Generalkonferenser
Djupt in i våra hjärtan
Generalkonferensen i april 2020


Djupt in i våra hjärtan

Herren försöker hjälpa oss – var och en av oss – att få evangeliet att nå djupare in våra hjärtan.

Systrar och bröder, vilken underbar tid vi lever i. När vi nu firar återställelsens begynnelse är det också lämpligt att fira den pågående återställelsen som vi får bevittna. Jag gläds med er åt att leva i den här tiden. 1 Herren fortsätter, genom sina profeter, att lägga allt på plats som behövs för att hjälpa oss förbereda oss för att ta emot honom. 2

En av dessa behövliga saker är det nya programmet för barn och ungdomar. Många av er känner till det här programmets betoning på målsättning, nya emblem för tillhörighet och FSY-konferenser. Men vi får inte låta dessa ta vårt fokus från principerna som programmet är byggt på och deras syfte: att se till att Jesu Kristi evangelium når djupt in hjärtat hos våra barn och ungdomar. 3

Jag tror att när vi lär oss förstå principerna ser vi det här som mer än ett program för medlemmar i åldrarna 8 till 18 år. Vi ser då hur Herren försöker hjälpa oss – var och en av oss – att få evangeliet att nå djupare in våra hjärtan. Min bön är att den Helige Anden ska hjälpa oss att lära tillsammans.

Relationer – ”Var med dem” 4

Första principen är relationer. Eftersom de utgör en sådan naturlig del av Jesu Kristi Kyrka, glömmer vi ibland vikten av relationer i vår pågående resa mot Kristus. Vi förväntas inte hitta eller vandra på förbundsstigen ensamma. Vi behöver kärlek och stöd från föräldrar, andra familjemedlemmar, vänner och ledare som också går på stigen.

Sådana relationer kräver tid. Tid att vara tillsammans. Tid att skratta, leka, lära och tjäna tillsammans. Tid att värdesätta varandras intressen och utmaningar. Tid att vara öppna och ärliga mot varandra i vår strävan att bli bättre tillsammans. Dessa relationer är ett av huvudsyftena med att samlas som familjer, kvorum, klasser och församlingar. De utgör grunden till effektivt tjänande. 5

Äldste Dale G. Renlund gav oss en nyckel till att utveckla de här relationerna när han sa: ”För att tjäna andra väl i kyrkan måste vi se dem … genom vår himmelske Faders ögon. Först då kan vi börja förstå en själs sanna värde. Först då kan vi förnimma den kärlek vår himmelske Fader känner för alla sina barn.” 6

Att se andra som Gud ser dem är en gåva. Jag uppmanar var och en av oss att söka den gåvan. När våra ögon blir öppnade så att vi ser 7 kan vi också hjälpa andra se sig själva som Gud ser dem. 8 President Henry B. Eyring betonade kraften i detta när han sa: ”Det som har störst betydelse är vad [andra] lär sig av [dig] om vilka de verkligen är och vad de faktiskt kan bli. Min gissning är att de inte lär sig det så mycket av föreläsningar. De lär sig det genom känslor av vem du är, vilka du tror att de är och vad du tror att de kan bli.” 9 En av de största gåvorna vi kan ge är att hjälpa andra förstå sin sanna identitet och sitt sanna syfte. 10 När vi ser andra och oss själva som Gud ser oss binds våra hjärtan samman ”i enighet och i kärlek” 11 .

Med ständigt växande sekulära krafter som drar i oss, behöver vi den styrka som kommer av kärleksfulla relationer. Så när vi planerar aktiviteter, möten och andra sammankomster, låt oss då komma ihåg att ett gemensamt syfte med dessa sammankomster är att bygga kärleksfulla relationer som förenar oss och förmår Jesu Kristi evangelium att nå djupare in i våra hjärtan. 12

Uppenbarelse, handlingsfrihet och omvändelse – ”Sätt dem i kontakt med himlen” 13

Självklart räcker det inte med att bara vara förenade. Det finns många grupper och organisationer som förenas kring ett antal olika saker. Men den förening som vi söker är att bli ett i Kristus, att förena oss med honom. 14 ”För att kunna sätta våra hjärtan i kontakt med himlen behöver vi personliga andliga upplevelser, som äldste Andersen just talade till oss om så väl. 15 Dessa upplevelser får vi när den Helige Anden överför Guds ord och kärlek till våra sinnen och hjärtan. 16

Sådan uppenbarelse kommer genom skrifterna, särskilt Mormons bok; genom inspirerade ord från levande profeter och andra trofasta lärjungar samt genom den milda, stilla rösten. 17 De här orden är mer än bläck på ett papper, ljudvågor i våra öron, tankar i våra sinnen och känslor i våra hjärtan. Guds ord är andlig kraft. 18 Det är sanning och ljus. 19 Det är så vi hör honom! Ordet väcker och ökar vår tro på Kristus och ger näring åt en önskan inom oss att bli mer som Frälsaren – det vill säga att omvända oss och vandra på förbundsstigen. 20

I april förra året hjälpte president Russell M. Nelson oss förstå omvändelsens centrala roll i denna resa kantad av uppenbarelse. 21 Han sa: ”När vi väljer att omvända oss väljer vi att förändras! Vi låter Frälsaren förvandla oss till den bästa versionen av oss själva. … Vi [väljer] att bli mer som Jesus Kristus!” 22 Denna förändringsprocess, som stimuleras av Guds ord, är hur vi kommer i kontakt med himlen.

Det som ligger till grund för president Nelsons uppmaning till omvändelse är handlingsfrihetens princip. Vi måste själva välja att omvända oss. Evangeliet kan inte tvingas in i våra hjärtan. Som äldste Renlund har sagt: ”Vår himmelske Faders ändamål med föräldraskap är inte att få sina barn att göra det som är rätt. Det är att få sina barn att välja att göra det som är rätt.” 23

I de program som ersattes av programmet Barn och ungdomar fanns det över 500 olika krav man måste uppnå för att kunna ta emot olika utmärkelser. 24 I dag finns det i princip bara ett. Det är en inbjudan att välja att bli mer lik Frälsaren. Vi gör det genom att ta emot Guds ord genom den Helige Anden och låta Kristus förändra oss till den bästa versionen av oss själva.

Det innebär långt mer än en övning i målsättning eller självutveckling. Mål är bara ett redskap som hjälper oss att komma i kontakt med himlen genom uppenbarelse, handlingsfrihet och omvändelse – att komma till Kristus och ta emot hans evangelium djupare i våra hjärtan.

Engagemang och uppoffringar – ”Låt dem leda” 25

Slutligen, för att förmå Jesu Kristi evangelium att nå djupt in i våra hjärtan behöver vi engagera oss i det – ge vår tid och våra talanger till det, göra uppoffringar för det. 26 Vi vill alla leva ett meningsfullt liv och det gäller i synnerhet det uppväxande släktet. De vill ha en sak att kämpa för.

Jesu Kristi evangelium erbjuder den största saken i världen. President Ezra Taft Benson sa: ”Vi är befallda av Gud att föra ut evangeliet till hela världen. Det är den sak som måste förena oss i dag. Endast evangeliet kan rädda världen från dess katastrofala självförstörelse. Endast evangeliet kan förena människor av alla raser och nationaliteter så att de kan leva i fred. Endast evangeliet ger glädje, lycka och frälsning åt mänskligheten.” 27

Äldste David A. Bednar har lovat: ”När vi ger ungdomarna ökad kraft genom att uppmana och tillåta dem att agera, kommer kyrkan att gå framåt på mirakulösa sätt.” 28 Alltför ofta har vi missat att uppmana och tillåta ungdomarna att göra uppoffringar för denna stora Kristi sak. Äldste Neal A. Maxwell sa: ”Om [våra] ungdomar är alltför understimulerade [av Guds verk] blir de mer sannolikt överväldigade av världen.” 29

Programmet Barn och ungdomar fokuserar på att ge ungdomarna ökad kraft. De väljer själva sina mål. Presidentskap i kvorum och klasser tilldelas sina rätta roller. Församlingens ungdomsråd, precis som församlingsrådet, fokuserar på frälsning och upphöjelse. 30 Och kvorum och klasser inleder sina möten med att rådgöra om hur de ska utföra det verk Herren har givit dem. 31

President Nelson har sagt följande till kyrkans ungdomar: ”Om ni väljer det, om ni vill … kan [ni] vara en stor del av något stort, något storslaget, något majestätiskt! […] Ni är bland de allra bästa som Herren någonsin sänt till denna jord. Ni har förmågan att vara klokare och visare och ha större inverkan på världen än någon tidigare generation!” 32 Vid ett annat tillfälle sa president Nelson till ungdomarna: ”Jag har fullt förtroende för er. Jag älskar er och det gör också Herren. Vi är hans folk, gemensamt engagerade i hans heliga verk.” 33 Ungdomar, känner ni vilket förtroende president Nelson har för er och hur viktiga ni är i det här verket?

Föräldrar och vuxna ledare, jag uppmanar er att se ungdomarna som president Nelson ser dem. När ungdomarna känner er kärlek och ert förtroende, när ni uppmuntrar och undervisar dem om att leda – och sedan håller er ur vägen – kommer ni att förundras över deras insikter, förmågor och förpliktelse mot evangeliet. 34 De kommer att känna glädjen i att välja engagemang och uppoffringar för Kristi sak. Evangeliet kommer att nå djupare in i deras hjärtan och verket kommer att gå framåt på mirakulösa sätt.

Löfte och vittnesbörd

Jag lovar att när vi fokuserar på de här principerna – relationer, uppenbarelse, handlingsfrihet, omvändelse och uppoffringar – kommer Jesu Kristi evangelium att nå djupare in i allas våra hjärtan. Vi får se återställelsen framåtskrida mot sitt yttersta syfte – Israels återlösning och upprättandet av Sion 35 , där Kristus ska regera som kungarnas Kung.

Jag vittnar om att Gud fortsätter göra allt som är nödvändigt för att förbereda sitt folk för den dagen. Må vi se hans hand i det här förunderliga verket där vi alla strävar efter att ”[komma] till Kristus och bli fullkomnade i honom” 36 . I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Se L&F 45:12. President Nelson har sagt: ”Tänk bara på hur spännande och bråttom det är: varenda profet från och med Adam har sett vår tid. Och alla profeter har talat om vår tid, när Israel skulle samlas in och världen skulle förberedas för Frälsarens andra ankomst. Tänk på det! Av alla människor som någonsin levt på planeten jorden är vi just de som får ta del i denna slutliga, storslagna insamling. Hur spännande är inte det! (”Israels hopp” [världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018], HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org).

    Äldste Jeffrey R. Holland har sagt:

    ”Vilken underbar tid att leva i!

    Jesu Kristi evangelium är den tryggaste, den säkraste, den mest pålitliga och den mest givande sanningen på jorden och i himlen, i tid och i evighet. … Ingenting – inte något, inte någon, inget inflytande – kan hindra den här kyrkan från att uppfylla sitt uppdrag och förverkliga sin bestämmelse som förkunnats före världens grundläggning. … Det finns ingen anledning att vara rädd eller ängslig för framtiden.

    I motsats till alla andra tidsåldrar före oss ska den här tidsutdelningen inte uppleva ett institutionellt avfall. Den ska inte se en förlust av prästadömets nycklar. Den ska inte erfara att uppenbarelser från den Allsmäktige Guden upphör. … Vilken dag att leva i! …

    Som ni märker är jag optimistisk beträffande de sista dagarna. … Tro. Res er upp. Var trofasta. Och gör det mesta av den härliga dag vi lever i!”(Facebookinlägg, 27 maj 2015; se även ”Var inte rädd, tro endast” [tal till lärare inom Kyrkans utbildningsverksamhet, 6 feb. 2015], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

  2. Se Joh. 1:12.

  3. Strax efter att vi kallats som Unga mäns generalpresidentskap pratade president Henry B. Eyring med oss om de unika utmaningar och möjligheter som kyrkans ungdomar ställs inför i dag. Han rådde oss att fokusera på de ting som kan förmå Jesu Kristi evangelium att nå djupt in i deras hjärtan. Det rådet har varit ett ledljus för oss som Unga mäns presidentskap.

  4. Se ”Be with Them”, ChurchofJesusChrist.org/callings/aaronic-priesthood-quorums/my-calling/leader-instruction/be-with-them.

  5. Se Mosiah 18:25; Moro. 6:5.

  6. Se Dale G. Renlund, ”Genom Guds ögon”, Liahona, nov. 2015, s. 94; se även Mose 1:4–6.

    President Monson lärde: ”Vi har ansvaret att se andra, inte som de är utan som de kan bli. Jag vill vädja till er att tänka på dem på det sättet” (”Se andra sådana som de kan bli”, Liahona, nov. 2012, s. 70).

    Äldste Neal A. Maxwell lärde: ”Alltför ofta gör en ung människas utvändiga ovilja att anpassa sig till kyrkans normer, eller hans till synes konfronterande frågor eller de tvivel han uttrycker, att han snabbt blir stämplad. Följden kan bli att han fjärmar sig och ibland tar avstånd från kyrkan. Äkta kärlek tycker inte om stämplar!” (”Unto the Rising Generation”, Ensign, apr. 1985, s. 9).

  7. Se 2 Kung. 6:17.

  8. När Stephen L. Richards var medlem i första presidentskapet sa han: ”Den högsta formen av urskiljning är den som ser och uppdagar för andra deras bättre natur, det medfödda goda de har inom sig” (i Conference Report, apr. 1950, s. 162; i David A. Bednar, ”Snar att uppfatta”, Liahona, dec. 2006, s. 19). Se även 2 Kung. 6:17.

  9. Henry B. Eyring, ”Teaching Is a Moral Act” (tal vid Brigham Young University, 27 aug. 1991), s. 3, speeches.byu.edu; betoning tillagd; se även Henry B. Eyring, “Hjälp dem sikta högt”, Liahona, nov. 2012, s. 60–67.

  10. Se Mose 1:3–6.

  11. Mosiah 18:21; se även Mose 7:18.

  12. ”Unga män som har starka, positiva relationer med en aktiv [sista dagars heliga] familj, jämnåriga och ledare som hjälper dem utveckla en relation med sin himmelske Fader, kommer mest sannolikt att hålla sig aktiva. Specifika delar av program – såsom söndagens studiekurs, aktivitetsprogram [för unga män], förväntningar på personliga prestationer … har kanske inte så stor inverkan utan de här relationerna. … Den viktiga frågan är inte hur fullständigt specifika delar av programmen genomförs, utan hur de bidrar till positiva relationer som stärker deras religiösa identitet som [sista dagars heliga] unga män” (”Be with Them”, ChurchofJesusChrist.org/callings/aaronic-priesthood-quorums/my-calling/leader-instruction/be-with-them).

  13. Se ”Connect Them with Heaven”, ChurchofJesusChrist.org/callings/aaronic-priesthood-quorums/my-calling/leader-instruction/connect-them-with-heaven.

  14. Se Joh. 15:1–5; 17:11; Fil. 4:13; 1 Joh. 2:6; Jakob 1:7; Omni 1:26; Moro. 10:32.

  15. Skrifterna är fulla av exempel på det här; här är bara två av dem: 1 Ne. 2:16; Enos 1:1–4.

  16. Se Luk. 24:32; 2 Ne. 33:1–2; Jakob 3:2; Moro. 8:26; L&F 8:2–3.

  17. Se 2 Tim. 3:15–16; L&F 68:3–4; 88:66; 113:10.

  18. Se 1 Tess. 1:5; Alma 26:13; 31:5; Hel. 3:29; 5:17; L&F 21:4–6; 42:61; 43:8–10; 50:17–22; 68:4.

  19. Se Joh. 6:63; 17:17; Alma 5:7; L&F 84:43–45; 88:66; 93:36.

  20. Se Joh. 15:3; 1 Petr. 1:23; Mosiah 1:5; Alma 5:7, 11–13; 32:28, 41–42; 36:26; 62:45; Hel. 14:13.

  21. Se 2 Ne. 31:19; 32:3, 5.

  22. Russell M. Nelson, ”Vi kan göra bättre och bli bättre”, Liahona, maj 2019, s. 67.

  23. Dale G. Renlund, ”Välj i dag”, Liahona, nov. 2018, s. 104.

  24. Den här siffran inkluderar scoutprogrammens krav, vilka tills nyligen utgjorde en del av kyrkans aktivitetsprogram för pojkar och unga män, främst i USA och Kanada. I områden där man inte deltog i scouting var antalet krav över 200. Dessutom var de olika aktivitetsprogrammen för pojkar, flickor, unga män och unga kvinnor upplagda på olika sätt, vilket gjorde hela upplevelsen mer komplex för familjerna.

  25. Se ”Let Them Lead”, ChurchofJesusChrist.org/callings/aaronic-priesthood-quorums/my-calling/leader-instruction/let-them-lead.

  26. Se Omni 1:26; 3 Ne. 9:20; 12:19; L&F 64:34. ”En religion som inte fordrar att allt ska uppoffras har aldrig kraft till att frambringa den tro som är nödvändig för att erhålla liv och frälsning” (Lectures on Faith [1985], s. 69).

  27. Se Ezra Taft Benson, The Teachings of Ezra Taft Benson (1988), s. 167; i Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2019), s. 2; se även Russell M. Nelson, ”Israels hopp”, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  28. Möte med äldste David A. Bednar; se även ”2020 Temple and Family History Leadership Instruction”, 27 feb. 2020, ChurchofJesusChrist.org/family-history.

  29. Neal A. Maxwell, ”Unto the Rising Generation”, s. 11. Äldste Maxwell fortsatte: ”Rent funktionsmässigt, hur många presidentskap för diakoners och lärares kvorum finns det inte som bara består i att kalla de unga männen att uppsända en bön eller dela ut sakramentet? Bröder, de är verkligen speciella andar, och de kan göra betydelsefulla saker om de får en chans!”

  30. Se Allmän handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga 2.2, ChurchofJesusChrist.org.

  31. Det finns flera resurser i Evangeliebiblioteket för att hjälpa ungdomarna leda, till exempel ”Quorum and Class Presidency Resources” [Resurser för kvorum- och klasspresidentskap], ”Hur man använder Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser ” och resurser för Unga kvinnor och aronska prästadömets kvorum under ”Ward Callings” [Församlingsämbeten].

  32. Russell M. Nelson, ”Israels hopp”, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org. Under samma andakt sa president Nelson: ”Vår himmelske Fader har reserverat många av sina ädlaste andar – man kan säga det bästa teamet – till den här slutfasen. Dessa ädla andar – dessa de finaste spelarna, dessa hjältar – är ni!”

  33. Russell M. Nelson, inledande ord i ”Barn och ungdomar: Personligt med äldste Gerrit W. Gong”, 17 nov. 2019, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  34. President Nelson har sagt: ”Vi behöver låta de unga leda, särskilt de som är kallade och avskilda att verka i klass- och kvorumpresidentskap. Prästadömets myndighet har delegerats till dem. De kommer att lära sig hur de kan ta emot inspiration för att leda klassen eller kvorumet” (i ”Videopresentation av programmet Barn och ungdomar”, 29 sep. 2019, ChurchofJesusChrist.org).

    Äldste Quentin L. Cook har sagt: ”Våra ungdomar ombes att ta på sig större enskilt ansvar vid en tidigare ålder – utan att föräldrar eller ledare tar över det som ungdomarna själva kan göra” (”Justeringar för att stärka ungdomar”, Liahona, nov. 2019, s. 40).

  35. President George Q. Cannon lärde: ”Gud har sparat andar till den här tidsutdelningen som har modet och beslutsamheten att möta världen och den ondes alla krafter, synliga och osynliga, för att förkunna evangeliet och försvara sanningen och befästa och bygga upp vår Guds Sion utan fruktan för följderna. Han har sänt dessa andar i vår generation för att lägga grunden till ett Sion som aldrig mer ska raseras, samt uppresa ett släkte som är rättfärdigt och som hedrar Gud, och gör det på bästa sätt, och är honom lydiga under alla omständigheter” (”Remarks”, Deseret News, 31 maj 1866, s. 203); se även Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 184.

  36. Moro. 10:32.