2007
Elsket sang fylder 50
Januar 2007


Elsket sang fylder 50

Salmen »Jeg er Guds kære barn« (Salmer og sange, nr. 195) har lydt over hele verden, dens melodi er blevet spillet og dens ord sunget af voksne og primarybørn verden over siden 1957.

Nu hvor sangen, som er udgivet på over 90 sprog, nærmer sig sin 50-årsdag, rører den stadig ved manges hjerte.

Sangen på tre vers belærer om de evangeliske sandheder, at vi alle er Guds sønner og døtre og er kommet til jorden med et evigt potentiale. Forældre og lærere bliver opfordret til at hjælpe børn med at træffe gode valg på jorden, som kan føre til evigt liv og lykke.

Sangens tekst er:

1. Jeg er Guds kære barn

og han har sendt mig her,

har givet mig et jordisk hjem,

med far og mor så kær.

[Omkvæd]

Led mig, før mig, gå du med mig,

hjælp at finde vej.

Lær mig hvad jeg gøre må,

for hjem til Gud at nå.

2. Jeg er Guds kære barn,

med ønsket stærkt og rent:

At jeg en dag forstår hans ord,

og før det er for sent!

3. Jeg er Guds kære barn,

velsignelser jeg får,

hvis jeg hans vilje gør hver dag,

til ham engang jeg når.

Naomi W. Randall, der var medlem af Primarys hovedbestyrelse og rådgiver i Primarys hovedpræsidentskab, skrev »Jeg er Guds kære barn« på Primarys hovedbestyrelses opfordring. Mildred T. Pettit, der også var medlem af Primarys hovedbestyrelse, komponerede musikken.

Søster Randall beskrev, hvordan hun skrev sangteksten:

»Den aften knælede jeg ned og bad højt og bønfaldt min himmelske Fader om at lade mig få de rigtige ord. Ved 2-tiden om natten vågnede jeg og begyndte igen at tænke over sangen. Så kom ordene til mig … Jeg stod straks op og begyndte at skrive ordene ned, efterhånden som de kom til mig. Snart blev der dannet tre vers og et omkvæd. Jeg gennemgik taknemligt mit arbejde, svælgede i ordenes budskab og gik tilbage til soveværelset, hvor jeg knælede for min Fader i Himlen for at sige ›Tak‹« (i Karen Lynn Davidson, Our Latter-day Hymns, 1988, s. 303-304).

Søster Randall sendte teksten til søster Pettit, der brugte mange timer på at arbejde på melodien.

Ordene i en af omkvædets linjer lød oprindeligt: »Lær mig hvad jeg vide må.« Efter at sangen var skrevet, overværede præsident Spencer W. Kimball en konference, hvor et primarykor sang sangen. Bagefter spurgte han, om søster Randall ville ændre »Lær mig hvad jeg vide må« til »Lær mig hvad jeg gøre må,« og sådan er teksten i dag.

»Det er ikke nok at vide,« sagde præsident Kimball. »Djævlene ved og bæver. Djævlene ved alt. Vi skal gøre noget« (»New Verse Is Written for Popular Song,« Church News, 1. april 1978, s. 16).

Et fjerde vers blev skrevet, som et primarykor skulle synge ved generalkonferencen i april 1957. Da den nuværende sangbog blev udarbejdet, besluttede Kirkens musikkomité og Afdelingen for koordinering af Kirkens aktiviteter, at det fjerde vers ikke officielt var en del af sangen og tog det ikke med.

Da Børnenes sangbog siden blev udarbejdet, besluttede Primarys hovedbestyrelse at tage det med. Udgaven på fire vers er oversat til 20 sprog i den internationale Børnenes sangbog. Verset lyder:

4. Jeg er Guds kære barn,

jeg løfter får af Gud:

En himmelsk herlighed jeg når,

hvis blot jeg holder ud.

Salmen blev først trykt i Syng med mig, en sangbog for børn udgivet i 1969, og dernæst i Børnenes sangbog i 1989 sammen med musik arrangeret af Darwin Wolford.

»Jeg er Guds kære barn« er en af de 45 salmer og børnesange, som står i Gospel Fundamentals og Håndbog i evangeliske principper (31110 110). Det betyder, at når Kirkens materialer bliver oversat til et nyt sprog, er »Jeg er Guds kære barn« en af de salmer, man møder først.

I skrifter, hæfter, musik- og korarrangementer, cd’er, talere af generalautoriteterne og andre materialer hyldes budskabet og musikken i den elskede salme, som er nået ud på tværs af kulturer, sociale baggrunde og traditioner og indgyder folk den evangeliske sandhed, at vi alle er Guds børn.

Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum sagde i 1978 som medlem af De Halvfjerds om sangen: »Vor Fader i himlen elsker os højere, end vi fatter. Han har sagt, at han ›tæller sit folk‹ (Alma 26:37), og at vi alle er betydningsfulde for ham. Han ønsker, vi skal komme tilbage og leve hos ham og Jesus igen. Han ønsker, at vi skal kunne kommunikere med ham i bøn, at vi fortæller ham om vores kærlighed til ham og viser vores kærlighed ved at adlyde hans bud. Ved lydighed kan vi blive mere ligesom ham og udvikle de karakteregenskaber, som han ønsker hos sine børn« (»Jeg er Guds kære barn«, Den danske Stjerne, nov. 1978, s. 1)