Film Says«, New York Times, 27. feb. 2007, sektion A, s. 10; Jay Tolson, »The Gospel Truth«, U.S. News & World Report, 18. dec. 2006, s. 70-79.

  3. »Last Testimony of Sister Emma«, Saints’ Herald, 1. okt. 1879, s. 290; se også Russell M. Nelson, »A Treasured Testament«, Ensign, juli 1993, s. 62-63.

  4. Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt jun., 1938, s. 37.

  5. Se Ezra Taft Benson, »Oversvøm jorden med Mormons Bog«, Stjernen, jan. 1989, s. 3-4.

  6. Robert D. Hales, »De hellige skrifter: Guds kraft til vores frelse«, Liahona, nov. 2006, s. 26-27.

  7. »Et levende og ægte vidnesbyrd«, Liahona, aug. 2005, s. 6.