Yleiskonferenssi
Vastustajaa kestävän elämän rakentaminen
Lokakuun 2022 yleiskonferenssi


Vastustajaa kestävän elämän rakentaminen

Rukoilen, että rakennamme elämäämme edelleen noudattaen taivaallisen Isämme laatiman jumalallisen suunnitelman malleja ja teknisiä ohjeita.

Vuosien saatossa tältä kauniilta puhujakorokkeelta konferenssikeskuksesta olemme saaneet erinomaisia neuvoja, innoitusta, ohjausta ja ilmoitusta. Toisinaan puhujat ovat käyttäneet vertauksia, jotka liittyvät heidän tietämykseensä ja kokemukseensa, havainnollistaakseen selkeästi ja voimallisesti Jeesuksen Kristuksen evankeliumin jotakin periaatetta.

Tällä tavoin olemme esimerkiksi oppineet lentokoneista ja lennoista, joissa vähäinen poikkeama alkuvaiheessa voi johtaa meidät paikkaan, joka on kaukana alkuperäisestä määränpäästämme.1 Tällä tavoin olemme oppineet myös, kun fyysisen sydämemme toimintaa on verrattu voimalliseen sydämenmuutokseen, jota vaaditaan vastauksena Herran kutsuun seurata Häntä.2

Tällä kertaa haluaisin nöyrästi lisätä vertauksen, joka on saanut innoituksensa oman ammatillisen valmistautumiseni alalta. Tarkoitan insinööritieteen maailmaa. Yliopisto-opintojeni alusta saakka unelmoin päivästä, jolloin täyttäisin ennakkovaatimukset oppikurssille, jolla minulle opetettaisiin, kuinka suunnitella rakennuksia ja muita rakennelmia, joita pidettäisiin sitten ”antiseismisinä”.

Viimein koitti tätä aihetta käsittelevän oppikurssini ensimmäinen päivä. Professorin ensimmäiset sanat olivat seuraavat: ”Olette varmasti innokkaita aloittamaan tämän kurssin ja oppimaan, kuinka suunnitella antiseismisiä rakennuksia”, mihin monet meistä nyökkäsivät innokkaasti. Sitten professori sanoi: ”Minun on ikäväkseni kerrottava teille, ettei se ole mahdollista, sillä en pysty opettamaan teille, kuinka suunnitella rakennus, joka olisi antiseisminen eli vastustaisi tai torjuisi maanjäristyksiä. Siinä ei ole mitään järkeä”, hän sanoi, ”koska maanjäristyksiä tapahtuu joka tapauksessa, pidimmepä siitä tai emme.”

Sitten hän lisäsi: ”Voin kuitenkin opettaa teille, kuinka suunnitella rakenteita, jotka kestävät maanjäristyksiä, rakennelmia, jotka voivat kestää maanjäristyksen aiheuttamia voimia, jotta sellainen rakennelma pysyy pystyssä kärsimättä vakavaa vauriota ja voi siten pysyä siinä käytössä, johon se on suunniteltu.”

Insinööri tekee laskelmia, jotka osoittavat perustusten, pilarien, palkkien, betonilaattojen ja muiden suunniteltavien rakenteellisten perustekijöiden mitat, ominaisuudet ja piirteet. Nämä tulokset muutetaan suunnitelmiksi ja teknisiksi ohjeiksi, joita rakentajan on noudatettava tarkoin, jotta työ toteutuu ja täyttää näin tarkoituksen, johon se on suunniteltu ja jota varten se rakennetaan.

Vaikka yli 40 vuotta on kulunut tuosta ensimmäisestä maanjäristyksiä kestävää rakentamista käsittelevästä insinöörikurssista, muistan täydellisesti hetken, jolloin aloin saada syvemmän, kokonaisvaltaisemman ymmärryksen siitä, miten tärkeä tämä periaate olisi niissä rakennuksissa, joita suunnittelisin tulevassa ammatissani. Sen lisäksi – ja mikä vielä tärkeämpää – se olisi pysyvästi läsnä oman elämäni ja niiden elämän rakentumisessa, joihin minulla saattaisi olla myönteinen vaikutus.

Kuinka siunattuja me olemmekaan, kun voimme luottaa tietoon taivaallisen Isämme laatimasta pelastussuunnitelmasta, kun meillä on Jeesuksen Kristuksen palautettu evankeliumi ja kun voimme turvata elävien profeettojen innoitettuun ohjaukseen! Näistä kaikista edellisistä koostuvat jumalallisesti laaditut ”suunnitelmat” ja ”tekniset ohjeet”, jotka opettavat meille selkeästi, kuinka rakentaa onnellinen elämä – elämä, joka kestää synnin houkutukset, kestää kiusaukset, kestää Saatanan hyökkäykset, hänen, joka yrittää epätoivoisesti tehdä tyhjäksi iankaikkisen päämäärämme olla yhdessä taivaallisen Isämme kanssa ja rakkaan perheemme kanssa.

Palvelutyönsä alussa Vapahtajakin ”jätettiin Saatanan kiusattavaksi”3. Mutta Jeesus selviytyi menestyksekkäästi tuosta suuresta koetuksesta. Kuinka Saatanan hyökkäyksiä ja kiusauksia kestävä asenne palveli Häntä? Se, mikä sai Jeesuksen selviytymään voitokkaasti näistä mitä vaikeimmista hetkistä, oli Hänen hengellinen valmistautumisensa, jonka ansiosta Hän pystyi olemaan vastustajan kiusauksia kestävässä tilassa.

Mitkä tekijät auttoivat Vapahtajaa olemaan valmistautunut tuohon ratkaisevan tärkeään hetkeen?

Ensiksi, Hän oli paastonnut 40 päivää ja 40 yötä. Siihen paastoon on varmasti liittynyt jatkuva rukous. Vaikka Hän siis oli fyysisesti heikko, Hänen henkensä oli hyvin vahva. Siitäkin huolimatta, ettei meitä onneksi pyydetä paastoamaan niin kauan – pikemminkin vain 24 tuntia kerran kuukaudessa – paastoaminen antaa meille hengellistä voimaa ja valmistaa meitä kestämään tämän elämän koettelemuksia.

Toiseksi, kertomuksessa kiusauksista, joita Vapahtaja koki, me näemme, että Hän vastasi Saatanalle mielessään aina pyhät kirjoitukset, lainaten niitä ja soveltaen niitä käytäntöön oikealla hetkellä.

Kun Saatana houkutteli Herraa muuttamaan kivet leiviksi, jotta Hän voisi tyydyttää pitkän paastonsa aiheuttaman nälän, Hän sanoi Saatanalle: ”On kirjoitettu: ’Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.’”4 Sitten, kun Herra oli temppelimuurin harjalla, Paholainen yritti houkutella Häntä osoittamaan voimansa, mihin Herra vastasi valtuutta osoittaen: ”On myös kirjoitettu: ’Älä kiusaa Herraa, Jumalaasi.’”5 Ja Saatanan kolmanteen yritykseen Herra vastasi: ”On kirjoitettu: ’Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella.’”6

Maanjäristys jättää merkkinsä myös rakennuksiin, jotka on suunniteltu ja rakennettu oikein – näitä seurauksia ovat kenties halkeamat, kaatuneet huonekalut tai romahtaneet sisäkatot ja rikkoutuneet ikkunat. Mutta tämä hyvin suunniteltu ja hyvin rakennettu rakennus täyttää tarkoituksensa suojelemalla sen asukkaita, ja se saadaan korjattua alkuperäiseen kuntoonsa.

Samalla tavoin myös vastustajan rusikointi voi saada aikaan ”halkeamia” tai osittaista vahinkoa elämässämme, vaikka pyrimmekin rakentamaan elämämme täydellisen jumalallisen suunnitelman mukaan. Nämä ”halkeamat” voivat ilmetä surun tai katumuksen tunteina siitä, että olemme tehneet erheitä emmekä ole tehneet kaikkea täydellisesti, tai tuntemuksina, ettemme ole niin hyviä kuin haluamme olla.

Mutta todella oleellista on, että kun olemme noudattaneet jumalallisesti laadittuja suunnitelmia ja ohjeita eli Jeesuksen Kristuksen evankeliumia, me olemme yhä pystyssä. Elämämme rakennelma ei ole hajonnut vastustajan yritysten tai vaikeiden tilanteiden vuoksi, joita meidän on täytynyt kohdata. Sen sijaan me olemme valmiita kulkemaan eteenpäin.

Olemassaolomme tarkoituksena olevan ilon7, jota pyhissä kirjoituksissa luvataan, ei pidä ymmärtää tarkoittavan sitä, ettei meillä ole vaikeuksia tai suruja, ettei meillä ole ”halkeamia” vastustajan kiusausten tai maanpäällisen elämämme todellisten koettelemusten seurauksena.

Tämä ilo liittyy Nefin näkemykseen elämästä, kun hän sanoi: ”Nähtyäni monia ahdinkoja elinpäivieni aikana mutta oltuani silti Herran suuressa suosiossa kaikkina elämäni päivinä.”8 Kaikkina elämänsä päivinä! Niinäkin päivinä, kun Nefi kärsi omien veljiensä ymmärtämättömyydestä ja torjunnasta, silloinkin kun he sitoivat hänet laivassa, silloinkin kun hänen isänsä Lehi kuoli, silloinkin kun Lamanista ja Lemuelista tuli hänen kansansa kuolemaa kylväviä vihollisia. Jopa niinä vaikeina päivinä Nefi tunsi olevansa Herran suuressa suosiossa.

Me voimme olla levollisia tietäessämme, ettei Herra koskaan salli meitä kiusattavan enemmän kuin voimme kestää. Alma kutsuu meitä valvomaan ja rukoilemaan ”alati, ettei [meitä] kiusattaisi enempää kuin [voimme] kestää ja että Pyhä Henki näin johdattaisi [meitä ja meistä] tulisi nöyriä, sävyisiä, myöntyviä, kärsivällisiä, [olisimme] täynnä rakkautta ja kaikkea pitkämielisyyttä”9.

Samaa voidaan soveltaa elämän koettelemuksiin. Ammon muistuttaa meitä Herran sanoista: ”Menkää – – ja kestäkää kärsivällisesti ahdinkonne, niin minä annan teille menestystä.”10

Herra antaa meille apua aina, kun kohtaamme vastustusta, kiusauksia, ymmärtämättömyyttä, sairauksia ja jopa kuoleman. Hän on sanonut: ”Ja nyt, totisesti minä sanon teille, ja minkä sanon yhdelle, sen sanon kaikille: Olkaa rohkealla mielellä, lapsukaiset; sillä minä olen teidän keskellänne, enkä minä ole hylännyt teitä.”11 Hän ei koskaan jätä meitä!

Rukoilen, että rakennamme elämäämme edelleen noudattaen Isämme laatiman jumalallisen suunnitelman malleja ja teknisiä ohjeita, jotka toteutuvat Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen avulla. Siten Vapahtajamme sovituksen kautta saamamme armon ansiosta me menestymme rakentaessamme elämän, joka kestää synnin houkutukset, kestää kiusaukset ja jota on vahvistettu kestämään surulliset, vaikeat ajat elämässämme. Ja lisäksi meillä on edellytykset saada kaikki siunaukset, joita Isämme ja Vapahtajamme ovat rakkaudessaan luvanneet. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.