2007
Tule välineeksi Jumalan käsissä olemalla luja ja järkkymätön
Kesäkuu 2007


Kotikäyntiopetussanoma

Tule välineeksi Jumalan käsissä olemalla luja ja järkkymätön

Valitkaa rukoillen ja lukekaa tämän sanoman pyhien kirjoitusten kohdista ja opetuksista ne, jotka soveltuvat niiden sisarten tarpeisiin, joiden luona vierailette. Kertokaa kokemuksistanne ja lausukaa todistuksenne. Pyytäkää sisaria, joita opetatte, tekemään samoin.

Mitä lujana ja järkkymättömänä oleminen tarkoittaa?

Presidentti Gordon B. Hinckley: ”On niin tavattoman tärkeää, että naiset tukevat kirkossa lujasti ja järkkymättömästi sitä, mikä on Herran suunnitelman mukaan oikein ja soveliasta. – – Teidän on aloitettava omista kodeistanne. Te voitte opettaa sitä luokissanne. Te voitte puhua siitä asuinpaikkakunnillanne.” (Ks. ”Voimakas ja järkkymätön tuki”, Maailmanlaajuinen johtajien koulutuskokous, tammikuu 2004, s. 20.)

Presidentti Joseph F. Smith (1838–1918): ”Kun olemme tehneet kaiken voitavamme totuuden asian puolesta ja tehneet vastarintaa pahalle, jonka ihmiset ovat meihin kohdistaneet, – – meidän velvollisuutemme on yhä pysyä pystyssä. Me emme voi luopua; me emme voi heittäytyä maahan. – – Seisomalla lujina ylitse vyöryvän vastustuksen keskellä tehtyänne kaiken voitavanne te osoitatte uskon rohkeutta. Uskon rohkeus on edistykseen johtavaa rohkeutta. Ihmiset, joilla on tämä jumalallinen ominaisuus, kulkevat eteenpäin; he eivät voi seistä paikallaan, vaikka haluaisivatkin. He eivät ole pelkästään oman voimansa ja viisautensa luomuksia; he ovat korkeamman lain ja jumalallisen aivoituksen välikappaleita.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph F. Smith, 1999, s. 107–108.)

Kuinka Herra voi käyttää meitä, kun olemme lujia ja järkkymättömiä?

OL 84:106: ”Jos joku teidän keskuudessanne on Hengessä väkevä, hän ottakoon – – mukaansa sen, joka on heikko, – – jotta hänestäkin tulisi väkevä.”

Anne C. Pingree, toinen neuvonantaja Apuyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa: ”Herra selitti, että ne, jotka otetaan ’kasteen kautta hänen kirkkoonsa’, olisivat osaksi niitä, jotka ’tahtovat ottaa päällensä Jeesuksen Kristuksen nimen päätettyään lujasti palvella häntä loppuun asti’. Sillä tarkoitetaan, että meidän on oltava ’lujia ja järkkymättömiä’ ja tehtävä ’aina runsaasti hyviä tekoja’ elämämme jokaisena päivänä. – – Meitä pyydetään tekemään kaikki voitavamme, joissakin tapauksissa jopa enemmän kuin tiedämme osaavamme.” (”Herralle varttuminen”, Liahona, toukokuu 2006, s. 74–75, 76.)

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista: ”Ette voi nyt lainkaan kuvitella, mitä teidän on mahdollista saavuttaa elämässä, kun olette tehneet päätöksen olla ehdottoman kuuliaisia Herralle. Teidän hiljainen, tinkimätön päättäväisyytenne elää vanhurskasta elämää suo teille innoitusta ja voimaa, jota ette pysty nyt ymmärtämään. – – Tuon jumalallisen voiman kautta voitte tulla kelvollisiksi olemaan [välineenä] Jumalan käsissä saavuttaaksenne sellaista, mitä ette voisi yksin tehdä.” (”Oikeiden päätösten tekeminen”, Valkeus, heinäkuu 1991, s. 34, 35.)

Presidentti James E. Faust, toinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa: ”Kiitän jokaista teitä päivittäisistä vanhurskauden teoistanne. Vaikka tekonne tulevatkin vain muutamien tietoon, ne merkitään Karitsan elämänkirjaan, joka jonakin päivänä avataan todistukseksi uskollisesta palvelustanne, omistautumisestanne ja teoistanne ’[välineinä] Jumalan käsissä tämän suuren työn toteuttamiseksi’ [Alma 26:3].” (”Välineitä Jumalan käsissä”, Liahona, marraskuu 2005, s. 114.)