Generalkonferenser
Ett levande vittne om den levande Kristus
Generalkonferensen i april 2020


Ett levande vittne om den levande Kristus

Huvudbudskapet i Mormons bok är att återställa den sanna kunskapen om den oumbärliga roll som Jesus Kristus har i mänsklighetens frälsning och upphöjelse.

En solig vårdag 2017 var öppet hus för Paris tempel i Frankrike i full gång när en man med sorgsen min gick fram till en av guiderna. Han sa att han bodde bredvid templet och medgav att han hade varit en aktiv motståndare mot att det skulle byggas. Han berättade att en dag när han tittade ut genom lägenhetsfönstret såg han en stor kran sänka en staty av Jesus från himlen och mjukt placera den på tempelområdet. Mannen sa att den upplevelsen helt förändrade hans känslor gentemot kyrkan. Han insåg att vi var efterföljare till Jesus Kristus och vädjade om förlåtelse för den tidigare skada han kunde ha orsakat.

Bild
Staty placeras vid Paris tempel i Frankrike

Kristusstatyn som pryder området vid Paris tempel och andra platser som tillhör kyrkan vittnar om vår kärlek till Frälsaren. Den ursprungliga marmorstatyn är ett verk av den danske konstnären Bertel Thorvaldsen som skulpterade den år 1820 – samma år som den första synen inträffade. Statyn står i skarp kontrast mot de flesta andra konstverk från den tiden, som till stor del porträtterade den lidande Kristus på korset. Thorvaldsens verk visar den levande Kristus som vann seger över döden och med öppna armar inbjuder oss alla att komma till honom. Endast märkena efter spikarna i hans händer och fötter och såret i hans sida vittnar om den obeskrivliga smärta han genomled för att frälsa alla människor.

Bild
Frälsarens hand som Kristusstatyn porträtterar den

Kanske en anledning till att vi som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga älskar den här statyn är att den påminner oss om beskrivningen i Mormons bok av Fräsarens besök på den amerikanska kontinenten:

Bild
Jesus Kristus besöker Amerika

”Och se, de såg en man stiga ned från himlen. Och han var klädd i en vit mantel, och han kom ned och stod mitt ibland dem. …

Och det hände sig att han sträckte fram sin hand och talade till folket och sade:

Se, jag är Jesus Kristus …

och jag har druckit ur den bittra kalk som Fadern har givit mig och har förhärligat Fadern genom att ta på mig världens synder.”1

Sedan inbjöd han varje man, kvinna och barn att komma fram och sticka sina händer i hans sida och känna märkena efter spikarna i hans händer och fötter och därigenom få ett personligt vittnesbörd om att han verkligen var den sedan länge väntade Messias.2

Denna enastående scen är höjdpunkten i Mormons bok. Helheten av evangeliets ”goda nyheter” ryms i den här bilden av Frälsaren som kärleksfullt sträcker ut ”barmhärtighetens armar”3 och inbjuder var och en att komma till honom och ta emot hans försonings välsignelser.

Huvudbudskapet i Mormons bok är att återställa den sanna kunskapen om den oumbärliga roll som Jesus Kristus har i mänsklighetens frälsning och upphöjelse. Det här temat genomsyrar boken från inledningen till de sista orden i det sista kapitlet. Under århundraden av avfall och andlig förvirring gick den djupare innebörden av det Kristus gjorde i Getsemane och på Golgata förlorad eller korrumperades. Hur glad måste Joseph Smith inte ha blivit när han, medan han översatte 1 Nephi, upptäckte följande underbara löfte: ”Dessa sista uppteckningar [Mormons bok] … skall fastslå sanningen hos de första [Bibeln] … och skall tillkännage de tydliga och dyrbara stycken som har tagits bort från dem, och skall tillkännage för alla släkter, tungomål och folk att Guds Lamm är den evige Faderns Son och världens Frälsare och att alla människor måste komma till honom, annars kan de inte bli frälsta.”4

Tydliga och dyrbara sanningar om Frälsarens försoning genljuder i hela Mormons bok. Allteftersom jag tar upp flera av dessa sanningar uppmanar jag dig att reflektera över hur de har förändrat eller kan förändra ditt liv.

  1. Jesu Kristi försoning är en gåva som är gratis och erbjuds alla som har levat, som lever nu och som kommer att leva på jorden.5

  2. Förutom att bära bördan av våra synder tog Kristus på sig våra sorger, svagheter, lidanden och sjukdomar, och alla bedrövelser som är en del av människans dödliga tillstånd. Det finns ingen vånda, ingen smärta eller sorg som han inte har lidit för oss.6

  3. Frälsarens försoningsoffer gör att vi kan vi övervinna de negativa följderna av Adams fall, inklusive den fysiska döden. Tack vare Kristus får alla Guds barn som har fötts här på jorden, oavsett hur rättfärdiga de är, uppleva andens förening med kroppen genom uppståndelsens kraft7 och återvända till honom för att ”dömas … efter sina gärningar”8.

  4. Däremot krävs det att vi är flitiga9 i att följa ”Kristi lära”10 om vi ska kunna ta emot Frälsarens försonings alla välsignelser. I sin dröm såg Lehi ”en trång och smal stig”11 som ledde till livets träd. Dess frukt, som representerar Guds kärlek uttryckt genom Kristi försonings utsökta välsignelser, ”är högst dyrbar och … begärlig … [och] den största av alla Guds gåvor”.12 För att få tillgång till den här frukten måste vi utöva tro på Jesus Kristus, omvända oss, hörsamma Guds ord13, ta emot nödvändiga förrättningar och hålla heliga förbund ända till slutet av våra liv14.

  5. Genom sin försoning tvättar Jesus Kristus inte bara bort våra synder utan ger också en möjliggörande kraft genom vilken hans lärjungar kan ”[lägga] av den naturliga människan”15, framåtskrida ”rad på rad”16 och bli mer heliga17 så att de en dag kan bli fullkomliga varelser i Kristi avbild18, värdiga att återigen bo hos Gud19 och ärva alla himmelrikets välsignelser20.

En annan trösterik sanning i Mormons bok är att Herrens försoning, fastän oändlig och universellt omfattande, är en anmärkningsvärt personlig och intim gåva, individuellt anpassad till var och en.21 På samma sätt som Jesus inbjöd var och en av de nephitiska lärjungarna att känna på hans sår, dog han för var och en av oss personligen, som om du eller jag var den enda människan på jorden. Han ger oss en personlig inbjudan att komma till honom och dra nytta av hans försonings underbara välsignelser.22

Kristi försonings personliga karaktär blir ännu mer verklig när vi betraktar enastående mäns och kvinnors exempel i Mormons bok. Bland dem har vi Enos, Alma, Zeezrom, kung Lamoni och hans hustru samt kung Benjamins folk. Deras omvändelseberättelser och livfulla vittnesbörd utgör levande bevis på hur våra hjärtan kan förändras och våra liv förvandlas genom Herrens oändliga godhet och barmhärtighet.23

Profeten Alma ställde denna brännande fråga till sitt folk. Han sa: ”Om ni har upplevt en hjärtats förändring, och om ni har känt er manade att sjunga sången om den återlösande kärleken, så vill jag fråga: Har ni den känslan nu?”24 Den här frågan är viktig i dag, för som Herrens lärjungar bör hans återlösande kraft åtfölja oss, motivera oss och förändra oss varje dag.

Almas fråga kan också omformuleras så här: När kände du senast det underbara inflytandet från Frälsarens försoning i ditt liv? Detta händer när du känner en intensiv och ljuvlig glädje25 komma över dig som vittnar för ditt innersta om att dina synder är förlåtna, eller när plågsamma prövningar plötsligt blir lättare att bära, eller när ditt hjärta mjuknar och du kan ge uttryck för att du har förlåtit någon som har sårat dig. Eller det kan vara varje gång du märker att din förmåga att älska och tjäna andra har växt, eller att helgelseprocessen gör dig till en annan människa, formad efter Frälsarens exempel.26

Jag vittnar om att alla de här upplevelserna är verkliga och är bevis på att livet kan förändras genom tro på Jesus Kristus och hans försoning. Mormons bok tydliggör och utvidgar vår kunskap om den här himmelska gåvan. När du studerar den här boken hör du rösten från den levande Kristus inbjuda dig att komma till honom. Jag lovar att om du tackar ja till denna inbjudan och formar ditt liv efter hans exempel, får du del av hans återlösande inflytande i ditt liv. Genom den Helige Andens kraft förvandlar Frälsaren dig dag för dag ”fram till den fullkomliga dagen”27 när du, som han förkunnade, får ”se mitt ansikte och veta att jag är”28. I Jesu Kristi namn, amen.