2007
Frygt ikke
Januar 2007


Fællestid

Frygt ikke

»Hvis I derfor har tro, har I håb om det, som ikke ses, men som er sandt« (Alma 32:21)

Se på billedet til venstre. Forestil dig, at du er et af børnene. Ville du være bange for at skulle over den brusende bæk? Ville du være bange, hvis Frelseren holdt fast i dig?

Det smukke billede hedder Frygt ikke. Børnene på billedet behøver ikke at være bange, fordi Frelseren hjælper dem over på den anden side.

Bror Greg Olsen, kunstneren, som har malet billedet, har forklaret, at børnene repræsenterer os alle. »Bækken repræsenterer de vanskelige, krævende perioder, som vi alle oplever,« siger han. »Vi skal gøre vores og nå så langt, som vi kan, så vil Frelseren fører os trygt over på den anden side.«

Når vi har tro på Herren Jesus Kristus, forstår vi, at vi ikke er alene på vores rejse gennem livet. Når vi er ydmyge og uviser tro, kan vi være sikre på, at Herren vil føre os ved hånden og besvare vore bønner (se L&P 112:10). Når vi udviser tro på Jesus Kristus, behøver vi ikke at frygte.

Aktivitet

Lim billedet og rammestykkerne fra side L14 på karton. Klip billedet og rammestykkerne ud og lim omhyggeligt rammestykkerne sammen, så de danner en billedramme. Sæt rammen om billedet og lim den fast. Hæng billedet Frygt ikke op et sted, hvor det kan minde dig om at udvise tro på Jesus Kristus. Forestil dig, at du er det barn, der rækker hånden op for at gribe fat i hans hånd, eller at du er den, der bliver holdt i hans favn.

Bemærk: Hvis du ikke vil fjerne siderne fra bladet, kan denne aktivitet kopieres, tegnes af eller printes ud fra internettet på www.lds.org. Hvis du skal bruge den med engelsk tekst, klikker du på »Gospel Library«. Skal du bruge den på dansk eller et andet sprog, klikker du på verdenskortet.

Forslag til fællestid

  1. 1. Forklar, at når vi har tro på Herren Jesus Kristus, giver vi ham lov til at lede os, selv når vi ikke nødvendigvis kan se eller forstå, hvor vi er på vej hen. Brug stole, borde og andre genstande til at danne en sti. Udpeg et barn, der skal følge stien. Bed derefter om en frivillig, der får bind for øjnene. Led ham eller hende hen ad stien. Bed derefter om endnu en frivillig, som skal have bind for øjnene, men forklar, at du nu laver om på stien. Bed barnet om at vælge en ven, som ikke får bind for øjnene, til at lede ham eller hende. Lad de to børn gå uden for lokalet. Lav om på stien. Lad vennen føre det barn, der har bind for øjnene, sikkert gennem stien. Vejviseren kan bruge verbale kommandoer og lede barnet ved armen. Gentag øvelsen så mange gange, som tiden tillader, og lav om på stien hver gang. Forklar, at vi på livets vej har brug for en vejviser, der kan lede os. Vi skal vælge en vejviser, som vi kan stole på. Bær vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er den bedste vejviser.

  2. 2. Spørg børnene: »Hvad ville der ske, hvis I tog sko på, før I havde taget sokker på?« »Hvad ville der ske, hvis I kom på universitetet, når I var fem år gamle?« Tal om betydningen af at gøre tingene i den rette orden. Spørg børnene, hvad evangeliets første princip er. Lad dem slå svaret op i trosartiklerne. Forklar, at evangeliets første princip ikke bare er »tro«; det er »tro på Herren Jesus Kristus«. Spørg børnene, hvorfor mon tro på Jesus Kristus er evangeliets første princip snarere end et af de andre vigtige principper, som fx omvendelse, præstedømmet eller tiende. Vis følgende billeder: Evangelisk kunst 100 (Skabelsen – Levende væsner), 243, (Kristus går på vandet), 318 (Jereds bror ser Herrens finger) og 412 (Mary Fielding og Joseph F. Smith vandrer over prærien). Gennemgå kort hver af historierne. Efter hver historie stiller du børnene spørgsmål som fx: »Hvad skulle Peter have, inden han kunne gå på vandet?« Lad børnene svare: »Først tro på Herren Jesus Kristus«. Gentag forløbet med hver historie.