Generalkonference
Forberedelse til Kristi andet komme
Oktoberkonferencen 2021


Forberedelse til Kristi andet komme

Mere end nogensinde før, er vi nødt til at se den virkelighed i øjnene, at vi nærmer os Jesu Kristi andet komme.

Som skrevet i Mormons Bog profeterede Samuel, en retfærdig lamanit, seks år før Jesus Kristus blev født, for nefitterne, som da var blevet et ret frafaldent folk,1 om de tegn, der ville følge vor Frelsers fødsel. Tragisk nok forkastede de fleste nefitter de tegn, fordi det var »fornuftsstridigt, at et sådant væsen som en Kristus [skulle] komme.«2

Trist nok kunne mange jøder, ifølge skrifterne, heller ikke godtage, at en mand ved navn Jesus fra den lille undseelige provins Galilæa, virkelig var den længe ventede Messias.3 Jesus, der i sandhed kom for at opfylde de mange profetier, der var frembragt af hebraiske profeter, blev afvist og tilmed korsfæstet, fordi jøderne, som profeten Jakob sagde i Mormons Bog, »så forbi målet.« Følgen af det, vidnede Jakob om, var, at »Gud har taget sin tydelighed bort fra dem og givet dem meget, som de ikke kan forstå, fordi de ønskede det således. Og fordi de ønskede det, har Gud gjort det, så de vil snuble.«4

Hvor mærkeligt det end måtte lyde, så synes ingen lære, intet mirakel og intet besøg af himmelske engle, som man så med Laman og Lemuel,5 at have nogen kraft til at overtale eller overbevise nogle personer til at ændre deres kurs, udsyn eller tro på, at noget er sandt. Det gør sig især gældende, når lærdomme eller mirakler ikke stemmer overens med folks forudfattede indfald, ønsker eller ideer.

Brug gerne lige et øjeblik på at sammenligne disse to skriftsteder, det første er apostlen Paulus, der taler om de sidste dage, og det andet fra Alma, hvor profeten viser, hvordan Gud udfører sit værk blandt menneskenes børn. Først fra Paulus:

»Men det skal du vide, at i de sidste dage skal der komme hårde tider.

For da vil mennesker blive egenkærlige, pengeglade, pralende, overmodige, fulde af hån, ulydige mod deres forældre, utaknemlige, spottere,

ukærlige, uforsonlige, sladderagtige, umådeholdne, brutale, fjender af det gode,

forrædere, fremfusende, hovmodige, de vil elske nydelser højere end Gud …

og som altid vil lære, men aldrig lærer sandheden at kende.«6

Og nu fra Alma, der taler om et grundlæggende princip i Jesu Kristi evangelium: »Se, du mener måske, at dette er tåbeligt af mig, men se, jeg siger dig, at ved små og enkle ting bliver der udrettet store ting; og små midler beskæmmer i mange tilfælde de vise.«7

Vi lever i en moderne verden, som er fyldt med stor kundskab og dygtighed. Ikke desto mindre camouflerer det for ofte det ustabile grundlag, hvorpå den er bygget. Derfor fører det ikke til reel sandhed eller til at komme Gud nærmere og dermed kraften til at modtage åbenbaring, opnå åndelig kundskab og udvikle den tro på Jesus Kristus, som fører til frelse.8

Vi bliver virkelig mindet om dette i Herrens ord til Thomas og de andre apostle på selve aftenen for hans sonoffer: »Jesus sagde til ham: ›Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig.‹«9

Af dem, der har øjne til at se, ører til at høre og hjerte til at føle, er det, mere end nogensinde før, påkrævet, at vi ser den virkelighed i øjnene, at vi nærmer os Jesu Kristi andet komme. Det er sandt, at der venter store vanskeligheder for dem på jorden ved hans tilbagekomst, men i den henseende behøver den trofaste ikke at frygte.

Nu vil jeg et øjeblik gerne citere fra Kirkens evangeliske emner under overskriften »Jesu Kristi andet komme«:

»Når Frelseren kommer igen, vil han komme i magt og herlighed og kræve jorden som sit rige. Hans andet komme vil markere indledningen på tusindårsriget.

Det andet komme vil være en frygtindgydende, sørgelig tid for den ugudelige, men en fredens dag for den retfærdige. Herren erklærede:

›For de, der er kloge og har modtaget sandheden og gjort den hellige Ånd til deres vejleder og ikke har ladet sig bedrage – sandelig siger jeg jer: De skal ikke blive hugget om og kastet i ilden, men skal udholde den dag.

Og jorden skal blive givet dem i arv; og de skal mangfoldiggøre sig og blive stærke, og deres børn skal vokse op uden synd til frelse.

For Herren skal være midt iblandt dem, og hans herlighed skal være over dem, og han skal være deres konge og deres lovgiver‹ (L&P 45:57-59).«10

I vores forberedelse til Jesu Kristi andet komme, kommer jeg med en afgørende og beroligende bemærkning af profeten Amos i Det Gamle Testamente: »Gud Herren gør ikke noget, førend han har åbenbaret sine planer for sine tjenere, profeterne.«11

I den ånd har Herrens profet på jorden i dag, præsident Russell M. Nelson, for nylig givet os dette inspirerede råd: »Jesu Kristi evangelium er et omvendelsens evangelium. På grund af Frelserens forsoning rummer hans evangelium en opfordring til os om hele tiden at forandre os, udvikle os og blive mere rene. Det er et evangelium af håb, helbredelse og fremgang. Dermed er evangeliet et budskab om glæde! Vores ånd fryder sig ved hvert eneste lille skridt fremad, som vi tager.«12

Jeg vidner uforbeholdent om og bekræfter, at Gud lever og om de mirakler, der finder sted hver dag blandt utallige mennesker fra både høj og lav. Der er i sandhed mange hellige oplevelser, der sjældent tales om, delvist på grund af deres himmelske oprindelse og på grund af risikoen for at blive latterliggjort af nogle, der ikke ved bedre.

I den henseende minder den sidste profet i Mormons Bog, Moroni, os om:

»Og videre taler jeg til jer, som forkaster Guds åbenbaringer og siger, at de er afskaffet, at der ikke er nogen åbenbaringer, ej heller profetier, ej heller gaver, ej heller helbredelse, ej heller tungetale og oversættelse af tungetale.

Se, jeg siger jer, at den, der forkaster dette, kender ikke Kristi evangelium, ja, han har ikke læst skrifterne, hvis han har, så forstår han dem ikke.

For læser vi ikke, at Gud er den samme i går, i dag og for evigt, og at der hos ham ikke findes foranderlighed eller skygge af ændring?«13

Jeg vil afslutte min tale med en virkelig inspirerende profetisk erklæring fra profeten Joseph Smith, som han kom med mod slutningen af sit jordiske virke, da han så frem til Jesu Kristi andet komme: »Skal vi ikke gå videre, hvad angår så stor en sag? Gå fremad og ikke tilbage. Fat mod, brødre [og søstre], og videre, videre frem til sejr! Lad jeres hjerte fryde sig og være overordentlig glad.«14 Dette vidner jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.