2002
Var värdig det kall du har fått
November 2002


Var värdig det kall du har fått

Herren kommer att vägleda dig genom uppenbarelse precis som han kallade dig genom uppenbarelse. Du måste be i tro om uppenbarelse för att få veta vad du ska göra.

För inte så länge sedan kom en ung man som jag inte kände fram till mig på en plats där det fanns mycket folk. Han sade lugnt men med stort eftertryck: ”Äldste Eyring, jag har just blivit kallad som president för äldsternas kvorum. Har du något råd att ge mig?” Jag var säker på att jag inte kunde ge honom det han behövde veta och känna där vi befann oss, med människor som sprang förbi oss hela tiden. Därför sade jag: ”Jag ska ge dig mitt råd på generalkonferensen.”

Denne unge man är inte ensam om att vilja få hjälp. Tusentals medlemmar i kyrkan hela världen över kallas varje vecka till att tjäna, många av dem nyomvända. Variationen på deras kallelser är stor och variationen på deras tidigare erfarenhet i kyrkan är ännu större. Om det är du som kallar dem, eller utbildar dem eller bara bryr dig om dem — som vi gör — finns det några saker du behöver veta om hur du kan hjälpa dem att lyckas.

Du kanske först ser till att de får en handbok, lektionsböcker eller de uppteckningar de ska föra. Du kanske även ger dem en lista med tid och plats för möten de ska gå på. Sedan tänker du kanske just börja berätta för dem hur deras arbete kommer att utvärderas när du lägger märke till oron i deras ögon.

Du förstår, även den nyaste medlem i kyrkan vet att ett kall att verka först och främst bör vara något vi utför med ett kärleksfullt hjärta. Det är genom att vi ger hela vårt hjärta till Mästaren och håller hans bud som vi lär känna honom. Med tiden förändras vårt hjärta genom försoningens kraft och vi blir lika honom. Därför finns det ett bättre sätt att hjälpa dem som blivit kallade än genom att beskriva deras nya uppgifter.

Vad de behöver — mycket mer än en beskrivning av vad deras ämbete innebär — är att med andliga ögon kunna se vad det betyder att kallas att verka i Jesu Kristi återställda kyrka. Den är Guds rike på jorden. Till följd av detta har den en kraft som överstiger allt annat arbete som människor kan engagera sig i. Denna kraft är beroende av tron hos dem som kallas att verka i kyrkan.

Och därför vill jag ge råd till alla — man som kvinna, flicka eller pojke — som har fått, eller som kommer att få, ett kall. Det finns några saker som du måste veta är sanna. Jag ska försöka beskriva dem. Endast Herren, genom den Helige Anden, kan ingjuta dem djupt i ditt hjärta. De är följande:

För det första har du kallats av Gud. Herren känner dig. Han vet vilka han vill ska verka i alla ämbeten i hans kyrka. Han valde dig. Han har förberett ett sätt för att han ska kunna kalla dig. Han återställde prästadömets nycklar till Joseph Smith. Dessa nycklar har vidarebefordrats i en obruten linje till president Hinckley. Genom dessa nycklar har andra prästadömsbärare fått nycklar till att presidera över stavar och församlingar, distrikt och grenar. Genom dessa nycklar kallade Herren dig. Dessa nycklar för med sig rätten till uppenbarelse. Och uppenbarelse ges som svar på bön. De som inspirerades att rekommendera dig för det här kallet gjorde det inte för att de tyckte om dig eller för att de behövde en person som kunde utföra ett visst arbete. De bad och kände att de fick svaret att det var just du som skulle kallas.

De som kallade dig gjorde det inte bara därför att de genom att intervjua dig fick veta att du var värdig och villig att verka. De bad för att få veta Herrens vilja angående dig. Det var genom bön och uppenbarelse till dem som bemyndigats av Herren som du fick ditt kall. Ditt kall är ett exempel på en kraftkälla som är unik för Herrens kyrka. Män och kvinnor kallas av Gud genom profetia och genom handpåläggning av dem som Gud har bemyndigat.

Du har kallats att representera Frälsaren. När du vittnar blir din röst hans röst, när du lyfter andra blir dina händer hans händer. Hans verk är att välsigna sin Faders andebarn med möjligheten att välja evigt liv. Så din kallelse är att vara till välsignelse för andra. Detta är sant även när det gäller de mest alldagliga uppgifter du får i uppdrag att utföra och när du gör sådant som inte alls verkar ha något samband med ditt kall. Bara ditt sätt att le eller ditt sätt att erbjuda någon din hjälp kan stärka deras tro. Och om du glömmer vem du är, kan bara ditt sätt att tala och ditt sätt att uppträda tillintetgöra deras tro.

Ditt kall har eviga följder för andra och för dig själv. I den nästkommande världen kommer tusentals att välsigna ditt namn, ja, långt fler än de du tjänar här. De är förfäderna och avkomlingarna till dem som väljer evigt liv tack vare något du sade eller gjorde eller bara för den du var. Om någon förkastar Frälsarens inbjudan därför att du inte gjorde allt du kunde ha gjort, kommer deras sorg också att bli din. Det finns inga små kallelser när det gäller att representera Herren. Ditt kall för med sig ett betydande ansvar. Men du behöver inte frukta, för ditt kall åtföljs av stora löften.

Ett av dessa löften är den andra saken du behöver veta. Herren kommer att vägleda dig genom uppenbarelse precis som han kallade dig genom uppenbarelse. Du måste be i tro om uppenbarelse för att få veta vad du ska göra. Ditt kall åtföljs av löftet att svaren kommer. Men denna vägledning kommer endast när Herren är säker på att du tänker hörsamma den. Om du vill veta Herrens vilja måste du vara hängiven mot den. Orden ”ske din vilja”, inpräntade i hjärtat, utgör fönstret till uppenbarelse.

Svaret kommer genom den Helige Anden. Du kommer ofta att behöva denna vägledning. Om du vill ha den Helige Andens sällskap måste du vara värdig och renad genom Jesu Kristi försoning. Därför är det din lydnad mot buden, din önskan att göra hans vilja och de frågor du ställer i tro som avgör hur tydligt Mästaren kan vägleda dig genom svar på dina böner.

Ofta kommer svaren till dig när du studerar skrifterna. De beskriver vad Herren gjorde under sin jordiska verksamhet och den vägledning han gav till sina tjänare. Där finns lärdomar som kan tillämpas i alla tider och i alla situationer. När du begrundar skrifterna leder det dig till att under bön ställa rätt frågor. Och lika sant som det är att himlen öppnades för Joseph Smith när han med tro begrundade skriftens ord, lika sant är det att Gud kommer att besvara dina böner och leda dig vid handen.

Det finns en tredje sak som du måste veta: Precis som Gud kallade dig och vägleder dig, gör han dig också starkare. Du behöver denna styrka. Du kommer förvisso att stöta på svårigheter i din kallelse. Du tjänar Mästaren. Du är hans representant. Eviga liv är beroende av dig. Han mötte motstånd och han sade att alla som han kallade också skulle möta motstånd. De onda krafterna kommer inte bara att försöka omintetgöra ditt arbete utan också att tillintetgöra dig andligen. Aposteln Paulus beskrev det så här: ”Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret.”1

Det kommer att finnas dagar då du känner dig överväldigad. Ett av de sätt du angrips på är att du får en känsla av att du inte räcker till. Det är sant att dina egna egenskaper inte räcker till i kallet att representera Frälsaren. Men du har tillgång till mer än din egen naturliga förmåga och du arbetar inte ensam.

Herren kommer att bekräfta det du säger och gör för de människor du tjänar. Han sänder den Helige Anden att förkunna för dem att dina ord är sanna. Det du säger och gör kommer att ge hopp och vägledning åt människor på ett sätt som överstiger din naturliga förmåga och ditt eget förstånd. Detta mirakel har varit ett kännetecken på Herrens kyrka i varje tidshushållning. Det är en så stor del av ditt kall att du kanske börjar ta det för givet.

Den dag då du blir avlöst kommer du att lära dig något mycket viktigt. Dagen jag avlöstes som biskop kom en av medlemmarna i församlingen till mitt hem efteråt och sade: ”Jag vet att du inte längre är biskop, men skulle vi kunna samtala bara en gång till? Du har alltid sagt just det som jag behövde höra och gett mig så goda råd. Den nye biskopen känner mig inte som du gör. Kan vi samtala bara en gång till?”

Motvilligt gick jag med på det. Medlemmen satte sig ner i en stol mitt emot mig. Det kändes precis som under de hundratals gånger jag förut hade intervjuat medlemmar i församlingen som domare i Israel. Samtalet inleddes. Så kom stunden för rådgivning. Jag väntade på att idéer, ord och känslor skulle fylla mina tankar som de alltid gjort förut.

Men inget kom. Det fanns bara tystnad i mitt hjärta och sinne. Efter några minuter sade jag: ”Jag är ledsen. Jag uppskattar din vänlighet och ditt förtroende. Men jag är rädd att jag inte kan hjälpa dig.”

När du blir avlöst från din kallelse, får du lära dig samma sak som jag gjorde då. Gud stärker dem som han kallar även i sådana ämbeten som du tycker är små eller obetydliga. Du kommer att få gåvan att se hur han utvidgar ditt arbete. Var tacksam för den gåvan medan du har den. Du kommer att uppskatta den mer än du anar när den tagits bort från dig.

Herren kommer inte bara att stärka kraften i dina ansträngningar. Han kommer att arbeta vid din sida. Hans ord till fyra missionärer som kallats genom profeten Joseph Smith att utföra en svår uppgift ger mod till alla som han kallar i sitt rike: ”Och jag skall själv gå med och vara mitt ibland dem. Jag är deras förespråkare hos Fadern, och intet ont skall drabba dem.”2

Eftersom Frälsaren är en uppstånden och förhärligad person är han inte fysiskt närvarande hos var och en av sina tjänare hela tiden. Men han är fullkomligt medveten om dem och deras förhållanden och kan ingripa med sin makt. Det är skälet till att han kan lova: ”Den som mottager eder, hos honom vill även jag vara, ty jag skall gå framför eder. Jag skall vara på eder högra sida och på eder vänstra, och min Ande skall vara i edra hjärtan och mina änglar runt omkring eder för att understödja eder.”3

Det finns ytterligare ett sätt varpå Herren stärker dig i ditt kall i hans tjänst. Du känner ibland, kanske ganska ofta, att du inte kan göra allt som du tycker att du borde göra. Ditt ansvars tunga börda verkar alltför stor. Du oroar dig över att du har så lite tid att vara tillsammans med din familj. Du undrar hur du kan finna tid och energi till att ta hand om dina ansvar förutom familjen och din kallelse. Du kanske känner dig modfälld, ja, även skuldmedveten efter att ha gjort allt du förmådde för att ta hand om dina åligganden. Jag har haft sådana dagar och sådana nätter. Låt mig berätta vad jag lärde mig.

Det är följande: Om jag bara tänker på min egen prestationsförmåga, blir min sorg större. Men när jag minns att Herren lovade att hans kraft skulle vara med mig, börjar jag söka efter bevis på vad han har gjort för de människor som jag ska tjäna. Jag ber att jag med mina andliga ögon ska kunna se hans krafts inflytande.

Då börjar jag alltid minnas människors ansikten. Jag minns hur ögonen lyste på ett barn som blivit rörd i hjärtat, jag minns glädjetårarna som rann nerför en flickas kinder på sista raden i en söndags- skoleklass jag undervisade, eller ett problem som löstes innan jag hann ta itu med det. Jag vet då att jag har gjort tillräckligt för att Joseph Smiths löfte återigen ska bli uppfyllt: ”Låtom oss därför … med glädje göra allt det som står i vår makt. Sedan kunna vi med större förvissning vänta att få se Guds frälsning och hans arm uppenbarad.”4

Du kan känna dig starkt förvissad om att din kraft kommer att förstärkas många gånger om av Herren. Allt han ber dig om är att du gör ditt bästa och ger hela ditt hjärta. Gör det med glädje och med trons bön. Fadern och hans älskade Son kommer att sända den Helige Anden som din vägledare. Dina ansträngningar kommer att förstärkas i de människors liv som du tjänar. Och när du ser tillbaka på det som nu verkar vara krävande tider av tjänande och uppoffring, kommer uppoffringarna att ha blivit till en välsignelse och du kommer att veta att du har sett Guds arm lyfta dem du tjänade åt honom, och lyfta dig.

Jag vet att Gud, Fadern, lever. Han hör och besvarar våra böner. De som vi tjänar är hans andebarn. Detta är Jesu Kristi sanna kyrka. Hans namn är det enda namn genom vilket vår Faders barn kan bli helgade och uppnå evigt liv. Prästadömets nycklar utövas av Herrens levande profet, Gordon B Hinckley.

Jag vittnar om att Frälsaren lever och leder sin levande kyrka. Jag vet det. Jag är ett vittne för honom och om honom. Han ser och uppskattar ditt trofasta tjänande i arbetet han har kallat dig att utföra.

I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Efesierbrevet 6:12.

  2. L&F 32:3.

  3. L&F 84:88.

  4. L&F 123:17.