Yleiskonferenssi
Sanan voima
Lokakuun 2022 yleiskonferenssi


Sanan voima

Muinaisten ja nykyajan profeettojen sanoissa on voimaa juuri siksi, että heidän sanansa ovat Herran sanoja.

Mormonin kirjan eräässä rakkaassa jakeessa kerrotaan profeetta Alman tärkeästä päätöksestä. Ennen näiden tuttujen sanojen tarkastelua mietitäänpä yhdessä niitä vaikeita olosuhteita, joissa tämä päätös tehtiin.

Eräs kansanryhmä, joka kutsui itseään soramilaisiksi, oli eronnut nefiläisistä1 ja kokoontunut maan rajoille lähelle lamanilaisia2. Nefiläiset olivat hiljattain voittaneet lamanilaiset ennennäkemättömässä taistelussa, jossa kuoli kymmeniätuhansia3, ja pelättiin ”suuresti, että soramilaiset solmisivat suhteita lamanilaisiin ja että siitä koituisi suuria menetyksiä nefiläisten puolelle”4. Sodan aiheuttamien huolenaiheiden lisäksi Alma oli saanut tietää, että soramilaiset, joille ”oli saarnattu Jumalan sanaa”5, olivat kääntymässä epäjumalanpalvelukseen ja ”vääristelivät Herran teitä”6. Kaikki tämä painoi raskaana Alman mieltä ja ”aiheutti suurta murhetta”7.

Alma huomasi olevansa näissä monitahoisissa ja haastavissa olosuhteissa ja pohti, mitä pitäisi tehdä. Hänen päätöksensä on ilmaistu sanoin, jotka on säilytetty innoittamaan ja opastamaan meitä, kun suunnistamme oman aikamme monitahoisissa ja haastavissa olosuhteissa.8

”Ja nyt, koska sanan saarnaamisella oli suuri taipumus johdattaa kansaa tekemään sitä, mikä oli oikein – niin, sillä oli ollut kansan mieleen voimallisempi vaikutus kuin miekalla tai millään muulla, mitä heille oli tapahtunut – sen tähden Alma ajatteli olevan hyväksi, että he kokeilisivat Jumalan sanan voimaa.”9

Monien mahdollisten ratkaisujen keskellä Alman usko johti heidät luottamaan sanan voimaan. Ei ole sattumaa, että eräät voimallisimmista saarnoista, mitä pyhissä kirjoituksissa on, saarnattiin heti tuon päätöksen jälkeen. Alman luvuissa 32 ja 33 on hänen mestarillinen puheensa uskosta Herraan Jeesukseen Kristukseen, ja luvussa 34 on Amulekin äärimmäisen tärkeitä opetuksia Jeesuksen Kristuksen sovituksesta.

Esimerkkejä sanan voimasta

Kaikkialla pyhissä kirjoituksissa saamme todellakin lukea ihmeellisistä siunauksista, joita vuodatetaan niille, jotka ovat päättäneet kokeilla Jumalan sanan voimaa elämässään.10 Kutsun teitä pohtimaan kanssani kolmea esimerkkiä, kun keskitymme Mormonin kirjaan – kirjaan, jonka presidentti Russell M. Nelson on kuvannut olevan ”meidän myöhempien aikojen selviytymisoppaamme”11.

Ensiksi, muistuttaessaan kansaansa siitä, kuinka Herra oli vapauttanut heidän isänsä, Alma opetti: ”Katso, hän muutti heidän sydämensä; niin, hän herätti heidät syvästä unesta, ja he heräsivät Jumalalle. Katso, he olivat pimeyden keskellä; kuitenkin heidän sieluaan valaisi ikuisen sanan valo.”12 Ehkä teistä tuntuu siltä kuin olisitte pimeyden keskellä. Kaipaako sielunne valaistusta? Jos niin on, kokeilettehan Jumalan sanan voimaa.

Toiseksi, muistellessaan lähetyssaarnaajana näkemäänsä lamanilaisten kääntymystä Herraan Ammon sanoi: ”Katso, kuinka monta tuhatta veljeämme hän onkaan päästänyt helvetin tuskista, ja heidät on johdatettu laulamaan lunastavaa rakkautta, ja tämä hänen sanansa voiman tähden, joka meissä on.”13 Veljet ja sisaret, keskuudessamme on hyvin monia, jotka kaipaavat sitä, että joku, jota rakastamme, johdatettaisiin laulamaan lunastavaa rakkautta. Muistakaamme kaikissa pyrkimyksissämme kokeilla Jumalan sanan voimaa, joka meissä on.

Kolmanneksi, Helamanin kirjassa sanotaan: ”Niin, me näemme, että jokainen, joka tahtoo, voi tarttua Jumalan sanaan, joka on elävä ja voimallinen ja joka hajottaa kaikki Perkeleen viekkaudet ja ansat ja juonet ja johdattaa Kristuksen ihmisen kaitaa ja kapeaa tietä pitkin sen ikuisen kurjuuden kuilun ylitse – – ja vie heidän sielunsa – – Jumalan oikealle puolelle taivaan valtakuntaan.”14 Yritättekö päästä kaikkien niiden paholaisen viekkauksien, ansojen ja juonien läpi, jotka ovat niin yleisiä nykypäivän filosofioissa? Haluatteko hajottaa ylettömästä tietomäärästä johtuvat hämmennyksen pilvet, jotta voitte keskittyä paremmin liittopolkuun? Kokeilettehan Jumalan sanan voimaa.

Koska sanan voima on muuttanut minut, todistan henkilökohtaisesti tästä totuudesta, jota rakas profeettamme, presidentti Russell M. Nelson, on niin kauniisti opettanut: ”Minulle Mormonin kirjan voima näkyy selvimmin siinä voimallisessa muutoksessa, joka tapahtuu niiden elämässä, jotka lukevat sen ’vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen’. Monet käännynnäiset hylkäävät paljon sellaista, mitä he kerran pitivät rakkaana, noudattaakseen tuon kirjan käskyjä. – – Se on tehokkain välineenne sielujen tuomisessa Jeesuksen Kristuksen luokse.”15

Voiman lähde

Näissä ja muissa esimerkeissä näemme Jumalan sanan voiman Hänen lastensa elämässä. Saatamme kysyä: Mikä on sen voiman lähde?

Kun pohdimme tätä kysymystä, on tärkeää muistaa, että pyhissä kirjoituksissa käytetyllä termillä ”sana” on ainakin kaksi merkitystä. Vanhin David A. Bednar opetti äskettäin, että ”yksi Jeesuksen Kristuksen nimistä on ’Sana’” ja että ”myös Vapahtajan opetukset, jotka on tallennettu pyhiin kirjoituksiin, ovat ’sana’”16.

Profeetta Nefi havainnollisti näiden kahden merkityksen välistä suhdetta, kun hän kirjoitti: ”Kuulkaa näitä sanoja ja uskokaa Kristukseen; ja ellette usko näitä sanoja, uskokaa Kristukseen. Ja jos te uskotte Kristukseen, te uskotte näihin sanoihin, sillä ne ovat Kristuksen sanoja, ja hän on antanut ne minulle.”17 Näin me opimme, että muinaisten ja nykyajan profeettojen sanoissa on voimaa juuri siksi, että heidän sanansa ovat Herran sanoja.18 Rakkaat ystäväni, tämän iankaikkisen totuuden hyväksyminen on ratkaisevan tärkeää hengelliselle selviytymisellemme myöhempinä aikoina19, kun – kuten on profetoitu – maassa on nälkä, ei leivän nälkä, ei veden jano, vaan Herran sanan kuulemisen nälkä20.

Viime kädessä Jumalan sanan voima on Herra Jeesus Kristus.21 Kun ymmärrämme tämän täydellisemmin, voimme nähdä ikuisesti merkittävän yhteyden Lunastajan profeettojen tehtävän ja Hänen itsensä välillä. Rakkautemme Häneen sekä halumme lähestyä Häntä ja pysyä Hänen rakkaudessaan22 motivoi meitä kokeilemaan sanan voimaa omassa elämässämme – niin voimaa, joka kumpuaa Hänestä henkilökohtaisena Vapahtajanamme ja Lunastajanamme23, kuin myös voimaa, joka virtaa Hänestä ”Herran valittujen astioiden” sanojen kautta24. Me tulemme huomaamaan, että vaikka muista lähteistä voi olla apua Vapahtajan ja Hänen profeettojensa sanojen tutkimisessa, ne eivät saa koskaan korvata niitä. Meidän on ammennettava runsaasti ja usein25 suoraan lähteestä26.

Ilmaisen rakkauteni teitä jokaista kohtaan, veljeni ja sisareni. Siinä rakkaudessa pyydän teitä kokemaan Jumalan sanan voimaa etenkin Mormonin kirjasta elämänne jokaisena päivänä. Kun teette niin, koette tämän presidentti Russell M. Nelsonin antaman profeetallisen lupauksen toteutuvan: ”Lupaan, että kun rukoillen tutkitte Mormonin kirjaa joka päivä, te teette parempia valintoja – joka päivä. Lupaan, että kun pohditte, mitä tutkitte, taivaan ikkunat avautuvat ja te saatte vastauksia omiin kysymyksiinne ja ohjausta omaan elämäänne. Lupaan, että kun päivittäin uppoudutte Mormonin kirjaan, te voitte saada suojan nykyajan pahuutta vastaan.”27

Todistan, että taivaallinen Isämme on antanut meille sanan, koska Hän rakastaa meitä täydellisesti ja haluaa meidän jokaisen palaavan kotiin elämään Hänen luonaan ikuisesti. Todistan Sanasta, joka ”tuli lihaksi”28, Jeesuksesta Kristuksesta, ja Hänen voimastaan pelastaa ja lunastaa meidät. Tiedän, että Hänen voimansa virtaa Hänen profeettojensa – sekä menneiden että nykyisten – sanojen kautta.

Sydämeni rukous on, että meillä olisi viisautta ja sävyisyyttä pitää kiinni29 Jumalan sanasta ja pysyä liittopolulla, joka johtaa korotukseen ja iankaikkiseen elämään30. Kokekaamme jatkuvasti sitä voimallista muutosta, joka on meidän jokaisen ulottuvilla Sanan voimasta.31 Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Ks. Alma 30:59.

  2. Ks. Alma 31:3.

  3. Ks. Alma 28:2.

  4. Alma 31:4. Huomaa, että Alma ja hänen kansansa kokivat aiemmin tällaisen ”suhteen” amlisilaisten ja lamanilaisten välillä, mikä johti suureen suruun ja menetyksiin (ks. Alma 2:21–38; 3:1–3).

  5. Alma 31:8.

  6. Alma 31:1.

  7. Alma 31:2.

  8. Ks. Morm. 8:34–35.

  9. Alma 31:5, korostus lisätty.

  10. Ks. esim. 1. Nefi 15:24; Alma 32:41–43; 36:26; 37:8, 44–45.

  11. Russell M. Nelson, ”Uskoa osoittaen kohti tulevaisuutta”, Liahona, marraskuu 2020, s. 75.

  12. Alma 5:7, korostus lisätty.

  13. Alma 26:13, korostus lisätty.

  14. Hel. 3:29–30, korostus lisätty.

  15. Russell M. Nelson, ”The Book of Mormon: A Miraculous Miracle”, uusien lähetysjohtajaparien seminaarissa pidetty puhe, 23. kesäkuuta 2016, lainattu osin jaetta Moroni 10:4.

  16. David A. Bednar, ”Mutta me emme piitanneet heistä”, Liahona, toukokuu 2022, s. 16.

  17. 2. Nefi 33:10, korostus lisätty.

  18. Ks. OL 1:38.

  19. Ks. OL 1:14–18.

  20. Ks. Aam. 8:11.

  21. Ks. Alma 34:6.

  22. Ks. Joh. 15:10.

  23. Ks. Mark. 5:25–34.

  24. Moroni 7:31.

  25. ”On parempi tapa valmistautua, sillä luja usko ei säily kovinkaan hyvin. Me voisimme päättää jatkaa sinnikkäästi pyhien kirjoitusten sisältämien Kristuksen sanojen ja elävien profeettojen opetusten tutkimista. Minä aion tehdä niin. Palaan Mormonin kirjan pariin ja ammennan siitä runsaasti ja usein.” (Henry B. Eyring, ”Hengellinen valmius: aloita varhain ja ole vakaa”, Liahona, marraskuu 2005, s. 39.)

  26. ”Minulle pyhien kirjoitusten lukeminen ei ole oppineisuuden tavoittelua. On vain kyse rakkaudesta Herran ja Hänen profeettojensa sanoihin. – –

    En erityisesti välitä lukea teoksia, joiden tarkoituksena on selittää sitä, mitä on pyhissä kirjoituksissa. Pysyttelen mieluummin alkulähteillä ja juon totuuden lähteen puhdasta vettä, Jumalan sanaa sellaisena kuin Hän on sen antanut ja se on niissä kirjoissa, jotka me tunnustamme pyhiksi kirjoituksiksi. Lukemalla pyhiä kirjoituksia me voimme saada Hengen vahvistuksen sille, että lukemamme on tullut Jumalalta Hänen lastensa valistukseksi, siunaukseksi ja iloksi.” (Gordon B. Hinckley, ”Nauttikaa pyhistä kirjoituksista”, Valkeus, heinäkuu 1986, s. 2, 4.)

  27. Russell M. Nelson, ”Mormonin kirja – millaista elämäsi olisi ilman sitä?”, Liahona, marraskuu 2017, s. 62.

  28. Joh. 1:14.

  29. Ks. 1. Nefi 8:30.

  30. ”Liittopolku on ainoa polku, joka johtaa korotukseen ja iankaikkiseen elämään” (Russell M. Nelson ”Hengellisen liikevoiman mahti”, Liahona, toukokuu 2022, s. 98).

  31. Ks. Alma 5:11–13.