Yleiskonferenssi
Henkilökohtaisen rauhan kokeminen
Huhtikuun 2023 yleiskonferenssi


Henkilökohtaisen rauhan kokeminen

Rukoilen, että voitte kokea rauhaa sekä auttaa monia muita kokemaan sitä ja välittämään sitä eteenpäin.

Rakkaat veljeni ja sisareni, meitä ovat siunanneet innoitetut opetukset ja kaunis musiikki, jotka ovat koskettaneet meitä tässä yleiskonferenssin ensimmäisessä kokouksessa. Kiitämme teitä osallistumisestanne ja uskostanne.

Tänään puhun siitä, mitä olen oppinut henkilökohtaisen rauhan kokemisen ihmeestä, olivatpa olosuhteemme millaiset tahansa. Vapahtaja tietää, että kaikki taivaallisen Isän lapset kaipaavat rauhaa, ja Hän sanoi, että Hän voisi antaa sen meille. Muistatte Jeesuksen Kristuksen sanat, jotka on tallennettu Johanneksen evankeliumiin: ”Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.”1

Se, mitä Hän tarkoittaa rauhalla ja kuinka Hän voi antaa sen, käy ilmi niiden olosuhteista, jotka kuulivat Hänen puhuvan nuo sanat. Kuunnelkaa Johanneksen kertomusta Kristuksen palvelutyön huipentumasta. Pahuuden ankarat voimat olivat Häntä vastaan, ja pian ne kohtaisivat Hänen opetuslapsensa.

Nämä ovat Vapahtajan sanat:

”’Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni.

Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti.

Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.

En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne.

Vielä vähän aikaa, eikä maailma enää näe minua, mutta te näette, sillä minä elän ja tekin tulette elämään.

Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä.

Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni.’

Juudas – se toinen, ei Iskariot – sanoi hänelle: ’Herra, miksi teet niin? Miksi ilmaiset itsesi vain meille etkä maailmalle?’

Jeesus vastasi: ’Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen.

Se, joka ei minua rakasta, ei noudata minun sanaani – mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun omani, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.

Tämän minä olen puhunut teille nyt, kun vielä olen teidän luonanne.

Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.

Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.’”2

Olen oppinut tästä Vapahtajan opetuksesta ainakin viisi totuutta.

Ensiksi, rauhan lahja annetaan sen jälkeen kun meillä on uskoa pitää Hänen käskynsä. Niille, jotka ovat Herran kirkon liittojäseniä, kuuliaisuus on se, mitä olemme jo luvanneet tehdä.

Toiseksi, Pyhä Henki tulee ja on meidän kanssamme. Herra sanoo, että kun olemme edelleen uskollisia, Pyhä Henki pysyy meissä. Tämä on sakramenttirukouksen lupaus siitä, että Henki on kumppanimme ja että tunnemme Hänen lohtunsa sydämessämme ja mielessämme.

Kolmanneksi, Vapahtaja lupaa, että kun pidämme liittomme, me voimme tuntea Isän ja Pojan rakkautta toisiamme ja itseämme kohtaan. Me voimme tuntea Heidän läheisyyttään kuolevaisessa elämässämme, aivan kuten me tunnemme sitten, kun meitä siunataan niin, että olemme Heidän kanssaan ikuisesti.

Neljänneksi, Herran käskyjen pitäminen edellyttää muutakin kuin kuuliaisuutta. Meidän tulee rakastaa Jumalaa koko sydämestämme, väkevyydestämme, mielestämme ja sielustamme.3

Ne, jotka eivät rakasta Häntä, eivät pidä Hänen käskyjään. Niinpä he eivät saa rauhan lahjaa tässä elämässä eivätkä tulevassa maailmassa.

Viidenneksi, on selvää, että Herra on rakastanut meitä kylliksi maksaakseen syntiemme hinnan, jotta me – uskomalla Häneen ja tekemällä parannusta sekä Hänen sovitustyönsä vaikutuksesta – voimme saada rauhan lahjan, joka ”ylittää kaiken ymmärryksen”4, tässä elämässä ja Hänen luonaan iankaikkisesti.

Jotkut teistä, kenties monet, eivät nyt tunne Herran lupaamaa rauhaa. Olette saattaneet rukoilla henkilökohtaista rauhaa ja hengellistä lohtua. Mutta teistä saattaa silti tuntua, etteivät taivaat vastaa rauhan anomiseenne.

On olemassa sielunne vihollinen, joka ei halua teidän eikä rakkaidenne löytävän rauhaa. Hän ei voi päästä osalliseksi siitä. Hän pyrkii estämään teitä edes haluamasta kokea sitä rauhaa, jonka Vapahtaja ja taivaallinen Isämme haluavat teidän saavan.

Saatanan pyrkimykset kylvää vihaa ja kiistaa kaikkialle ympärillemme näyttävät lisääntyvän. Näemme todisteita siitä, että sitä tapahtuu kansakuntien keskuudessa ja kaupungeissa, naapurustoissa, sähköisessä mediassa ja kaikkialla maailmassa.

Meillä on kuitenkin syytä toiveikkuuteen: Kristuksen valo on annettu jokaiselle vastasyntyneelle lapselle. Tuon yleismaailmallisen lahjan mukana tulee tunne siitä, mikä on oikein, halu rakastaa ja tulla rakastetuksi. Jokaisella Jumalan lapsella on kuolevaisuuteen tullessaan synnynnäinen oikeudenmukaisuuden ja totuuden taju.

Toiveikkuutemme sen suhteen, että nämä lapset kokisivat henkilökohtaista rauhaa, nojaa ihmisiin, jotka huolehtivat heistä. Jos ne, jotka kasvattavat heitä ja palvelevat heitä, ovat toimineet saadakseen rauhan lahjan Vapahtajalta, niin henkilökohtaisen esimerkin ja pyrkimysten avulla he edistävät lapsen uskoa, jotta hän voi tulla kelvolliseksi saamaan rauhan ylimaallisen lahjan.

Niin pyhissä kirjoituksissa luvataan: ”Ohjaa lapsi heti oikealle tielle, niin hän vanhanakaan ei siltä poikkea.”5 Se edellyttää sitä, että se, jolle on annettu tehtäväksi huolehtia ja hoivata lasta, on kelvollinen saamaan rauhan lahjan.

Valitettavasti olemme kaikki tunteneet tuskaa, kun lapset, joita innoitetut vanhemmat – toisinaan yksi vanhempi yksin – ovat kasvattaneet ja jotka ovat kokeneet elämässään uskoa ja rauhaa, päättävät lähteä murheen polulle.

Silloinkin kun käy näin surullisesti, toiveikkuuteni on pantu toiseen Herran antamaan lahjaan. Se on tämä: Hän herättää monia rauhantekijöitä luotettavien opetuslastensa keskuudesta. He ovat tunteneet Jumalan rauhaa ja rakkautta. Heillä on Pyhä Henki sydämessään, ja Herra voi opastaa heitä auttamaan harhailevia lampaita.

Olen nähnyt sitä koko elämäni ajan ja eri puolilla maailmaa. Tekin olette nähneet sitä. Toisinaan kun teitä johdatetaan pelastamaan, se saattaa tuntua sattumalta.

Kerran yksinkertaisesti kysyin eräältä matkalla tapaamaltani henkilöltä: ”Kertoisitko minulle hieman perheestäsi?” Keskustelu johti siihen, että pyysin nähdä kuvan hänen aikuisesta tyttärestään, jolla hänen mukaansa oli vaikeuksia. Siinä kuvassa olevan tytön kasvoilla ja silmissä näkyvä hyvyys teki minuun vaikutuksen. Tunsin innoitusta kysyä, voisinko saada hänen sähköpostiosoitteensa. Tytär oli sillä hetkellä eksyksissä ja mietti, oliko Jumalalla mitään viestiä hänelle. Jumalalla oli. Se oli tämä: ”Herra rakastaa sinua. Hän on aina rakastanut. Herra haluaa sinun tulevan takaisin. Sinulle luvatut siunaukset ovat yhä voimassa.”

Jäsenet eri puolilla kirkkoa ovat kokeneet Herran antaman henkilökohtaisen rauhan lahjan. Hän kannustaa jokaista auttamaan muita saamaan tilaisuuksia tulla Hänen luokseen ja tulla itse kelvollisiksi kokemaan sitä samaa rauhaa. He puolestaan pyrkivät saamaan innoitusta tietääkseen, kuinka he voivat välittää tuon lahjan muille.

Nouseva sukupolvi kasvaa hoivaamaan seuraavaa sukupolvea. Kerrannaisvaikutus saa aikaan ihmeen. Se leviää ja kasvaa ajan kuluessa, ja Herran valtakunta maan päällä valmistautuu ja on valmis tervehtimään Häntä hoosiannahuudoin. Maan päällä tulee olemaan rauha.

Minä lausun varman todistukseni siitä, että Vapahtaja elää ja että Hän johtaa tätä kirkkoa. Olen tuntenut Hänen rakkauttaan elämässäni sekä Hänen rakkauttaan ja huolenpitoaan kaikkia taivaallisen Isän lapsia kohtaan. Vapahtajan kutsu tulla Hänen luokseen on kutsu kokea rauhaa.

Presidentti Russell M. Nelson on Jumalan elävä profeetta koko maailmassa. Hän on sanonut: ”Vakuutan teille, että maailman tilanteesta ja henkilökohtaisista olosuhteistanne riippumatta te voitte kohdata tulevaisuuden toiveikkuutta ja iloa tuntien.”6

Ilmaisen rakkauteni teitä kohtaan. Teidän suuri uskonne ja rakkautenne tavoittaa ihmisiä ja sallii Herran muuttaa ihmisten sydämiä, niin että he saavat halun tarjota muille rauhan lahjaa, joka ylittää kaiken ymmärryksen.

Rukoilen, että voitte kokea rauhaa sekä auttaa monia muita kokemaan sitä ja välittämään sitä eteenpäin. Tulee olemaan ihmeellinen tuhatvuotinen rauhan aika, kun Herra tulee jälleen. Todistan tästä iloiten ja Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.