Generalkonference
Er der ikke balsam i Gilead?
Oktoberkonferencen 2021


Er der ikke balsam i Gilead?

Frelserens helbredende kraft er ikke kun hans evne til at helbrede vores krop, men måske endnu vigtigere, hans evne til at helbrede vores hjerte.

Kort tid efter min mission, mens jeg var studerende på Brigham Young University, blev jeg ringet op af min far. Han fortalte mig, at han havde fået konstateret kræft i bugspytkirtlen, og at han, selv om hans chancer for at overleve ikke var gode, var fast besluttet på at blive helbredt og vende tilbage til sine normale aktiviteter i livet. Det telefonopkald var et tankevækkende øjeblik for mig. Min far havde været min biskop, min ven og min rådgiver. Da min mor, mine søskende og jeg overvejede fremtiden, så den dyster ud. Min yngre bror Dave var på mission i New York og deltog på lang afstand i disse vanskelige familiebegivenheder.

Lægerne på den tid foreslog en operation for at forsøge at bremse spredningen af kræften. Vores familie fastede og bad inderligt om et mirakel. Jeg følte, at vi havde tilstrækkelig tro til, at min far kunne blive helbredt. Lige før operationen gav min storebror, Norm, og jeg min far en velsignelse. Med al den tro, vi kunne samle, bad vi om, at han ville blive helbredt.

Operationen var planlagt til at vare mange timer, men allerede efter kort tid kom lægen ind i venteværelset for at mødes med vores familie. Han fortalte os, at da de begyndte operationen, kunne de se, at kræften havde spredt sig i hele min fars krop. Ud fra det, de observerede, havde min far kun få måneder tilbage at leve i. Vi var knuste.

Da min far vågnede efter operationen, var han spændt på at få at vide, om operationen var lykkedes. Vi fortalte ham de dystre nyheder.

Vi fortsatte med at faste og bede om et mirakel. Da min fars helbred hurtigt blev dårligere, begyndte vi at bede om, at han måtte være fri for smerter. Til sidst, da hans tilstand til sidst blev forværret, bad vi Herren om at lade ham gå bort hurtigt. Kun få måneder efter operationen døde min far, som kirurgen havde forudsagt.

Der blev vist vores familie megen kærlighed og omsorg af menighedens medlemmer og familiens venner. Vi havde en smuk begravelse, som ærede min fars liv. Som tiden gik, og vi oplevede savnet ved min fars fravær, begyndte jeg at spekulere over, hvorfor min far ikke var blevet helbredt. Jeg spekulerede på, om min tro ikke var stærk nok. Hvorfor oplevede nogle familier et mirakel, men ikke vores familie? På min mission havde jeg lært at søge svar i skrifterne, så jeg begyndte at søge i skrifterne.

Det Gamle Testamente fortæller om et aromatisk krydderi eller en salve, der blev brugt til at helbrede sår, og som blev fremstillet af en busk, der groede i Gilead. På Det Gamle Testamentes tid blev salven kendt som »Balsam fra Gilead«.1 Profeten Jeremias klagede over de ulykker, han så blandt sit folk, og håbede på helbredelse. Jeremias spurgte: »Er der ingen balsam i Gilead, er der ingen læger dér?«2 I litteratur, musik og kunst er Frelseren Jesus Kristus ofte blevet omtalt som balsam fra Gilead på grund af hans bemærkelsesværdige helbredende kraft. Ligesom Jeremias tænkte jeg: »Er der ingen balsam i Gilead for familien Nielson?«

I kapitel 2 i Markusevangeliet i Det Nye Testamente møder vi Frelseren i Kapernaum. Rygtet om Frelserens helbredende kraft havde spredt sig i hele landet, og mange mennesker rejste til Kapernaum for at blive helbredt af Frelseren. Der var så mange mennesker samlet omkring huset, hvor Frelseren befandt sig, at der ikke var plads til, at han kunne modtage dem alle. Fire mænd bar en lam mand for at blive helbredt af Frelseren. De kunne ikke komme igennem mængden, og derfor åbnede de husets tag og sænkede manden ned for at møde Frelseren.

Da jeg læste denne beretning, blev jeg overrasket over, hvad Frelseren sagde, da han mødte denne mand: »Søn, dine synder tilgives dig.«3 Jeg tænkte, at hvis jeg havde været en af de fire mænd, der havde båret denne mand, kunne jeg have sagt til Frelseren: »Vi bragte ham faktisk hertil for at blive helbredt.« Jeg tror, at Frelseren kunne have svaret: »Jeg helbredte ham.« Var det muligt, at jeg ikke fuldt ud havde forstået – at Frelserens helbredende kraft ikke kun var hans evne til at helbrede vores krop, men måske endnu vigtigere, hans evne til at helbrede vores hjerte og min families knuste hjerter?

Frelseren underviste i en vigtig lektie gennem denne oplevelse, da han til sidst fysisk helbredte manden. Det blev klart for mig, at hans budskab var, at han kunne røre ved øjnene på dem, der var blinde, og så kunne de se. Han kunne røre ved ørerne på de døve, og de kunne høre. Han kunne røre ved benene på dem, der ikke kunne gå, og de kunne gå. Han kan helbrede vores øjne, vores ører og vores ben, men vigtigst af alt kan han helbrede vores hjerte, når han renser os fra synd og løfter os gennem svære prøvelser.

Da Frelseren viser sig for folket i Mormons Bog efter sin opstandelse, taler han igen om sin helbredende kraft. Nefitterne hører hans røst fra himlen, der siger: »Vil I nu ikke vende tilbage til mig og angre jeres synder og blive omvendt, så jeg kan helbrede jer4 Senere sagde Frelseren: »For I ved ikke, om de ikke vil vende tilbage og omvende sig og komme til mig med hjertets faste fortsæt, og jeg skal helbrede dem«.5 Frelseren henviste ikke til en fysisk helbredelse, men snarere til en åndelig helbredelse af deres sjæl.

Moroni bidrager med yderligere forståelse, da han deler sin far Mormons ord. Mormon taler om mirakler og forklarer: »Og Kristus har sagt: Hvis I har tro på mig, skal I have magt til at gøre hvad som helst, jeg anser for tjenligt.«6 Jeg lærte, at formålet med min tro måtte være Jesus Kristus, og at jeg måtte acceptere det, der var hensigtsmæssigt for ham, mens jeg udøvede tro på ham. Jeg forstår nu, at min fars bortgang var hensigtsmæssig i Guds plan. Når jeg nu lægger mine hænder på en andens hoved for at velsigne ham eller hende, er min tro på Jesus Kristus, og jeg forstår, at en person kan og vil blive fysisk helbredt, hvis det er hensigtsmæssigt i Kristus.

Frelserens forsoning, som gør både hans forløsende og bemyndigende kraft tilgængelig, er den ultimative velsignelse, som Jesus Kristus tilbyder alle. Når vi omvender os med hjertets faste forsæt, renser Frelseren os fra synd. Når vi med glæde underordner vores vilje Faderens, selv under de vanskeligste omstændigheder, vil Frelseren løfte vores byrder og gøre dem lette.7

Men her er den større lektie, jeg har lært. Jeg havde fejlagtigt troet, at Frelserens helbredende kraft ikke havde virket for min familie. Når jeg nu ser tilbage med mere modne øjne og erfaring, kan jeg se, at Frelserens helbredende kraft var tydelig i hver enkelt af mine familiemedlemmers liv. Jeg var så fokuseret på en fysisk helbredelse, at jeg ikke så de mirakler, der var sket. Herren styrkede og løftede min mor ud over hendes evne gennem denne svære prøvelse, og hun levede et langt og produktivt liv. Hun havde en usædvanlig positiv indflydelse på sine børn og børnebørn. Herren velsignede mig og mine søskende med kærlighed, sammenhold, tro og modstandsdygtighed, som blev en vigtig del af vores liv og fortsætter den dag i dag.

Men hvad med min far? Som alle andre, der omvender sig, blev han åndeligt helbredt, da han søgte og modtog de velsignelser, der er tilgængelige på grund af Frelserens forsoning. Han modtog forladelse for sine synder og venter nu på opstandelsens mirakel. Apostlen Paulus har sagt: »For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus.«8 Ser I, jeg sagde til Frelseren: »Vi bragte min far til dig for at blive helbredt«, og det står nu klart for mig, at Frelseren helbredte ham. Balsam fra Gilead virkede for familien Nielson – ikke på den måde, som vi havde regnet med, men på en endnu mere betydningsfuld måde, som har velsignet og fortsat velsigner vores liv.

I kapitel 6 i Johannesevangeliet i Det Nye Testamente udførte Frelseren et meget interessant mirakel. Med blot nogle få fisk og nogle få brød bespiste Frelseren 5.000 mennesker. Jeg har læst denne beretning mange gange, men der er en del af denne oplevelse, som jeg gik glip af, og som nu har stor betydning for mig. Efter at Frelseren bespiste 5.000 mennesker, bad han sine disciple om at samle det, der var til overs, resterne, og det fyldte 12 kurve. Jeg har undret mig over, hvorfor Frelseren tog sig tid til at gøre det. Det er blevet klart for mig, at en af de ting, vi kan lære af denne begivenhed, er følgende: Han kunne mætte 5.000 mennesker, og der var rester tilbage. »Min nåde er tilstrækkelig for alle mennesker«.9 Frelserens forløsende og helbredende kraft kan dække enhver synd, ethvert sår eller enhver prøvelse – uanset hvor stor eller svær den er – og der er rester tilbage. Hans nåde er tilstrækkelig.

Med den viden kan vi gå fremad med tro og vide, at når der kommer svære tider – og det vil de helt sikkert – eller når synden omgiver os, så står Frelseren med helbredelse »under dens vinger«10 og inviterer os til at komme til ham.

Jeg vidner over for jer om balsam i Gilead, Frelseren Jesus Kristus, vor Forløser, og om hans vidunderlige helbredende kraft. Jeg bærer mit vidnesbyrd om hans ønske om at helbrede jer. I Jesu Kristi navn. Amen.