Generalkonferenser
Jesus Kristus är ungdomarnas styrka
Generalkonferensen i oktober 2022


Jesus Kristus är ungdomarnas styrka

Förtrösta på Jesus Kristus. Han leder er på rätt väg. Han är er styrka.

När jag förberedde mig för att ge det här budskapet i dag kände jag en stark maning att vända mig till de unga kvinnorna och unga männen.

Jag talar också till dem som en gång har varit unga, även till dem som knappt kommer ihåg det längre.

Och jag talar till alla som älskar våra unga människor och vill att de ska lyckas i livet.

Särskilt till dig i det uppväxande släktet har jag ett budskap från din Frälsare Jesus Kristus.

Frälsarens budskap till dig

Mina kära unga vänner, om Frälsaren var här nu, vad skulle han säga till er?

Jag tror att han skulle börja med att uttrycka sin djupa kärlek till er. Han kanske skulle uttrycka den i ord, men den skulle också flöda så starkt – från hans blotta närvaro – att den inte skulle gå att ta miste på, att den skulle nå djupt in i hjärtat och fylla hela er själ.

Men eftersom vi alla är svaga och ofullkomliga skulle kanske en del oro smyga sig in i ert sinne. Ni skulle kanske minnas misstag ni har gjort, tillfällen då ni gav efter för frestelse, sådant ni önskar att ni inte hade gjort – eller att ni hade gjort bättre.

Frälsaren skulle känna av det, och jag tror att han skulle försäkra er med de ord han har talat i skrifterna:

”Var inte rädd.”1

”Tvivla inte.”2

”Var vid gott mod.”3

”Låt inte era hjärtan oroas.”4

Jag tror inte att han urskuldar era misstag. Han skulle inte bagatellisera dem. Nej, han skulle be er att omvända er – att lämna era synder bakom er, att förändras så att han kan förlåta er. Han skulle påminna er om att han för 2 000 år sedan tog på sig dessa synder så att ni skulle kunna omvända er. Det är en del av lycksalighetsplanen som skänkts oss av vår kärleksfulle himmelske Fader.

Jesus skulle kanske påpeka att era förbund med honom – som ingicks vid dopet och som förnyas varje gång ni tar del av sakramentet – ger er ett speciellt band till honom. Det sorts band som skrifterna beskriver som att gå i ok tillsammans så att ni, med hans hjälp, kan bära alla bördor.5

Jag tror att Frälsaren Jesus Kristus skulle vilja att ni ser, känner och vet att han är er styrka. Att det med hans hjälp inte finns några gränser för vad ni kan åstadkomma. Att er potential är gränslös. Han skulle vilja att ni ser er själva som han ser er. Och det är väldigt olikt världens sätt att se er.

Frälsaren skulle bestämt förkunna att ni är döttrar eller söner till den allsmäktige Guden. Er himmelske Fader är den härligaste varelsen i universum, fylld av kärlek, glädje, renhet, helighet, ljus, nåd och sanning. Och en dag vill han att ni ärver allt han har.6

Det är anledningen till att ni är på jorden – för att lära er, växa och gå framåt för att bli allt er Fader i himlen har skapat er till att bli.

För att göra det möjligt sände han Jesus Kristus att vara er Frälsare. Det är syftet bakom hans stora lycksalighetsplan, hans kyrka, hans prästadöme, skrifterna – alltihop.

Det är er bestämmelse. Det är er framtid. Det är ert val!

Sanning och val

Kärnan i Guds plan för er lycka är er makt att välja.7 Naturligtvis vill er himmelske Fader att ni väljer evig glädje med honom, och han hjälper er att uppnå den, men han skulle aldrig tvinga den på er.

Så han låter er välja: Ljus eller mörker? Gott eller ont? Glädje eller elände? Evigt liv eller andlig död?8

Det låter som ett enkelt val, eller hur? Men här på jorden verkar det på något vis vara mer komplicerat än det borde vara.

Problemet är att vi inte alltid ser saker och ting så tydligt som vi skulle vilja. Aposteln Paulus jämförde det med att se ”en gåtfull spegelbild”9. Det råder stor förvirring i världen om vad som är rätt och fel. Sanningen förvrids för att få ont att verka vara gott och gott att verka vara ont.10

Men när man uppriktigt söker sanningen – evig, oföränderlig sanning – blir valen mycket klarare. Ja, man blir fortfarande frestad och prövad. Dåliga saker händer fortfarande. Förbryllande saker. Tragiska saker. Men man kan hantera det när man vet vem man är, varför man är här, och när man litar på Gud.

Så var hittar vi sanning?

Den finns i Jesu Kristi evangelium. Och detta evangeliums fullhet lärs ut i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Jesus Kristus sa: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”11

När ni har viktiga val att göra är Jesus Kristus och hans återställda evangelium det bästa valet. När ni har frågor är Jesus Kristus och hans återställda evangelium det bästa svaret. När ni känner er svaga är Jesus Kristus er styrka.

Han ger kraft till de trötta, och till dem som känner sig maktlösa ger han ökad styrka.

De som hoppas på Herren förnyas genom hans styrka.12

Vägledning för de unga

För att hjälpa er hitta vägen och hjälpa er att göra Kristi lära till det ledande inflytandet i era liv har Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga förberett en ny resurs, en reviderad version av Vägledning för de unga.

Bild
2011 års version av Vägledning för de unga

I över 50 år har Vägledning för de unga visat vägen för generationer av sista dagars heliga ungdomar. Jag har alltid ett exemplar i fickan, och jag delar det med människor som är nyfikna på våra normer. Den har uppdaterats och förnyats för att bättre hantera utmaningarna och frestelserna i vår tid. Den nya versionen av Vägledning för de unga finns på 50 olika språk på nätet och kommer även att finnas i tryckt form. Den kommer att vara till stor hjälp när ni ska göra val i livet. Jag ber er att anamma den personligen och dela den med era vänner.

Bild
2022 års version av Vägledning för de unga

Den här nya versionen av Vägledning för de unga har fått undertiteln En guide för att göra val.

För att vara mycket tydlig: den bästa guide ni möjligtvis kan ha för att göra val är Jesus Kristus. Jesus Kristus är ungdomarnas styrka.

Så syftet med Vägledning för de unga är att rikta er mot honom. Den lär er om de eviga sanningarna i hans återställda evangelium – sanningar om vilka ni är, vem han är och vad ni kan åstadkomma med hans styrka. Den lär er hur man gör rättfärdiga val baserade på dessa eviga sanningar.13

Det är också viktigt att veta vad Vägledning för de unga inte gör. Den gör inte valen åt er. Den ger er inte ett ”ja” eller ”nej” för varje val ni någonsin kan stå inför. Vägledning för de unga fokuserar på grunden till era val. Den fokuserar på värderingar, principer och lärosatser i stället för på varje specifikt beteende.

Herren har, genom sina profeter, alltid lett oss i den riktningen. Han vädjar till oss att ”öka [vår] andliga kapacitet att ta emot uppenbarelse”14. Han inbjuder oss att ”höra honom”15. Han kallar oss att följa honom på högre och heligare sätt.16 Och vi lär oss på liknande sätt varje vecka i Kom och följ mig.

Jag antar att guiden skulle kunna ge er en lång lista över kläder ni inte borde ha på er, ord ni inte borde säga och filmer ni inte borde se. Men skulle det verkligen vara till hjälp i en global kyrka? Skulle ett sådant tillvägagångssätt verkligen förbereda er för en livstid av kristuslikt leverne?

Joseph Smith sa: ”Jag lär dem rätta principer, sedan styr de sig själva.”17

Och kung Benjamin sa till sitt folk i Mormons bok: ”Jag kan inte berätta om alla sätt varpå ni kan begå synd, för det finns åtskilliga sätt och vis, ja, så många att jag inte kan räkna dem.”18

Kung Benjamin fortsatte: ”Men så mycket kan jag säga er … [ge] akt på er själva och på era tankar och på era ord och på era gärningar och [iaktta] Guds bud och [fortsätt] i tron på … vår [Herre] … ända till livets slut.”19

Bild
Frälsaren Jesus Kristus

Är det fel att ha regler? Naturligtvis inte. Vi alla behöver dem varje dag. Men det är fel att fokusera enbart på regler i stället för att fokusera på Frälsaren. Ni behöver veta varför och hur och sedan beakta konsekvenserna av era val. Ni behöver sätta er tillit till Jesus Kristus. Han leder er på rätt väg. Han är er styrka.20

Kraften i sann lära

Vägledning för de unga förkunnar frimodigt Jesu Kristi lära. Den inbjuder er frimodigt att göra val som baseras på Jesu Kristi lära. Och den beskriver frimodigt de välsignelser Jesus Kristus utlovar till dem som följer hans väg.21

President Russell M. Nelson har lärt: ”När vår största önskan är att låta Gud råda [i våra liv], att vara en del av Israel, blir så många beslut lättare. … Så många problem blir icke-problem! Du vet hur du bäst vårdar ditt yttre. Du vet vad du ska titta på och läsa, var du ska tillbringa din tid och med vilka du ska umgås. Du vet vad du vill uppnå. Du vet vilket slags person du … vill bli.”22

En högre norm

Jesus Kristus har mycket höga normer för sina efterföljare. Och inbjudan att uppriktigt söka hans vilja och leva efter hans sanningar är den högsta möjliga normen!

Viktiga timliga och andliga val bör inte baseras endast på personliga preferenser eller på vad som är bekvämt eller populärt.23 Herren säger inte: ”Gör som du vill.”

Han säger: ”Låt Gud råda.”

Han säger: ”Kom … och följ mig.”24

Han säger: ”Lev på ett heligare, högre, mognare sätt.”

Han säger: ”Håll mina bud.”

Jesus Kristus är vårt fullkomliga föredöme, och vi strävar med hela vår själs kraft efter att följa honom.

Mina kära vänner, låt mig upprepa att om Frälsaren stod här i dag skulle han uttrycka sin oändliga kärlek till er, sitt fullständiga förtroende för er. Han skulle säga till er att ni klarar det här. Ni kan bygga upp ett glädjefyllt och lyckligt liv eftersom Jesus Kristus är er styrka. Ni kan finna självförtroende, frid, trygghet, lycka och tillhörighet nu och för evigt eftersom ni hittar allt detta i Jesus Kristus, i hans evangelium och i hans kyrka.

Om detta bär jag mitt högtidliga vittnesbörd som en Jesu Kristi apostel och lämnar er med min innerliga välsignelse i djup tacksamhet och kärlek till er, i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Se Lukas 5:10; 8:50; 12:7; Läran och förbunden 38:15; 50:41; 98:1.

  2. Läran och förbunden 6:36.

  3. Se Matteus 14:27; Johannes 16:33; Läran och förbunden 61:36; 68:6; 78:18.

  4. Johannes 14:1, 27.

  5. Se Matteus 11:28–30.

  6. Se Läran och förbunden 84:38.

  7. Man skulle kunna säga att Faderns plan utformades så att ni fick uttrycka era önskningar genom era val, så att ni kan uppnå det fullständiga resultatet av det ni önskar. Som äldste Dale G. Renlund har sagt: ”Vår himmelske Faders ändamål med föräldraskap är inte att få sina barn att göra det som är rätt. Det är att få sina barn att välja att göra det som är rätt och till sist bli som han” (”Välj i dag”, Liahona, nov. 2018, s. 104).

  8. Se 2 Nephi 2:26–27.

  9. 1 Korintierbrevet 13:12.

  10. Se Jesaja 5:20.

  11. Johannes 14:6.

  12. Se Jesaja 40:29–31.

  13. Som sista dagars heliga är vi ofta kända för vad vi gör och inte gör – våra beteenden. Det kan vara bra, men det är ännu bättre att vara kända för vad vi vet (de sanningar som driver våra beteenden) och för vem vi känner (Frälsaren – och hur vår kärlek till honom inspirerar vårt beteende).

  14. Russell M. Nelson, ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 96.

  15. Se Russell M. Nelson, ”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 88–92.

  16. Det principbaserade tillvägagångssättet i den nya Vägledning för de unga är i samklang med andra initiativ som kyrkan introducerat på senare tid, bland annat Predika mitt evangelium, stödverksamheten, den hemcentrerade studiekursen Kom och följ mig, programmet Barn och ungdomar, Undervisa på Frälsarens sätt samt en ny Allmän handbok. Uppenbarligen bygger Herren upp vår andliga kapacitet. Han visar ökat förtroende för sitt förbundsfolk i de sista dagarna.

  17. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 283.

  18. Mosiah 4:29. På sätt och vis är det vad fariseerna på Jesu tid försökte göra. I sin iver att hindra människor från att bryta mot lagen sammanställde de hundratals regler som baserades på deras förståelse av heliga skrifter. Det fariseerna missförstod var att de trodde att deras regler skulle frälsa dem. När Frälsaren sedan kom kände de inte igen honom.

  19. Mosiah 4:30; betoning tillagd.

  20. Ett annat skäl till att ett principbaserat tillvägagångssätt behövs i dag är den ökande kulturella mångfalden i Herrens kyrka. Principer är eviga och universella. Specifika regler eller tillämpningar av dessa principer fungerar bra på vissa platser men inte på andra. Det som förenar oss är Jesus Kristus och de eviga sanningar han undervisade om, även om specifika tillämpningar varierar över tiden och i olika kulturer. Så problemet med att ha en lista över alla möjliga saker att göra och inte göra är inte bara att det är opraktiskt och ohållbart. Problemet är att det leder bort vårt fokus från vår sanna källa till styrka, vår Frälsare Jesus Kristus.

  21. För många år sedan uttalade president Boyd K. Packer dessa kraftfulla ord: ”Sann lärdom, som blir förstådd, förändrar attityder och beteende. Att studera evangeliets lärdomar förbättrar beteendet snabbare än studier av själva beteendet” (”Frukten icke”, Liahona, maj 2004, s. 79).

    President Ezra Taft Benson lärde ut en liknande sanning: ”Herren arbetar inifrån och ut. Världen arbetar utifrån och in … Världen vill forma det mänskliga beteendet, men Kristus kan förändra människans natur” (”Födda av Gud”, Nordstjärnan, nr 2 1986, s. 5).

    När profeten Alma i Mormons bok såg ondska i världen omkring sig vände han sig till Guds ord eftersom han visste att det ”hade gjort ett mäktigare intryck på människornas sinnen än svärdet eller något annat som hade hänt dem – [därför] tänkte Alma att det skulle vara lämpligt att de prövade Guds ords kraft” (Alma 31:5).

  22. Russell M. Nelson, ”Låt Gud råda”, Liahona, nov. 2020, s. 94. President Russell M. Nelson var ett exempel på detta tillvägagångssätt när han undervisade oss om att helga sabbatsdagen: ”När jag var mycket yngre än i dag, studerade jag andras texter där de hade listat saker man skulle göra och saker man inte skulle göra på sabbaten. Det var inte förrän senare som jag lärde mig genom skrifterna att det jag valde att göra och min inställning till sabbaten var ett tecken mellan mig och min himmelske Fader. Med den insikten behövde jag inte längre listor med ’gör’ och ’gör inte’. När jag behövde bestämma mig för om en aktivitet var lämplig att göra på sabbatsdagen eller inte, ställde jag helt enkelt frågan: ’Vilket tecken vill jag ge Gud?’ Den frågan gjorde de val jag fattade om sabbaten kristallklara” (”Sabbaten är en lust och en glädje”, Liahona, maj 2015, s. 130).

  23. Äldste David A. Bednar har lärt att ”principer för rättfärdighet hjälper oss också att se bortom våra personliga böjelser och självcentrerade önskningar genom att ge oss det dyrbara perspektivet av evig sanning när vi försöker finna vår väg genom jordelivets olika omständigheter, svårigheter, beslut och upplevelser” (”Mitt evangeliums principer”, Liahona, maj 2021, s. 123).

  24. Lukas 18:22.