2005
Verheug u in uw kennis van de Godheid
Februari 2005


HUISBEZOEKBOODSCHAP

Verheug u in uw kennis van de Godheid

Kies met een gebed in uw hart de teksten en leringen uit deze boodschap die aansluiten bij de behoeften van de zusters die u bezoekt. Vertel over uw eigen ervaringen en geef uw getuigenis. Nodig de zusters die u bezoekt uit om dat ook te doen.

Geschiedenis van Joseph Smith 1:17: ‘Toen het licht op mij rustte, zag ik twee Personen, wier glans en heerlijkheid elke beschrijving tarten. (…) Een van Hen sprak tot mij, mij bij de naam noemend, en zei, wijzend op de ander: Dit is mijn geliefde Zoon. Hoor Hem!’

Wat weten wij over de aard van de Godheid?

President Gordon B. Hinckley: ‘Ik geloof in God, de eeuwige Vader, en in zijn Zoon Jezus Christus, en in de Heilige Geest. Ik ben in de naam van deze drie gedoopt. Ik ben in de naam van deze drie gehuwd. Ik heb geen enkele twijfel over hun bestaan en hun individualiteit. (…) Het grooste wonder van alle is dat Zij Zich in ons interesseren, en dat wij de hoofdzaak van hun grote zorg zijn. Ze zijn voor ons allen bereikbaar. We benaderen de Vader door de Zoon. Hij is de bemiddelaar voor de troon van God. Het is geweldig dat we de Vader in de naam van de Zoon kunnen aanspreken. Ik getuig van deze grote, voortreffelijke waarheden. En dat doe ik door de gave en de macht van de Heilige Geest’ (‘De Vader, de Zoon, en de Heilige Geest’, De Ster, maart 1998, pp. 8–9).

Ouderling L. Tom Perry van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘[Joseph Smiths] ervaring heeft het bestaan van God de Vader, God de Zoon, en God de Heilige Geest duidelijk gemaakt. Aldus kwam de kennis op aarde dat drie Personen de grote raad van het heelal vormen, en Zich als drie verschillende Personen aan de mensheid hebben geopenbaard, afzonderlijk van elkaar (…). De Heilige Geest (…) is een persoon van geest. De Heilige Geest is een getuige van de Vader en van de Zoon, en getuigt van de andere leden van de Godheid’ (‘De geloofsartikelen’, De Ster , juli 1998, pp. 26–27).

Hoe kan onze kennis van de Godheid onze band met Hen hechter maken?

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘Christus [heeft ons] door alles wat Hij heeft gezegd en gedaan (…) laten zien wie en wat God, onze eeuwige Vader, is en hoe Hij zich in ieder land en in iedere bedeling volledig aan zijn kinderen toewijdt. In woord en daad probeerde Jezus de ware aard van zijn Vader, onze hemelse Vader, te openbaren en duidelijk te maken. Hij heeft dat onder andere gedaan omdat wij in alle bedelingen God beter moeten leren kennen, waardoor wij Hem intenser lief kunnen hebben en vollediger kunnen gehoorzamen’ (‘De grootheid Gods’, Liahona , november 2003, p. 70).

Anne C. Pingree, tweede raadgeefster in het algemeen ZHV-presidium: ‘Als verbondsvrouwen in de kerk moeten wij allen een duidelijk begrip hebben van de natuur en de taken van de leden van de Godheid. Kunnen bidden tot Vader in de hemel, die ons kent en van ons houdt; kunnen vertrouwen op Jezus Christus als onze Heiland en Verlosser; en kunnen voelen dat de Heilige Geest, die van de Vader en de Zoon getuigt, ons gezelschap houdt en ons leidt, schenkt ons vrede en vreugde in deze roerige tijden.’

Ether 12:41: ‘[Ik wil u] aansporen die Jezus […] te zoeken, opdat de genade van God de Vader, en ook van de Heer Jezus Christus, en van de Heilige Geest, die van Hen getuigt, in u zal zijn en voor eeuwig in u zal verblijven.’