2002
Nogle grundlæggende lærdomme fra Joseph Smiths historie
Juli 2002


Nogle grundlæggende lærdomme fra Joseph Smiths historie

Omvendelse er en personlig og åndelig proces. Enhver må selv undersøge disse principper.

Joseph Smiths Historie blev skrevet for at fortælle historien om Kirkens genoprettelse i disse sidste dage. Kernen i historien er en tilkendegivelse af tro på Herrens løfter samt en kilde til glæde og sikkerhed for alle dem, som tror.

Jeg har været i stand til at læse den mange gange og i forskellige situationer. Den gjorde indtryk på mig som barn, den var en vejledning og kilde til styrke, da jeg var teenager, jeg fortalte om den med mod og begejstring som ung missionær, og selv nu fortsætter den med at fylde mig med overraskelse og en dyb følelse af taknemmelighed. Siden Joseph Smith første gang nedskrev den, forbliver den for den oprigtige troende en velsignelse og en gave af tro, en rig arv; den er en åben invitation til dem, som søger efter sandheden og en vedvarende udfordring for den vantro.

Jeg foreslår dem, som endnu ikke er medlemmer af Kirken, at læse Joseph Smiths vidnesbyrd med et åbent sind og et fast forsæt. I vil føle hans oprigtighed, og I vil forstå oprettelsen af Kirken, som blev gengivet på mirakuløs vis!

Selv om der er rigelig åndeligt indhold i denne fascinerende historie, begrænser jeg min tale til at fortælle om fem principper, der, ligesom det var tilfældet for profeten, vil hjælpe jer til at komme til at kende Gud.

1. Princip: Hav et oprigtigt ønske om at kende sandheden.

Joseph Smith havde et inderligt ønske om at kende Gud og gøre hans vilje. I kan udvikle det samme ønske, og Gud selv kan føre jer til sandheden. Når I erkender denne sandhed, skal I gøre alt det, I kan, for at leve jeres liv i henhold til den.

2. Princip: Lær vigtigheden af at læse skrifterne.

Joseph Smith kendte dem, fordi han studerede dem. Han sagde: Jeg læste »en dag følgende i Jakobs Brev, 1. kapitel, 5. vers: Men hvis nogen af jer står tilbage i visdom, skal han bede om at få den af Gud, som giver alle rundhåndet og uden bebrejdelser, og så vil han få den« (JS-H 1:11).

I sin korte tjenestegerning modtog Joseph Smith også mange andre vigtige åbenbaringer, som var resultat af læsning i skrifterne. Man skal studere dem for at komme til at kende Gud, som er kilden til al sandhed.

3. Princip: Lær om bønnens værdi.

Den unge Joseph sagde:

»Omsider kom jeg til den slutning, at jeg enten måtte forblive i mørke og vildrede eller også følge Jakobs anvisning og bede til Gud …

… Det var første gang i mit liv, at jeg havde gjort et sådant forsøg, thi til trods for al min ængstelse og uro havde jeg endnu aldrig forsøgt at bede højt.

… jeg … knælede … ned og begyndte at opsende mit hjertes ønsker til Gud …

… Jeg havde fundet, at Jakobs vidnesbyrd var sandt, at et menneske, som fattes visdom, kan bede til Gud og få svar, og uden bebrejdelse« (JS-H 1:13-15, 26).

Vor himmelske Fader, kender, som en fuldkommen fader til alle, jeres åndelige og materielle behov og ønsker at velsigne jer, hvilket er årsagen til, at han har givet jer befalingen om at søge ham og bede til ham.

Joseph kom til at kende sandheden, fordi han bad. I vore dage bærer millioner af denne kirkes medlemmer også vidnesbyrd om virkeligheden af genoprettelsen, fordi de fulgte dette råd og bad til Herren med tro. I har samme ret til at modtage svar på jeres bønner fordi et vidnesbyrd er en gave, som Gud kun giver dem, som beder med fast forsæt. Prøv det, og løftet vil blive opfyldt.

4. Princip: Opdag velsignelsene ved meditation.

Joseph Smith mediterede ofte; han tænkte, analyserede og sammenlignede; han forsøgte at finde svar på det, han læste i skrifterne. Han sagde:

»I denne alvorlige tid stemtes mit sind til alvorlige betragtninger og fyldtes med stor uro …

… [jeg] sagde … ofte til mig selv: … Hvilket af alle disse samfund er det rigtige, eller er de alle sammen forkerte? Om et af dem er rigtigt, hvilket er det da? Og hvorledes kan jeg finde ud af det? …

Aldrig har et skriftsted gjort stærkere indtryk på noget menneskes hjerte, end dette dengang gjorde på mig. Det syntes med stor kraft at trænge ind i hvert af mit hjertes følelser. Jeg overvejede det atter og atter« (JS-H 1:8, 10, 12).

At meditere over evige sandheder er at tænke og spørge sig selv igen og igen: »Hvordan kan jeg vide det?« »Hvordan er andre kommet til kundskab om det?«

Hvordan kan I komme til kundskab om disse ting? I må meditere alvorligt over det.

5. Princip: Oplev glæden ved at gå i kirke.

I sit ønske om at kende sandheden besøgte Joseph Smith forskellige kirker på sin hjemstavn. Han skrev tydeligt om sin oplevelse med Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus, og de belæringer, han modtog om andre kirker:

Jeg spurgte »de over mig i lyset stående personer, hvilken af alle sekterne der var den rette (for dengang var det aldrig faldet mig ind, at de alle var forkerte) – og hvilken, jeg skulle slutte mig til …

… [det var] ikke min pligt at slutte mig til nogen af dem, men forblive som jeg var, indtil jeg modtog yderligere anvisninger« (JS-H 1:18, 26).

Vi skal alle komme til kundskab om Guds rige på jorden og modtage et vidnesbyrd om dets sandhed. Vi går i kirke for at mærke hans Ånd, lære om hans lærdomme, forny vore pagter og modtage frelsens og ophøjelsens ordinancer for at vende tilbage til Guds nærhed sammen med vores familie. I indbydes hjerteligt til at komme i kirke og selv opleve alt dette.

Omvendelse er en personlig og åndelig proces. Enhver må selv undersøge disse principper. Det er ikke nok at gøre et halvhjertet forsøg, som er ledsaget af tvivl, frygt eller mangel på tro. På grund af sin barmhjertighed lover Gud os, at han vil besvare vore bønner i henhold til vores oprigtighed. Kun de, som søger med fast forsæt, vil få deres svar som en gave fra Gud gennem Helligånden.

Helligånden kaldes også for Talsmanden og Vidnet. Ham skylder vi vores kundskab og vores vidnesbyrd om, at Kristus er Guds Søn.

Efter at man er døbt, har man, hvis man forbliver værdig og trofast mod sine pagter, Helligåndens konstante vejledning ved hjælp af hvisken, indtryk, følelser, drømme og advarsler.

Historien og skrifterne fortæller os om mennesker, som hørte, talte med eller på en eller anden måde havde konkret bevis på Guds eksistens og hans plan for vores frelse. Ikke desto mindre forblev mange af dem ikke trofaste mod deres overbevisning.

Vi lærer af dette, at det ikke er det, vi lærer ved hjælp af vore fysiske sanser, men det, som kommer under Helligåndens indflydelse, der gør det muligt for os at forstå Guds hensigter og at følge ham.

Når nogen har lært disse grundlæggende principper og ophører med at efterleve dem, mister han det lys og den vejledning, som hjælper ham med at forstå Gud og hans profeter. Det ydre bevis, vi kan se, er, at sådanne mennesker fjerner sig, bliver mindre aktive eller endog strider mod Kirken. Det indre bevis er, at de er ophørt med at efterleve et eller flere af følgende fem punkter.

  1. De har ikke længere et oprigtigt ønske om at kende hele sandheden.

  2. De læser ikke længere i skrifterne.

  3. De beder ikke mere.

  4. De mediterer ikke længere over evige sandheder.

  5. De går ikke i kirke mere.

Det er vidunderligt, at Joseph Smith i en tid med stor religiøs forvirring – endnu ikke 15 år gammel og udsat for modstand og forfølgelse – tålmodigt og flittigt viste lydighed og viste os den enkle, men effektive måde at komme Gud nærmere på.

Denne proces kræver at vi lærer, bud på bud, lidt her og lidt der, indtil vi udvikler tro og en klar forståelse af vore evige muligheder (se 2 Nephi 28:30).

Det er vores ansvar dag for dag at styrke de indskydelser, som vi føler ved Ånden, ved at anvende disse fem principper.

Det er min bøn, at vi hele tiden må gøre dette. I Jesu Kristi navn. Amen.