Yleiskonferenssi
Keskittykää Jeesukseen Kristukseen
Huhtikuun 2023 yleiskonferenssi


Keskittykää Jeesukseen Kristukseen

Herra Jeesus Kristus on ratkaisu ongelmiimme, mutta meidän on avattava silmämme ja kohotettava katseemme, jotta näemme Hänet.

Isälläni oli tapana sanoa minulle: ”Älä keskity ongelmiisi niin tiiviisti, ettet näe ratkaisua.”

Todistan, että Herra Jeesus Kristus on ratkaisu jopa vaikeimpiin ongelmiimme. Hän on voittanut erityisesti neljä ongelmaa, jotka jokainen meistä kohtaa ja joita yksikään meistä ei pysty ratkaisemaan yksin:

  1. Ensimmäinen ongelma on fyysinen kuolema. Voimme yrittää viivyttää sitä tai olla välittämättä siitä, mutta emme voi voittaa sitä yksin. Jeesus Kristus on kuitenkin voittanut kuoleman meidän puolestamme, ja sen seurauksena me kaikki nousemme jonakin päivänä kuolleista.1

  2. Toiseen ongelmaan kuuluvat tämän maailman koettelemukset, vaikeat kokemukset, suru, tuska ja epäoikeudenmukaisuus. Jeesus Kristus on voittanut sen kaiken. Niiden kohdalla, jotka pyrkivät seuraamaan Häntä, Hän jonakin päivänä ”pyyhkii – – joka ainoan kyyneleen” ja saattaa asiat jälleen kohdalleen.2 Sillä välin Hän voi vahvistaa meitä kohtaamaan koettelemuksemme ja tuntemaan luottamusta, rohkeutta ja rauhaa.3

  3. Kolmas ongelma on synnistä johtuva hengellinen kuolema. Jeesus Kristus on voittanut tämän ongelman ottamalla päälleen ”rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha”4. Hänen sovitusuhrinsa ansiosta me voimme vapautua syntiemme seurauksista, jos uskomme Vapahtajaan, teemme vilpittömän parannuksen, hyväksymme Isän meille tarjoaman liiton ottamalla vastaan välttämättömät toimitukset, kuten kasteen, ja kestämme loppuun asti.5

  4. Neljäs ongelma on rajallinen, epätäydellinen luontomme. Jeesuksella Kristuksella on ratkaisu tähänkin ongelmaan. Hän ei vain pyyhi pois erheitämme ja tee meistä jälleen viattomia. Hän voi saada aikaan ”voimallisen muutoksen – – meidän sydämessämme, niin ettei meillä ole enää halua tehdä pahaa vaan tehdä alati hyvää”6. Voimme tulla täydellisiksi Kristuksen armon avulla ja tulla jonakin päivänä Hänen kaltaisikseen.7

Valitettavasti liian usein me keskitymme niin paljon omiin ongelmiimme, että huomiomme kääntyy pois ratkaisusta, Vapahtajastamme Jeesuksesta Kristuksesta. Kuinka voimme välttää tuon virheen? Uskon, että vastaus löytyy liitoista, joita meitä kutsutaan solmimaan Hänen ja taivaallisen Isämme kanssa.

Keskittyminen Jeesukseen Kristukseen liitoin

Liittomme auttavat meitä keskittämään huomiomme, ajatuksemme ja tekomme Kristukseen. Kun ”pysymme liitoissa, jotka olemme tehneet”, voimme helpommin huomata ”sen, mikä on tästä maailmasta” ja mikä meidän tulisi ”panna pois”, sekä etsiä uutterasti ”sitä, mikä on paremmasta” maailmasta.8

Niin Ammonin kansa teki Mormonin kirjassa. Kun he saivat oppia Jeesuksesta Kristuksesta ja alkoivat keskittää elämänsä Häneen, he ymmärsivät, että heidän pitäisi haudata sota-aseensa, ja heistä tuli täysin rehellisiä ja tunnettuja ”palavuudestaan Jumalaa kohtaan”9.

Liittojen pitäminen johtaa meidät tavoittelemaan kaikkea sellaista, mikä kutsuu Hengen vaikutusta, ja hylkäämään kaiken sen, mikä karkottaa Hengen vaikutuksen – ”sillä me tiedämme, että jos voimme olla kelvollisia Pyhän Hengen läsnäoloon, voimme myös olla kelvollisia elämään taivaallisen Isän ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen luona”10. Tämä saattaa tarkoittaa, että meidän on muutettava kielenkäyttöämme ja käytettävä ystävällisempiä sanoja. Se voi tarkoittaa hengellisesti epäterveiden tapojen korvaamista uusilla tavoilla, jotka vahvistavat suhdettamme Herraan, kuten päivittäinen rukous ja pyhien kirjoitusten tutkiminen sekä yksin että perheemme kanssa.

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Jokaisella, joka solmii liittoja kastealtaassa ja temppelissä – ja pitää ne – on entistä suurempi pääsy Jeesuksen Kristuksen voimaan. – –

Jumalan kanssa solmittujen liittojen pitämisen palkintona on taivaallinen voima – voima, joka vahvistaa meitä kestämään paremmin eteemme tulevia koettelemuksia, kiusauksia ja murheita.”11

Liittojemme uudistaminen sakramentin aikana joka sunnuntai on hyvä tilaisuus tutkia itseämme12 ja keskittää elämämme uudelleen Jeesukseen Kristukseen. Nauttimalla sakramentin me julistamme, että me muistamme Hänet aina.13 Sana aina on hyvin merkityksellinen. Se laajentaa Vapahtajan vaikutuksen elämämme jokaiselle osa-alueelle. Emme muista Häntä vain kirkossa tai vain aamurukouksissamme tai vain silloin, kun olemme vaikeuksissa ja tarvitsemme jotakin.

Niin, joskus huomiomme kääntyy muualle. Me unohdamme. Keskittymisemme herpaantuu. Mutta liittojemme uudistaminen tarkoittaa, että me haluamme muistaa Vapahtajan aina, että me yritämme tehdä niin koko viikon ajan ja että me sitoudumme uudelleen ja keskitymme uudelleen Häneen taas ensi viikolla sakramenttipöydän ääressä.

Keskittyminen Jeesukseen Kristukseen kodissamme

Selvästikin keskittymisen Jeesukseen Kristukseen täytyy olla muutakin kuin kirkossa käymistä sunnuntaisin. Kun presidentti Nelson esitteli Tule ja seuraa minua -ohjelman vuonna 2018, hän sanoi: ”On aika kotiin keskittyvälle kirkolle.”14 Hän sanoi, että meidän tulee muuttaa kotimme ”uskon pyhäköksi” ja ”evankeliumin oppimisen keskukseksi”. Ja hän antoi meille neljä suurenmoista lupausta, jos teemme niin.15

Ensimmäinen lupaus:Teidän lepopäivistänne tulee todella ilon päiviä.” Niistä tulee päiviä, jolloin lähestymme Vapahtajaamme. Kuten eräs nuori nainen Perusta sanoi: ”Herran päivä on päivä, jolloin saan eniten vastauksia Herralta.”

Toinen lupaus:Teidän lapsenne tulevat olemaan innokkaita oppimaan Vapahtajan opetuksia ja elämään niiden mukaan.” Tästä syystä ”me puhumme Kristuksesta, me riemuitsemme Kristuksessa, me saarnaamme Kristuksesta – –, jotta lapsemme tietäisivät, mistä lähteestä he voivat odottaa syntiensä anteeksiantoa”16.

Teemme näin, jotta jonakin päivänä, kun poikamme lähtee töihin tai vaeltamaan vuorille tai metsästämään eläimiä metsiin, kuten Enos teki, hän muistaisi, mitä me olemme opettaneet hänelle Kristuksesta ja evankeliumin mukaan elämisen ilosta. Ja kuka tietää, ehkä tämä on se päivä, jolloin hän vihdoin tuntee hengellisen nälän, joka kääntää hänet Jeesuksen Kristuksen puoleen, niin että hän voi kuulla Herran äänen sanovan hänelle: ”Sinun syntisi on annettu sinulle anteeksi, ja sinä olet oleva siunattu.”17

Kolmas lupaus: ”Vastustajan vaikutus teidän elämässänne ja teidän kodissanne vähenee.” Miksi? Koska mitä enemmän me keskitymme Jeesukseen Kristukseen, sitä enemmän synti menettää vetovoimaansa.18 Kun kotimme täyttyy Vapahtajan valolla, siellä on yhä vähemmän tilaa vastustajan pimeydelle.

Neljäs lupaus: ”Muutokset perheessänne tulevat olemaan huomattavia ja vahvistavia.” Miksi? Koska muutos, jonka Jeesus Kristus saa aikaan, on ”voimallinen muutos”19. Hän muuttaa meidän luontomme, ja meistä tulee ”uusia luotuja”20. Meistä tulee vähitellen enemmän Vapahtajan kaltaisia, täynnä Hänen puhdasta rakkauttaan kaikkia Jumalan lapsia kohtaan.

Kukapa ei haluaisi näiden lupausten täyttyvän omassa elämässään ja perheessään? Mitä meidän pitää tehdä saadaksemme ne? Vastaus on, että muutamme kotimme uskon pyhäköksi ja evankeliumin oppimisen keskukseksi. Ja kuinka me teemme sen? Keskittymällä taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen ja tekemällä Heistä perhe-elämämme keskipisteen, tärkeimmän vaikuttajan kodissamme.

Saisinko ehdottaa, että aloitatte tekemällä pyhissä kirjoituksissa olevista Kristuksen sanoista päivittäisen osan elämäänne? Täydelliseen pyhien kirjoitusten tutkimiseen ei ole olemassa määrättyä kaavaa. Se voi olla viidestä kymmeneen minuuttia joka päivä – tai enemmän, jos voitte. Se voi olla yksi luku tai muutama jae päivässä. Jotkut perheet opiskelevat mieluummin aamulla ennen kouluun tai töihin lähtöä. Toiset lukevat mieluummin illalla ennen nukkumaanmenoa. Jotkut nuoret pariskunnat ovat kertoneet minulle, että he opiskelevat itsekseen matkalla töihin ja jakavat sitten oivalluksia keskenään tekstiviesteillä, joten heidän kommenttinsa ja keskustelunsa tallentuvat.

Tule ja seuraa minua -aineistossa on monia toimintaehdotuksia ja lisäaineistoa, jotka voivat auttaa yksittäisiä henkilöitä ja perheitä oppimaan evankeliumin periaatteita pyhistä kirjoituksista. Raamatun videot ja Mormonin kirjan videot voivat myös olla hyödyllisiä välineitä, joiden avulla perheenne voi tutustua pyhiin kirjoituksiin paremmin. Nuoria ja lapsia innoittavat usein pyhien kirjoitusten mieleenpainuvat kertomukset. Nämä kertomukset ja niiden opettamat evankeliumin periaatteet pysyvät lastenne mielessä kuin luotetut ystävät, kun he tarvitsevat hyviä esimerkkejä palvelemisesta, hyveellisyydestä, kuuliaisuudesta, kärsivällisyydestä, sinnikkyydestä, henkilökohtaisesta ilmoituksesta, rakkaudesta, nöyryydestä ja uskosta Jeesukseen Kristukseen. Ajan mittaan johdonmukaisuutenne Jumalan sanalla kestitsemisessä auttaa lapsianne kasvamaan yhä lähemmäksi Vapahtajaa. He oppivat tuntemaan Hänet paremmin kuin koskaan aiemmin.

Herra Jeesus Kristus elää tänä päivänä. Hän voi olla aktiivisesti elämässämme päivittäin. Hän on ratkaisu ongelmiimme, mutta meidän on avattava silmämme ja kohotettava katseemme, jotta näemme Hänet. Hän on sanonut: ”Katsokaa minuun jokaisessa ajatuksessa; älkää epäilkö, älkää pelätkö.”21 Kun keskitymme Häneen ja taivaalliseen Isäämme, solmimme liittoja Heidän kanssaan ja pidämme ne ja teemme Heistä tärkeimmän vaikuttajan kodissamme ja perheessämme, meistä tulee sellainen kansa, jonka presidentti Nelson näki mielessään: ”[Kansa], joka on kykenevä, valmis ja kelvollinen vastaanottamaan Herran, kun Hän tulee jälleen – [kansa], joka on jo valinnut Jeesuksen Kristuksen tämän langenneen maailman sijaan, [kansa], joka iloitsee tahdonvapaudestaan elää Jeesuksen Kristuksen korkeampien, pyhempien lakien mukaisesti.”22 Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.