2005
EEN VOORBEELD NEMEN AAN Joseph Smith
April 2005


EEN VOORBEELD NEMEN AAN Joseph Smith

Joseph Smith was nog maar veertien jaar toen zijn verlangen naar de waarheid hem naar het bos bij zijn huis dreef. In antwoord op zijn gebed verschenen God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, aan hem. Zij spraken met hem en verhoorden zijn gebed.

Sommigen hebben grote moeite met het eerste visioen en de andere prachtige gebeurtenissen rond de herstelling van de kerk. Maar er zijn ook mensen die gewoon weten dat het visioen heeft plaatsgehad in de lente van het jaar 1820 in een bos bij een kleine boerderij in de staat New York in de Verenigde Staten. Lees verder en zie waarom veertienjarigen over de hele wereld met heel hun hart geloven dat Joseph Smith een profeet van God is.

Ik bewonder Joseph Smith voor alles wat hij in zijn tienertijd heeft meegemaakt. Ondanks alles bleef hij getrouw en hield hij zijn oog alleen op de ere Gods gericht.

Ik heb heel veel van hem geleerd: hoe je naar de Heilige Geest luistert, hoe je het goede doet, en hoe je voor de waarheid opkomt.

Ik weet dat hij een profeet van God is en dat hij de ware kerk heeft hersteld. Zonder hem hadden we niet de volheid van het evangelie gehad en dan was ik niet waar ik nu ben. Dat stemt mij nederig. Ik ben dankbaar voor de herstelde kerk.

Viliame Malani, wijk Samabula 1 (Engelstalig), ring Suva-Noord (Fiji)

Voor wat Joseph Smith heeft gedaan was heel veel moed nodig. Maar hij was ook goed voorbereid, want een visioen krijg je niet zomaar. Het moest iemand zijn die zich had voorbereid.

Als jongeren de influisteringen van de Heilige Geest volgen, kunnen ze ook veel goeds tot stand brengen.

Ik weet dat Joseph Smith de Vader en de Zoon gezien heeft en dat de Heiland hem gezegd heeft om zich bij geen enkele andere kerk aan te sluiten. Ik weet ook dat Joseph Smith heel moedig was. Hij stierf ter verdediging van het evangelie. En ik weet dat we, als we de Schriften onderzoeken, uit ons hart bidden, gehoorzaam zijn en geloof hebben in de Vader en de Zoon, bij Hen kunnen terugkeren.

Camila Eugenia Bardi Aguirre, wijk Buenos Aires, ring Cartagena-Los Alpes (Colombia)

Ik vind het belangrijk dat Joseph Smith is gaan bidden en antwoord heeft gekregen op zijn gebed. Maar het is ook belangrijk dat ik weet dat mijn gebeden door God beantwoord worden.

Ik weet dat de profeet Joseph Smith veel moeilijkheden te verduren kreeg. Ik weet dat dankzij hem de kerk hersteld is, dat het priesterschap hersteld is en dat we nu meer weten over onze hemelse Vader en de Heiland. Ik probeer zijn voorbeeld te volgen, maar dat is niet gemakkelijk. Soms heb ik niet genoeg geloof. Maar dan denk ik aan waar hij doorheen is gegaan en wat hij doorstaan heeft, en dat geeft me dan de kracht om sterk te zijn en door te gaan. Ik weet dat we de ware kerk zijn en dat we Joseph Smith heel veel dank verschuldigd zijn.

Randy Horita Temarohirani, gemeente Mahu, district Tubuai-Australes (Frans-Polynesië)

De Heer verhoorde het gebed van Joseph Smith. Hij beantwoordt de gebeden van jongeren. En ik voel dat Hij ook mijn gebeden beantwoordt. Een keer gebeurde er iets vervelends tussen een vriend en mij. Later las ik in de Liahona dat je je vijanden moet liefhebben (zie Matteüs 5:44). Dat gaf me de kracht om mij erover heen te zetten en nu zijn we weer vrienden. Voor mij was dat een antwoord op mijn gebed.

Joseph Smith heeft ook het zendingswerk in gang gezet. En het is door het zendingswerk dat de kerk nu over de hele wereld is. Zelfs hier in Korea weten we nu hoe we het eeuwige leven kunnen beërven.

Ha-Nul Park, wijk Sinchon, ring Seoul-Noord (Zuid-Korea)

Toen ik klein was ben ik veel over Joseph Smith te weten gekomen door de verhalen die ik over hem las. Toen ik ouder werd ben ik meer in de Schriften gaan lezen en meer gaan nadenken over zijn leven. Wat ik las en leerde en daarbij voelde, zorgde ervoor dat mijn getuigenis nog sterker werd. Hij heeft veel doorstaan, en dat geeft me de kracht om het goede te kiezen in situaties waarin je makkelijk iets anders zou kunnen kiezen.

Ik weet dat Joseph Smith een profeet van God was. Voor mij staat het vast dat Joseph Smith echt in het heilige bos op zijn knieën is gegaan en onze hemelse Vader en Jezus Christus, onze Verlosser, heeft gezien.

Robin Renae Doney, wijk Essex, ring Montpelier (Vermont, VS)

Ik geloof dat Joseph Smith door onze hemelse Vader en Jezus Christus is bezocht en de opdracht kreeg om de kerk te herstellen. Ik vraag me af hoe ik zou hebben gereageerd als Vader in de hemel plotseling aan mij was verschenen. Ik zou heel erg geschrokken zijn. Maar Joseph Smith ging er kalm mee om. Hij wilde echt heel graag de waarheid weten.

Als ik hoor hoeveel hij te verduren heeft gekregen om de kerk op te bouwen, dan weet ik dat ik niet zoveel moet klagen of zielig moet doen.

Zonder de profeet Joseph zou er geen kerk zijn. En de kerk is mijn fundament.

Spencer Yamada, wijk Manhattan 2, ring New York (New York, VS)

Op een avond las ik in het Boek van Mormon en dat gaf me een vredig gevoel. Toen wist ik zeker dat de leringen in het Boek van Mormon waar zijn en dat Joseph Smith onze hemelse Vader en Jezus Christus heeft gezien. Ik weet ook dat Joseph Smith het Boek van Mormon heeft vertaald en het evangelie op aarde heeft hersteld.

Joseph Smith had vele zware beproevingen, maar hij liet zich er niet door van de wijs brengen. Ook had hij de moed om zijn getuigenis te geven aan de predikanten van andere kerken. Hoewel zij hem vervolgden, wist Joseph Smith dat hij een visioen had gezien en daar bleef hij bij, wat er ook gebeurde. Dankzij hem besef ik hoe belangrijk het is om voor de waarheid op te komen, en tot het einde toe te volharden.

Fam Suet Ling Roslyn, gemeente Ipoh 1, district Ipoh (Maleisië)

WAAROM IEMAND VAN VEERTIEN?

‘Joseph ging [het bos in] toen hij nog een jongen was. Ik heb me soms afgevraagd waarom de Heer hem daarheen heeft laten gaan toen hij veertien was. Waarom heeft hij niet gewacht tot [Joseph] twintig, dertig of veertig was, de leeftijd waarop hij volwassen was en met gezag kon spreken? Maar hij ging — de Heer stond dat toe — en handelde volgens wat hij te weten was gekomen, omdat hij een volmaakt en kinderlijk vertrouwen had. Er kwam geen twijfel in hem op. Hij zei dat als er iemand wijsheid nodig had, hij dat wel was, en hij vroeg erom, in het volste vertrouwen dat er in antwoord op zijn gebed iets zou gebeuren. We weten niet letterlijk wat Joseph gebeden heeft. Maar we weten dat hij een vraag stelde en dat er een gesprek plaatsvond. En in die tijd, hoe kort of lang dat ook geduurd mag hebben, kwam Joseph meer te weten over de aard van God dan alle geleerde theologen bij elkaar te weten waren gekomen.’

President Gordon B. Hinckley, ‘Inspirerende gedachten’, Liahona, augustus 1997, pp. 4–5