2007
Inspirerende tanker
Februar 2007


Budskab fra Det Første Præsidentskab

Inspirerende tanker

Billede

Vidnesbyrd

»Jeg vil bære mit vidnesbyrd. Jeg ved, at Gud, vor evige Fader, lever, at han er universets store hersker, og at vi er hans børn, og at han altid på en eller anden måde hører og besvarer sine børns bønner. Jeg ønsker, at I skal vide, at jeg ved, at Jesus er Kristus, den levende Guds Søn, at han forlod sit kongelige hjem i det høje og steg ned blandt mennesker – hadet og hånet af mennesker – og at han gik omkring og gjorde godt [se ApG 10:38]. Han blev korsfæstet på grund af folkets had; han opstod den tredje dag – ›førstegrøden af dem, der er sovet hen‹ (1 Kor 15:20). Jeg ønsker, at I skal vide, at Faderen og Sønnen viste sig for drengen Joseph Smith og indvarslede denne fanta-stiske uddeling – den største uddeling i hele verdens historie« (møde i Seoul i Sydkorea, 31. juli 2005).

Hans offer for os

»Jeg er så inderligt taknemlig for Jesu Kristi evangelium, for et vidnesbyrd om Frelserens forsoning. Jeg tror af hele mit hjerte på det, og jeg lever efter det, og jeg bærer i dag vidnesbyrd om det. Af alle begivenheder i menneskehedens historie er der ingen, der nærmer sig Frelserens forsoning i betydning og følger. Gud være lovet for den gave, som bestod i hans dyrebare Søn, som vi alle skylder tak for hans offer for os« (møde i København, 22. maj 2004).

Jesu Kristi guddommelige mission

»Vi er en stor familie, som er knyttet sammen i enighed af kærlighed og tro. Vores velsignelse er stor, både som folk og som enkeltpersoner. Vi bærer i vores hjerte en fast og urokkelig overbevisning om vor Herre Jesu Kristi guddommelige mission.

Han var Det Gamle Testamentes store Jahve, Skaberen, som under sin Faders ledelse skabte alt, ›og uden ham blev intet til af det, som er‹ (Joh 1:3). Han var den lovede Messias, som skulle komme med helbredelse under sine vinger (se Mal 3:20). Han var den store mirakelmager, den store læge, opstandelsen og livet. Han er det eneste navn under himlen, hvorved vi kan opnå frelse [se ApG 4:12] …

Han kom som en gave fra sin evige Fader. ›For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv‹ (Joh 3:16).

Han tilbød villigt at forlade sin trone i det høje og komme til jorden for at blive født i en stald i et besat land. Han van-drede ad Palæstinas støvede veje, helbredte de syge, forkyndte lærdommene og velsignede alle, som tog imod ham …

På Golgata gav han sit liv for hver eneste af os. Det er den største gave, nogen af os nogensinde kan modtage. Det er opstandelsens og det evige livs gave [se L&P 14:7].

Vi ærer hans fødsel. Men uden hans død ville den fødsel blot have været en fødsel som alle andre. Det var den forløsning, som han udvirkede i Getsemane have og på korset på Golgata, som gjorde hans gave udødelig, altomfattende og evigtvarende. Han udførte den store forsoning for hele menneskehedens synder. Han er opstandelsen og livet, ›førstegrøden af dem, der er sovet hen‹ (1 Kor 15:20). Takket være ham skal alle menneske opstå fra graven.

Vi elsker ham. Vi ærer ham. Vi takker ham. Vi tilbeder ham. Han har gjort det for enhver af os og for hele menneskeheden, som ingen anden kunne have gjort. Gud være lovet for den gave, som bestod i hans elskede Søn – vor Frelser, verdens Forløser, det fejlfri Lam, der blev bragt som offer for hele menneskeheden« (foredrag for missionærer i Salt Lake City i Utah i USA, 15. dec. 2002).

Stå som vidne

»Jeg tænker her i aften på det store øjeblik, hvor Paulus beskriver sin oplevelse på vejen til Damaskus. Han så et lys fra himlen og hørte en røst, der talte til ham. Og han faldt om på jorden og sagde: ›Hvem er du, herre?‹

Og Jesus svarede: ›Men rejs dig nu op på dine ben! For jeg har vist mig for dig netop for at udvælge dig til tjener og til vidne …

for at åbne deres øjne, så de vender om fra mørke til lys og fra Satans magt til Gud‹ (ApG 26:15-16, 18).

Jeg tror på, at den samme befaling, som Herren gav Paulus, gælder enhver af os: ›Rejs dig,‹ siger han, ›nu op på dine ben! For jeg har vist mig for dig netop for at udvælge dig til tjener og til vidne.‹

Enhver af jer har ansvar for at stå som et vidne om Jesu Kristi evangeliums evige sandheder. Det er jeres ansvar at åbne andres øjne og vende dem ›fra mørke til lys og fra Satans magt til Gud‹« (møde i Nairobi i Kenya, 4. aug. 2005).

Vores tilflugtssted, vores fred

»Vi lever i en frygteligt indviklet tid. Vi står over for alvorlige problemer. Nogle af os døjer med sygdom, med økonomiske vanskeligheder eller med sorg og bekymring over mangt og meget. Vores tilflugtssted, vores fred og vores velbefindende ligger i at vandre på Herrens vej« (satellittransmission til stavskonferencer i Australien, 5. feb. 2005).

Værdig til at komme i templet

»Jeg opfordrer enhver far og ægtemand til at sørge for, at han er værdig til at tage sin hustru og deres børn med i templet. Der findes ingen erstatning for det i denne verden. Det er den største velsignelse, som noget par kan opnå. Lad være med at udskyde det. Hvis du har brug for omvendelse, så begynd i dag og gør dig værdig til at modtage en tempelanbefaling« (medlemsmøde i Santiago i Chile, 11. mar. 2006).

Eksempler på retfærdig levevis

»Vi er ved at blive kendt som et godt folk, et venligt og kærligt folk, der er villige til at hjælpe og velsigne alle omkring os. Himlen smiler til os, og det tilkommer enhver af os at gøre gengæld ved at leve et retskaffent liv og gøre Herrens vilje« (stavskonference i St. George i Utah i USA, 27. feb. 2005).

Vær stærk

»Vi lever i en verden med snavs, umoral og problemer. Hæv jer over det, vær stærke, læg verden bag jer og lev, som Herren ønsker, at I skal leve …

Vi har så meget at tilbyde. Bare tænk på, hvad vi har at tilbyde. Andre mennesker forstår ikke Guds sande natur. De er stadig bundet af den gamle nikænske trosbekendelse fra det fjerde århundrede, hvilket jeg ikke kan forstå. Men vi har en fuldkommen viden om Guds natur, som vi har fået fra profeten Josephs første åbenbaring. Han så Gud. Han hørte ham tale. Han så hans Søn. Han hørte ham tale, og han kunne tale med dem. Han nærede ingen tvivl om Guds sande natur. Hvor er det dog fantastisk. I skriften står der: ›Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus‹ (Joh 17:3).

Det er en stor og vidunderlige gave, som vi kan tilbyde verden – en sand forståelse af Gud. Vi er hans børn. Det betyder ikke noget, hvilken nationalitet vi har. Det betyder ikke noget, hvor vi er født. Det betyder ikke noget, om vores hår er lyst eller mørkt. Det betyder ikke noget, hvilken form vore øjne har. Enhver af os er Guds barn. Han er universets store Gud, men han er også vor Fader, som vi kan henvende os til i bøn. Vi ved, jeg ved, og I ved, at han hører og besvarer vore bønner … Hvor er det dog vidunderligt og fantastisk« (møde i Vladivostok i Rusland, 31. juli 2005).

Forkynd evangeliet

»Gå ud og forkynd værket. Den første forpligtelse, som blev pålagt Kirken, selv før den var organiseret, var forpligtelsen til at gå ud og forkynde evangeliet. Den forpligtelse er aldrig blevet fjernet. Den har hvilet på os lige siden« (foredrag for missionærer i Columbia i South Carolina i USA, 20. nov. 2004).

Denne sidste uddeling

»Hvor er det dog vidunderligt, at Gud har velsignet os så rigt i denne sidste uddeling, tidernes fyldes uddeling, hvor han har genoprettet sit værk med al dets magt, med al dets pragt, og alle sandheder og al myndighed fra alle tidligere uddelinger i denne sidste tidsperiode …

Jeg ved, at Gud, vor evige Fader, lever og elsker os; at Jesus er hans elskede Søn, vor Forløser, vor Frelser, vor Herre og vor ven; at Joseph Smith var og er profet; at denne kirke er sand; at det er deres værk, som er gengivet til jorden til velsignelse og glæde for os« (regionalkonference i Salt Lake City i Utah i USA, 4. maj 2003).

Forslag til samtaleemner for hjemmelærerne

Efter bønsomt at have læst dette budskab kan I benytte det på en måde, som opmuntrer til deltagelse fra dem, I underviser. Her er nogle eksempler:

  1. Lad familiemedlemmer læse en eller to sætninger fra de tre første afsnit om Frelseren op. Lad familien udtrykke deres følelser for Frelseren, hans offer og hans mission. Bær selv vidnesbyrd.

  2. Læs højt for familien fra de afsnit, som indeholder en udfordring fra præsident Hinckley. Lad familiens medlemmer lytte efter og påpege hver udfordring, som profeten giver. Lad familien vælge en udfordring, som de sammen vil arbejde på.

  3. Vis familien et billede fra artiklen. Spørg dem, hvad der foregår på billedet, samt hvorfor det er vigtigt, og hvad vi kan lære af det. Læs de af præsident Hinckleys ord, som har med det pågældende billede at gøre. Afslut med at bære dit vidnesbyrd.