Yleiskonferenssi
Jumalan voimaa liittojen kautta
Huhtikuun 2023 yleiskonferenssi


Jumalan voimaa liittojen kautta

Kun kuljette liittopolkua kasteesta temppeliin ja läpi elämän, lupaan teille voimaa kulkea luonnollista maallista virtausta vastaan.

Viime marraskuussa minulla oli etuoikeus vihkiä Belémin temppeli Brasiliassa. Oli ilo olla pyhittäytyneiden kirkon jäsenten kanssa Pohjois-Brasiliassa. Tuolloin sain tietää, että Belém on portti alueelle, jossa muun muassa virtaa maailman voimakkain joki, Amazon.

Joen voimakkuudesta huolimatta kahdesti vuodessa tapahtuu jotakin ilmeisen poikkeuksellista. Kun aurinko, kuu ja maa ovat juuri oikeassa asennossa, voimakas vuorovesiaalto nousee jokea ylöspäin veden luonnollista virtausta vastaan. On dokumentoitu, että jopa kuuden metrin korkuiset aallot1 kulkevat jopa 50 kilometrin päähän2 ylävirtaan. Tästä ilmiöstä, joka tunnetaan yleisesti vuoksiaaltona, käytetään paikallisesti nimitystä pororoca eli ”suuri pauhu” sen aiheuttaman kovan äänen takia. Voimme aivan oikein päätellä, että jopa mahtavan Amazonin täytyy taipua taivaallisten voimien edessä.

Amazonin tavoin meillä on elämässämme luonnollinen virtaus; meillä on taipumus tehdä sitä, mikä käy luonnostaan. Amazonin tavoin me voimme taivaallisella avulla tehdä ilmeisen poikkeuksellisia asioita. Mehän emme luonnostamme ole nöyriä, sävyisiä tai halukkaita alistamaan tahtoamme Jumalan tahtoon. Kuitenkin vain tekemällä niin me voimme muuttua, palata asumaan Jumalan luo ja saavuttaa iankaikkisen päämäärämme.

Toisin kuin Amazon, me voimme valita, taivummeko me taivaallisten voimien mukaisesti vai ”kuljemmeko virran mukana”3. Vastavirtaan voi olla vaikeaa kulkea. Mutta kun me taivumme ”Pyhän Hengen kutsuun” ja riisumme päältämme luonnollisen ihmisen itsekkäät taipumukset4, me voimme saada elämäämme Vapahtajan muuttavan voiman, voiman tehdä vaikeita asioita.

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut meille, kuinka se tehdään. Hän on luvannut: ”Jokaisella, joka solmii liittoja kastealtaassa ja temppelissä – ja pitää ne – on entistä suurempi pääsy Jeesuksen Kristuksen voimaan [joka nostaa] meidät tämän langenneen maailman vaikutusvoiman yläpuolelle.”5 Toisin sanoen me voimme päästä osallisiksi Jumalan voimasta, mutta vain kun liitymme Häneen pyhien liittojen kautta.

Ennen kuin maapallo luotiin, Jumala asetti liitot mekanismiksi, jonka avulla me Hänen lapsensa voisimme liittää itsemme Häneen. Iankaikkisen, muuttumattoman lain pohjalta Hän määritteli ne kumoamattomat ehdot, joilla me muutumme, pelastumme ja korotumme. Tässä elämässä me solmimme näitä liittoja osallistumalla pappeuden toimituksiin ja lupaamalla tehdä sen, mitä Jumala pyytää meitä tekemään, ja Jumala vuorostaan lupaa meille tiettyjä siunauksia.6

Liitto on vakaa lupaus, johon meidän tulee valmistautua, joka meidän tulee ymmärtää selkeästi ja jota meidän tulee ehdottomasti kunnioittaa.7 Liiton solmiminen Jumalan kanssa on eri asia kuin lupauksen antaminen välinpitämättömästi. Ensinnäkin tarvitaan pappeuden valtuus. Toiseksi, heikolla lupauksella ei ole tarvittavaa yhdistävää voimaa, joka voisi kohottaa meidät luonnollisen virtauksen vaikutusvoiman yläpuolelle. Me solmimme liiton vain silloin kun aiomme sitoutua aivan ilman poikkeuksia sen täyttämiseen.8 Meistä tulee Jumalan liittolapsia ja Hänen valtakuntansa perillisiä, varsinkin silloin kun samaistumme liittoon täysin.

Sana liittopolku viittaa liittojen sarjaan, jossa me tulemme Kristuksen luo ja liitymme Häneen. Tämän liittositeen kautta me pääsemme osallisiksi Hänen iankaikkisesta voimastaan. Tämä polku alkaa uskosta Jeesukseen Kristukseen ja parannuksesta, joita seuraa kaste ja Pyhän Hengen vastaanottaminen.9 Jeesus Kristus näytti meille, kuinka me astumme polulle, kun Hänet kastettiin.10 Uuden testamentin Markuksen ja Luukkaan evankeliumien kertomusten mukaan taivaallinen Isä puhui suoraan Jeesukselle, kun Hänet kastettiin, sanoen: ”Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt.” Kun me astumme kasteen kautta liittopolulle, voin kuvitella taivaallisen Isän sanovan samalla tavoin meille jokaiselle: ”Sinä olet minun rakas lapseni, josta minä iloitsen. Jatka eteenpäin.”11

Kasteessa ja nauttiessamme sakramentin12 me todistamme, että olemme halukkaita ottamaan päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen.13 Pitäkäämme tässä yhteydessä mielessämme Vanhan testamentin käsky: ”Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä.”14 Nykykorvaamme tämä kuulostaa kiellolta käyttää Herran nimeä epäkunnioittavasti. Käsky sisältää tämän, mutta sen määräys on vieläkin syvällisempi. Heprean kielen sana, joka on käännetty sanalla ”käyttää”, tarkoittaa ’nostaa’ tai ’kantaa’, aivan kuin viiriä, joka ilmaisee, kenen henkilön mukaan tai mihin ryhmään ihminen tunnustautuu kuuluvansa.15 Sana, joka on käännetty sanalla ”väärin”, tarkoittaa ’tyhjää’ tai ’petollista’.16 Käsky olla käyttämättä Herran nimeä väärin voi siis tarkoittaa: ”Älä tunnustaudu Jeesuksen Kristuksen opetuslapseksi, ellet aio edustaa Häntä hyvin.”

Meistä tulee Hänen opetuslapsiaan ja me edustamme Häntä hyvin, kun me tarkoituksellisesti ja asteittain otamme liittojen kautta päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen. Liittomme antavat meille voimaa pysyä liittopolulla, koska suhteemme Jeesukseen Kristukseen ja taivaalliseen Isäämme on muuttunut. Meidät on sidottu Heihin liiton sitein.

Liittopolku johtaa temppelitoimituksiin, kuten temppeliendaumenttiin.17 Endaumentti on Jumalan lahjana antamia pyhiä liittoja, jotka liittävät meidät täydemmin Häneen. Endaumentissa me lupaamme ensiksi pyrkiä pitämään Jumalan käskyt, toiseksi, tekemään parannusta särkynein sydämin ja murtunein mielin, kolmanneksi, elämään Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan. Me teemme tätä osoittamalla uskoa Häneen, solmimalla liittoja Jumalan kanssa, kun saamme pelastuksen ja korotuksen toimitukset, pitämällä nuo liitot läpi elämämme ja pyrkimällä elämään kahden suuren käskyn mukaan rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiä. Me lupaamme neljänneksi pitää siveyden lain ja viidenneksi pyhittää itsemme ja kaiken, millä Herra siunaa meitä, Hänen kirkkonsa rakentamiseen.18

Solmimalla temppeliliittoja ja pitämällä ne me opimme lisää Herran tarkoituksista ja saamme Pyhän Hengen täyteyden.19 Me saamme ohjausta elämäämme varten. Me vartumme opetuslapseudessamme, jotta emme pysy ikuisesti tietämättöminä lapsina.20 Sen sijaan me elämme säilyttäen iankaikkisen näkökulman ja olemme motivoituneempia palvelemaan Jumalaa ja muita. Me saamme lisää kykyä täyttää tarkoituksemme kuolevaisuudessa. Meitä suojellaan pahalta21, ja me saamme enemmän voimaa vastustaa kiusauksia ja tehdä parannusta, kun kompastumme.22 Kun horjumme, muisto Jumalan kanssa solmimistamme liitoista auttaa meitä palaamaan polulle. Kytkeytymällä Jumalan voimaan meistä tulee itsellemme pororoca, ja me kykenemme kulkemaan maailman virtaa vastaan läpi elämämme ja iankaikkisuuksiin. Viime kädessä määränpäämme muuttuu, koska liittopolku johtaa korotukseen ja iankaikkiseen elämään.23

Kastealtaassa ja temppelissä solmittujen liittojen pitäminen antaa meille myös voimaa kestää kuolevaisuuden koettelemuksia ja murheita.24 Näihin liittoihin liittyvä oppi helpottaa kulkuamme ja antaa toivoa, lohtua ja rauhaa.

Isovanhempani Lena Sofia ja Matts Leander Renlund saivat Jumalan voiman kasteenliittonsa kautta, kun he liittyivät kirkkoon vuonna 1912 Suomessa. He olivat iloisia saadessaan kuulua kirkon ensimmäiseen lähetysseurakuntaan Suomessa.

Leander kuoli tuberkuloosiin viisi vuotta myöhemmin, kun Lena odotti heidän kymmenettä lastaan. Tuo lapsi – minun isäni – syntyi kaksi kuukautta Leanderin kuoleman jälkeen. Lopulta Lena hautasi paitsi aviomiehensä myös seitsemän kymmenestä lapsestaan. Köyhänä leskenä hänellä oli vaikeaa. Lähes 20 vuoteen hän ei saanut kunnon yöunia. Päivisin hän teki kovasti työtä hankkiakseen ruokaa perheelleen. Öisin hän piti huolta kuolevista perheenjäsenistä. On vaikea kuvitella, miten hän selviytyi.

Lena kesti sinnikkäästi, koska hän tiesi, että hänen edesmennyt aviomiehensä ja hänen lapsensa kuuluisivat hänelle läpi iankaikkisuuksien. Oppi temppelin siunauksista, mukaan lukien oppi iankaikkisista perheistä, toi hänelle rauhaa, koska hän luotti sinetöimisvoimaan. Kuolevaisuudessa ollessaan hän ei saanut omaa endaumenttia eikä häntä sinetöity Leanderiin, mutta Leander pysyi keskeisenä vaikuttajana hänen elämässään ja osana hänen suurta tulevaisuuden toivoaan.

Vuonna 1938 Lena lähetti asiakirjoja, jotta temppelitoimitukset voitiin suorittaa hänen edesmenneiden sukulaistensa puolesta. Nämä asiakirjat olivat varhaisimpia Suomesta lähetettyjä. Lenan kuoleman jälkeen muut suorittivat temppelitoimitukset hänen, Leanderin ja heidän edesmenneiden lastensa puolesta. Sijaistoimituksena Lena sai endaumentin, Lena ja Leander sinetöitiin toisiinsa ja heidän edesmenneet lapsensa ja isäni sinetöitiin heihin. Monien muiden tavoin Lena kuoli uskovana. Sitä, mikä hänelle oli luvattu, hän ei saanut, mutta hän oli etäältä nähnyt sen ja tervehtinyt sitä iloiten.25

Lena eli aivan kuin hän olisi jo solminut nämä liitot elämässään. Hän tiesi, että hänen kaste- ja sakramenttiliittonsa yhdistivät hänet Vapahtajaan. Hän antoi kaipuunsa pyhyyteen Lunastajan istuimen luona virvoittaa syömmensä toivolla.26 Lena piti Jumalan suurena armotekona sitä, että hän oppi iankaikkisista perheistä ennen kuin hän koki elämässään murhenäytelmiä. Liiton kautta hän sai Jumalan voimaa kestää ja nousta haasteidensa ja vaikeuksiensa masentavan vaikutusvoiman yläpuolelle.

Kun kuljette liittopolkua kasteesta temppeliin ja läpi elämän, lupaan teille voimaa kulkea luonnollista maallista virtausta vastaan – voimaa oppia, voimaa tehdä parannusta ja tulla pyhitetyiksi sekä voimaa tuntea toivoa, lohtua ja jopa iloa kohdatessanne elämän haasteita. Lupaan teille ja perheellenne varjelusta vastustajan vaikutusta vastaan, etenkin silloin kun teette temppelistä tärkeän painopisteen elämässänne.

Kun te tulette Kristuksen luo ja olette liiton kautta yhteydessä Häneen ja taivaalliseen Isäämme, tapahtuu jotakin ilmeisen poikkeuksellista. Te muututte ja tulette täydellisiksi Jeesuksessa Kristuksessa.27 Teistä tulee Jumalan liittolapsia ja perillisiä Hänen valtakunnassaan.28 Voin kuvitella Hänen sanovan teille: ”Sinä olet minun rakas lapseni, josta minä iloitsen. Tervetuloa kotiin!” Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Noin 20 jalkaa.

  2. Noin 30 mailia.

  3. Meillä on mahdollisuus valita, koska Jumala on antanut meille etuoikeuden valita ja toimia itse. Ks. PKO, ”Tahdonvapaus”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org; 2. Nefi 2:27; Moos. 7:32.

  4. Ks. Moosia 3:19.

  5. Russell M. Nelson, ”Maailman voittaminen ja levon löytäminen”, Liahona, marraskuu 2022, s. 96–97.

  6. Ks. PKO, ”Liitto”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org.

  7. Jokainen kompastelee joskus, mutta Jumala on kärsivällinen kompastelemistemme suhteen, ja Hän on antanut meille parannuksen lahjan, vaikka olisimmekin rikkoneet liiton. Kuten vanhin Richard G. Scott opetti: ”Herra katsoo heikkouksia eri tavoin kuin Hän katsoo kapinointia [koska] Herran puhuessa heikkouksista siihen liittyy aina armo” (”Henkilökohtaista vahvuutta Jeesuksen Kristuksen sovituksesta”, Liahona, marraskuu 2013, s. 83). Siksi meidän ei pidä epäillä Vapahtajan kykyä auttaa meitä heikkouksissamme. Kuitenkin liiton tahallinen rikkominen kylmänä suunnitelmana tehdä sen jälkeen parannus – toisin sanoen ennalta suunniteltu synti ja parannus – on Herralle vastenmielistä (ks. Hepr. 6:4–6).

  8. Ks. Robert Bolt, A Man for All Seasons: A Play in Two Acts, 1990, s. xiii–xiv, 140.

  9. Ks. 2. Nefi 31:17–18.

  10. Ks. 2. Nefi 31:4–15.

  11. Luukas kirjoittaa: ”Ja Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: ’Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt.’” (Luuk. 3:22.) Markus kirjoittaa: ”Ja taivaista kuului ääni: ’Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt’” (Mark. 1:11). William Tyndalen käännös on vieläkin eloisampi ja henkilökohtaisempi kuin kuningas Jaakon raamatunkäännös. Hänen käännöksessään taivaallisen Isän ääni sanoo: ”Sinä olet minun rakas Poikani, josta minä iloitsen.” (Julkaisussa Brian Moynahan, God’s Bestseller: William Tyndale, Thomas More, and the Writing of the English Bible – A Story of Martyrdom and Betrayal, 2002, s. 58.) Vain Matteus kertoo, että ääni oli kohdennettu suuremmalle yleisölle sanoen: ”Ja taivaista kuului ääni: ’Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt’” (Matt. 3:17). Johanneksen evankeliumissa kerrotaan vain Johannes Kastajan suorittamasta kasteesta: ”Minä olen sen nähnyt ja todistan, että tämä mies on Jumalan Poika” (Joh. 1:34).

  12. Ks. 2. Nefi 31:13; OL 20:77.

  13. Presidentti Dallin H. Oaks on selittänyt sanan ”halukkaita” tärkeyttä, kun uudistamme kasteenliittomme sakramentissa: ”On merkille pantavaa, että nauttiessamme sakramentin me emme todista, että otamme Jeesuksen Kristuksen nimen päällemme. Me todistamme, että olemme halukkaat tekemään niin [ks. OL 20:77]. Se tosiasia, että me todistamme vain olevamme halukkaita, viittaa siihen, että täytyy tapahtua jotakin muutakin, ennen kuin me todella otamme tuon pyhän nimen päällemme kaikkein tärkeimmässä mielessä.” (Ks. ”Mitä merkitsee, että otamme Jeesuksen Kristuksen nimen päällemme”, Valkeus, 1985, konferenssiraportti 155. vuosikonferenssista, s. 74–75.) ”Jotakin muutakin” viittaa temppelisiunauksiin ja tulevaan korotukseen.

  14. 2. Moos. 20:7.

  15. Ks. James Strong, The New Strong’s Expanded Exhaustive Concordance of the Bible, 2010, hepreankielinen sanakirjaosio, s. 192, nro 5375.

  16. Ks. Strong, The New Strong’s Expanded Exhaustive Concordance of the Bible, hepreankielinen sanakirjaosio, s. 273, nro 7723.

  17. Vanhin David A. Bednar on opettanut: ”Kasteenliitto selvästikin valmistaa yhteen tai useampaan tulevaan tapahtumaan ja suuntaa odottaen katseen kohti temppeliä. – – Jeesuksen Kristuksen nimen päällemme ottamisen prosessi, joka alkaa kasteen vesissä, jatkuu ja laajenee Herran huoneessa. Kun seisomme kasteen vesissä, katseemme kohdistuu temppeliin. Kun nautimme sakramentin, katseemme kohdistuu temppeliin. Me lupaamme aina muistaa Vapahtajan ja pitää Hänen käskynsä, mikä valmistaa meitä osallistumaan temppelin pyhiin toimituksiin ja vastaanottamaan korkeimmat siunaukset, jotka voimme saada Herran Jeesuksen Kristuksen nimen kautta ja valtuudella. Siten me otamme pyhän temppelin toimituksissa Jeesuksen Kristuksen nimen päällemme täydemmin ja täydellisemmin.” (”Jolla on kunniallinen nimi ja asema”, Liahona, toukokuu 2009, s. 98.) Prosessi ei luultavasti tule valmiiksi, ennen kuin me ”olisimme hänen kaltaisiaan” (Moroni 7:48), kun olemme täysin muuttuneet.

  18. Kuten julkaisun Yleiskäsikirja: Palveleminen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa kohdassa 27.2 (jeesuksenkristuksenkirkko.org) selitetään, jäsenet solmivat liiton elää kuuliaisuuden lain mukaan, noudattaa uhrauksen lakia, noudattaa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin lakia, noudattaa siveyden lakia ja noudattaa pyhityksen lakia; ks. myös David A. Bednar, ”Tämä huone rakennettakoon minun nimelleni”, Liahona, toukokuu 2020, s. 84–87.

  19. Ks. OL 109:14–15. Vanhin D. Todd Christofferson on opettanut: ”’Pyhän Hengen täyteys’ sisältää sen, mitä Jeesus kutsui lupaukseksi, ’jonka minä annan teille iankaikkisesta elämästä, nimittäin selestisen valtakunnan kirkkaudesta; joka kirkkaus on Esikoisen kirkon kirkkaus, nimittäin Jumalan, pyhimmän kaikista, Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, kautta’ (OL 88:45)” (”Liittojen voima”, Liahona, toukokuu 2009, s. 23, viite 5).

  20. Ks. OL 109:15.

  21. Ks. OL 109:22, 25–26.

  22. Ks. OL 109:21.

  23. Ks. OL 109:15, 22; Russell M. Nelson, ”Hengellisen liikevoiman mahti”, Liahona, toukokuu 2022, s. 98.

  24. Ks. Russell M. Nelson, ”Maailman voittaminen ja levon löytäminen”, s. 96; OL 84:20. Merkittävää on, että presidentti Nelson sanoi: ”Joka kerta kun tavoittelette Hengen kehotuksia ja noudatatte niitä, joka kerta kun teette jotakin hyvää – sellaista, mitä ’luonnollinen ihminen’ ei tekisi – te voitatte maailman” (”Maailman voittaminen ja levon löytäminen”, s. 96).

  25. Ks. Hepr. 11:13.

  26. Ks. ”On Vapahtaja Israelin”, MAP-lauluja, 5, 5. säkeistö. Tämä oli Lena Sofia Renlundin lempilaulu.

  27. Ks. Moroni 10:30–33.

  28. Ks. OL 132:19–20.