Generalkonferenser
Övervinn världen och finn ro
Generalkonferensen i oktober 2022


Övervinn världen och finn ro

Finn ro från intensiteten, osäkerheten och våndan i denna värld genom att övervinna världen genom era förbund med Gud.

Mina kära bröder och systrar, jag är tacksam att få hälsa er denna härliga sabbatsmorgon. Ni är ständigt i mina tankar. Jag förundras över hur ni genast skrider till verket när ni ser människor i nöd. Jag häpnar över den tro och det vittnesbörd ni visar om och om igen. Jag gråter över er hjärtesorg, era besvikelser och er oro. Jag älskar er. Jag försäkrar er om att vår himmelske Fader och hans älskade Son Jesus Kristus älskar er. De är djupt medvetna om era omständigheter, er godhet, era behov och era böner om hjälp. Om och om igen ber jag för att ni ska känna deras kärlek till er.

Det är livsviktigt att känna deras kärlek, eftersom vi dagligen verkar bli angripna av en storm av allvarliga nyheter. Ni kanske har haft dagar då ni önskade att ni kunde sätta på er pyjamasen, kura ihop er och be någon att väcka er när kaoset är över.

Men, mina kära bröder och systrar, så många underbara saker ligger framför oss. I kommande dagar kommer vi att se de största manifestationerna av Frälsarens makt som världen någonsin har sett. Från nu och till den tid då han återvänder ”med makt och stor härlighet”1 kommer han att skänka de trofasta otaliga privilegier, välsignelser och underverk.

Ändå lever vi just nu i det som helt visst är en mycket komplicerad del av världshistorien. Komplexiteten och utmaningarna gör att många känner sig överväldigade och utmattade. Men ta i beaktande en händelse nyligen som kan kasta ljus över hur ni och jag kan finna ro.

Under öppet hus i Washington D.C. tempel i USA nyligen bevittnade en medlem i öppet hus-kommittén en insiktsfull dialog när han eskorterade flera framstående journalister genom templet. På något sätt hade en ung familj kommit med på rundvisningen för media. En reporter frågade om och om igen om tempelbesökarens ”resa” när han eller hon rör sig genom templet. Han ville veta om resan genom templet symboliserar utmaningarna i människans resa genom livet.

En liten pojke i familjen hörde konversationen. När sällskapet kom in i ett begåvningsrum pekade pojken på altaret, där man knäböjer för att ingå förbund med Gud, och sa: ”Å, vad fint. Här kan man vila på sin tempelresa.”

Jag tvivlar på att pojken förstod riktigt hur djupsinnig hans observation var. Han hade antagligen ingen aning om det direkta sambandet mellan att ingå ett förbund med Gud i templet och Frälsarens fantastiska löfte:

”Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila.

Ta på er mitt ok och lär av mig … Då ska ni finna ro för era själar,

för mitt ok är milt och min börda är lätt.”2

Kära bröder och systrar, jag sörjer över dem som lämnar kyrkan eftersom de känner att medlemskapet kräver för mycket av dem. De har ännu inte upptäckt att när man ingår och håller förbund blir livet faktiskt lättare! Var och en som ingår förbund i dopbassänger och i tempel – och håller dem – har ökad åtkomst till Jesu Kristi kraft. Snälla, begrunda denna häpnadsväckande sanning!

Belöningen för att man håller sina förbund med Gud är himmelsk kraft – kraft som stärker oss så att vi kan tåla våra prövningar, frestelser och hjärtesorger bättre. Denna kraft lättar vår väg. De som lever enligt Jesu Kristi högre lagar har åtkomst till hans högre kraft. På så sätt har de som håller sina förbund rätt till en särskild sorts ro som ges till dem genom deras förbundsrelation med Gud.

Innan Frälsaren underkastade sig lidandet i Getsemane och på Golgata förkunnade han för sina apostlar: ”I världen får ni lida, men var frimodiga: jag har övervunnit världen.”3 Senare vädjade Jesus till var och en av oss att göra detsamma när han sa: ”Jag vill att ni ska övervinna världen.”4

Kära bröder och systrar, mitt budskap till er i dag är att tack vare att Jesus Kristus övervann denna fallna värld, och eftersom han försonade för var och en av oss, kan ni också övervinna denna av synd genomdränkta, egocentriska och ofta utmattande värld.

Eftersom Frälsaren genom sin oändliga försoning återlöste var och en av oss från svaghet, misstag och synder, och eftersom han upplevde varje smärta, oro och börda ni någonsin har haft5 så kan ni, när ni verkligen omvänder er och söker hans hjälp, resa er över nutidens farliga värld.

Ni kan övervinna de andligt och känslomässigt utmattande plågorna i världen, bland annat arrogans, högmod, ilska, omoral, hat, snikenhet, avund och rädsla. Trots de distraktioner och förvrängningar som virvlar omkring oss kan ni finna sann ro – det vill säga lättnad och frid – även mitt i era mest plågsamma problem.

Den här viktiga sanningen leder till tre grundläggande frågor:

För det första: Vad innebär det att övervinna världen?

För det andra: Hur gör vi det?

Och för det tredje: Hur välsignas våra liv av att vi övervinner världen?

Vad innebär det att övervinna världen? Det innebär att övervinna frestelsen att bry sig mer om det som hör denna värld till än det som hör Gud till. Det innebär att lita mer på Kristi lära än på människofilosofier. Det innebär att glädjas åt sanningen, fördöma bedrägeri och bli ”Kristi ödmjuka efterföljare”6. Det innebär att välja att avstå från allt som fördriver Anden. Det innebär att vara villig att ”överge” till och med våra favoritsynder.7

Men att övervinna världen innebär verkligen inte att bli fullkomlig i detta liv, och inte heller att era problem dunstar bort som genom trolleri – för det gör de inte. Och det innebär inte att ni inte fortfarande gör misstag. Men att övervinna världen innebär faktiskt att er motståndskraft mot synd ökar. Era hjärtan mjuknar när er tro på Jesus Kristus ökar.8 Att övervinna världen innebär att komma att älska Gud och hans älskade Son mer än man älskar någon annan eller något annat.

Så hur övervinner vi världen? Kung Benjamin lärde oss hur. Han sa att ”den naturliga människan är en fiende till Gud” och kommer alltid att vara det, ”om hon inte ger efter för den Helige Andens maningar och lägger av den naturliga människan och blir en helig genom Herren Kristi försoning”9. Varje gång ni söker efter och följer Andens maningar, varje gång ni gör något gott – sådant som ”den naturliga människan” inte skulle göra – övervinner ni världen.

Att övervinna världen är inte något som sker på en dag eller två. Det sker under en livstid när vi gång på gång tar till oss Kristi lära. Vi kultiverar tro på Jesus Kristus genom att omvända oss dagligen och hålla förbund som begåvar oss med kraft. Vi stannar kvar på förbundsstigen och blir välsignade med andlig styrka, personlig uppenbarelse, ökad tro och änglars betjäning. Att leva efter Kristi lära kan framkalla en mycket kraftfull dygdig cykel och skapa andligt momentum i våra liv.10

När vi strävar efter att leva efter Jesu Kristi högre lagar börjar vårt hjärta och själva vår natur att förändras. Frälsaren lyfter upp oss över denna fallna världs dragningskraft genom att välsigna oss med större kärlek, ödmjukhet, generositet, vänlighet, självdisciplin, frid och ro.

Nu kanske ni tänker att det här låter mer som hårt andligt arbete än ro. Men här kommer den stora sanningen: medan världen insisterar på att prestige, prylar, popularitet och passioner ger lycka, så gör de inte det! Det kan de inte! Vad de framkallar är inget annat än ett ihåligt substitut för det ”välsignade och lyckliga tillstånd [de upplever] som håller Guds bud”11.

Sanningen är att det är mycket mer utmattande att söka efter lycka där man aldrig kan hitta den! Men när ni går i ok med Jesus Kristus och gör det andliga arbete som krävs för att övervinna världen har han, och bara han, makten att lyfta upp er över denna världens dragningskraft.

Så hur välsignas våra liv av att vi övervinner världen? Svaret är tydligt: att ingå i en förbundsrelation med Gud binder oss vid honom på ett sätt som gör allt i livet lättare. Missförstå mig inte: jag säger inte att förbunden gör livet lätt. Ni kan faktiskt vänta er motstånd, för motståndaren vill inte att ni upptäcker Jesu Kristi kraft. Men att gå i ok tillsammans med Frälsaren innebär att ni har tillgång till hans styrka och återlösande kraft.

Bild
President Ezra Taft Benson

Jag vill bekräfta en djupsinnig lärdom från president Ezra Taft Benson: ”Män och kvinnor som överlämnar sina liv åt Gud upptäcker att han kan göra mycket mer av deras liv än de själva kan. Han fördjupar deras glädje, ökar deras klarsyn, upplivar deras förstånd, … upplyfter deras ande, mångfaldigar deras välsignelser, ökar deras möjligheter, tröstar deras själar, ger dem vänner och utgjuter frid.”12

Dessa ojämförliga privilegier följer dem som söker himlens stöd till hjälp för att övervinna den här världen. Med det syftet i åtanke ger jag hela kyrkans medlemskap samma uppmaning som jag gav våra unga vuxna i maj i år. Jag uppmanade dem då – och jag vädjar till er nu – att ta ansvar för ert eget vittnesbörd om Jesus Kristus och hans evangelium. Kämpa för det. Ge det näring så att det växer. Ge det sanning. Förorena det inte med icke troende mäns och kvinnors falska filosofier. När ni gör det till högsta prioritet att ständigt stärka era vittnesbörd om Jesus Kristus bör ni vara uppmärksamma på att underverk kommer att ske i era liv.13

Min vädjan till er denna morgon är att ni ska finna ro från intensiteten, osäkerheten och våndan i denna värld genom att övervinna världen genom era förbund med Gud. Låt honom veta genom era böner och era handlingar att ni menar allvar med att övervinna världen. Be honom att lysa upp ert sinne och sända er den hjälp ni behöver. Skriv varje dag ner de tankar ni får när ni ber, och följ sedan upp dem noggrant. Tillbringa mer tid i templet, och försök förstå hur templet lär er att resa er ovanför denna fallna värld.14

Som jag har sagt förut är Israels insamling det viktigaste arbete som sker på jorden i dag. En avgörande del av denna insamling är att förbereda ett folk som är kapabelt, redo och värdigt att ta emot Herren när han kommer tillbaka, ett folk som redan har valt Jesus Kristus över den här fallna världen, ett folk som gläds i sin handlingsfrihet att kunna leva enligt Jesu Kristi högre och heligare lagar.

Jag uppmanar er, mina kära bröder och systrar, att bli det här rättfärdiga folket. Värdesätt och hedra era förbund över alla andra åtaganden. När ni låter Gud råda i ert liv lovar jag er större frid, självförtroende, glädje och, ja, ro.

Med den makt som medföljer det heliga apostlaskap som jag innehar, välsignar jag er i er strävan att övervinna denna värld. Jag välsignar er med att kunna öka er tro på Jesus Kristus och lära er hur ni bättre kan ta del av hans kraft. Jag välsignar er med att kunna se skillnad på sanning och osanning. Jag välsignar er med att bry er mer om det som hör Gud till än det som hör denna världen till. Jag välsignar er med att kunna se de behov som finns omkring er och stärka dem ni älskar. Eftersom Jesus Kristus övervann världen kan ni också göra det. Det vittnar jag om i Jesu Kristi heliga namn, amen.