2002
Lydighed baseret på tro
Juli 2002


Lydighed baseret på tro

»Lydighed baseret på tro« er et spørgsmål om tillid. Spørgsmålet er enkelt: Stoler vi på vor himmelske Fader? Stoler vi på vore profeter?

I den verden, vi lever i, er tingene ikke altid så enkle, som de ser ud til. Nogle gange er vi ikke klar over, hvilke stærke kræfter der trækker i os. Det ydre kan være meget bedragende.

For nogle år siden havde jeg en oplevelse, hvor det ydre var vildledende, og kunne have haft tragiske følger. Min hustrus fætter og hans familie fra Utah besøgte os. Det var en stille sommerdag ved Oregons kyst, og vi fiskede i havet. Det var dejligt, og vi hyggede os med at fange laks, da jeg af en eller anden grund vendte mig om og så en 3 meter høj bølge på vej mod os. Jeg havde kun tid til et advarselsråb, inden bølgen ramte os fra midtskibs. På en eller anden måde klarede båden at holde sig på rette køl, men Gary, vores fætter, blev skyllet overbord. Vi havde alle redningsvest på og fik med et vist besvær manøvreret båden, som var halvt fyldt med vand, hen til det sted, hvor Gary flød rundt, og fik trukket ham om bord.

Vi var blevet ramt af det, der kaldes en dræberbølge. De forekommer ikke så ofte, og man kan ikke forudsige dem. Senere fandt vi ud af, at fem mennesker var druknet samme dag i tre forskellige bådulykker ud for Oregons og Washingtons kyst. De var alle forårsaget af den samme dræberbølge, som uden nogen påviselig grund var vældet frem fra havets overflade. Da vi sejlede over revlen, var havet fladt og roligt og viste ingen tegn på fare. Men havet viste sig at være meget uforudsigeligt, og var slet ikke som det så ud til at være.

På vores rejse gennem livet må vi hele tiden være på vagt og holde udkig efter ting, som er uforudsigelige og ikke er, hvad de ser ud til at være. Er vi ikke på vagt, kan dræberbølge i livet være lige så dødbringende som dem på havet.

En af modstanderens mest snedig kneb er at få os til at tro, at ubetinget lydighed mod Guds principper og befalinger er blind lydighed. Det er hans mål at få os til at tro, at vi bør følge vore egne verdslige veje og egoistiske ambitioner. Det gør han ved at overbevise os om, at vi ikke tænker selv, hvis vi »blindt« følger profeterne og adlyder befalingerne. Han lærer os, at det ikke er intelligent at gøre noget, bare fordi vi får besked på det af den levende profet eller profeter, som taler til os via skrifterne.

Vores ubetingede lydighed mod Herrens befalinger er ikke blind lydighed. Præsident Boyd K. Packer belærte os herom ved aprilkonferencen i 1983: »De sidste dages hellige er ikke lydige, fordi de tvinges til at være lydige. De er lydige, fordi de kender visse åndelige sandheder og har besluttet som et udtryk for deres personlige handlefrihed at adlyde Guds befalinger … Vi er ikke lydige, fordi vi er blinde, vi er lydige, fordi vi kan se« (Boyd K. Packer, okt. 1983, s. 115).

Dette kan vi kalde »lydighed baseret på tro« På grund af sin tro var Abraham lydig og beredte sig til ofre Isak; på grund af sin tro var Nephi lydig og fik fat i messingpladerne; og på grund af sin tro hopper et lille barn lydigt fra et højt sted i sin fars stærke arme. »Lydighed baseret på tro« er et spørgsmål om tillid. Spørgsmålet er enkelt: Stoler vi på vor himmelske Fader? Stoler vi på vore profeter?

En anden af modstanderens bedrag er at få os til at tro, at verdens visdom og lærdom er den eneste kilde til viden, som vi bør følge. Profeten Nephis bror, Jakob, forstod modstanderens plan og advarede mod den:

»O, hvor underfundig er ikke den ondes anslag! O, hvor stor er ikke menneskenes forfængelighed, skrøbelighed og dårskab! Når de er lærde, tror de, at de er vise, og de lytter ikke til Guds råd, men de tilsidesætter det; thi de mener, at de ved det af sig selv, af hvilken grund deres visdom er dårskab, og den gavner dem intet. Og de skal forgå« (2 Nephi 9:28).

Jakob sagde ikke, at vi ikke burde være lærde. Han fortalte os endda, at det er godt at være lærd, hvis man lytter til Guds råd.

Nogle tror, at man kan vælge og vrage mellem hvilke af Guds befalinger, man vil følge. De anser meget bekvemt mange befalinger for småting, der kan udsættes, og som ikke ser ud til at være livstruende eller ret vigtige. De nævner ting som at bede, holde sabbatten hellig, læse skrifterne, betale tiende, komme til møderne i kirken osv.

Vor himmelske Fader kommunikerer med sine børn på en meget klar måde. I evangeliets lærdomme er der ingen sådan uklar lyd, som Paulus taler om (se 1 Kor 14:8). Det er ingen tvivl om meningen med det, som bliver sagt, eller de følelser som Ånden giver. Vi er ikke overladt til os selv. Vi har skrifterne, profeterne, kærlige forældre og ledere.

Hvorfor kommer vi undertiden på afveje? Hvorfor lader vi os påvirke af modstanderens bedrag? Løsningen på at undgå dette bedrag er enkel, men det er sommetider svært at iværksætte. Præsident Harold B. Lee talte ved oktoberkonferencen i 1970 om Herren, modstanderen og løsningen på modstanderens magt til at bedrage.

»Vi vil komme til at gennemgå trængsler, før Herren er færdig med sin Kirke og verden i denne uddeling … Satans magt vil øges; vi ser det alle vegne … Vi må lære at agte på Herrens ord og befalinger, som Herren vil give sin profet … Der vil være nogle ting, som vil kræve tålmodighed og tro« (i Conference Report, okt. 1970, s. 152).

Dernæst tilføjede præsident Lee en advarsel, idet han sagde, at vi måske ikke altid bryder os om det, som Kirkens autoriteter fortæller os, fordi det er i modstrid med vore personlige synspunkter eller kolliderer med en del af vores sociale liv. Men hvis vi adlyder, som om de kommer fra Herrens egen mund, vil vi ikke blive bedraget, og vi vil modtage store velsignelser.

Det fører os tilbage til lydigheden. Sådan vil det altid være. Det er en del af planen for evig lykke. Jeg kender ingen anden lærdom, som er mere afgørende for vores velbefindende i dette liv og i det næste. Skrifterne lærer os lydighed, og ingen apostel eller profet, der nogen sinde har levet, har undladt at belære om lydighedsprincippet.

Det er nogle gange nødvendigt at være lydig, selv når vi ikke forstår årsagen til loven. Det kræver tro at være lydig. Profeten Joseph Smith sagde om lydighed, at hvad end Gud forlanger, er det rigtigt, ligegyldigt hvad det er, endskønt vi måske ikke kan se grunden dertil, førend længe efter (se Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 307).

Jeg er taknemmelig for, at vi havde vore redningsveste på den sommerdag på havet. Jeg er taknemmelig for, at vi undgik den tragedie, som den dræberbølge forårsagede for andre. Jeg beder til, at vi fortsat vil have vores lydigheds redningsvest på for at undgå den tragedie, som helt sikkert vil blive resultatet, hvis vi lader os bedrage og følger modstanderens tillokkelser.

Jeg bærer vidnesbyrd for jer om, at vor Fader i himlen lever, at han elsker os, og at vi ved at være ubetinget lydige mod hans befalinger atter kan bo hos ham og hans Søn Jesus Kristus, vor Frelser og Forløser. I Jesu Kristi navn. Amen.