2010–2019
Ditt nästa steg
Oktober 2015


Ditt nästa steg

Din kärleksfulle himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus uppmanar dig att ta nästa steg mot dem. Vänta inte. Ta steget nu.

Mitt hjärta sjönk vid ett möte nyligen med underbara sista dagars heliga. Frågan ställdes: ”Vem önskar leva hos vår himmelske Fader igen?” Allas händer sträcktes upp Nästa fråga var: ”Vem är övertygad om att ni ska lyckas?” Jag blev ledsen och förvånad över att de flesta händer togs ner.

När vi upplever en klyfta mellan vilka vi är nu och vilka vi önskar bli, frestas många av oss att förlora tron och hoppet.1

Eftersom ”inget orent kan vistas hos Gud”2, måste vi för att kunna bo hos honom igen renas från synden3 och helgas4. Om vi vore tvungna att göra det här på egen hand, skulle ingen av oss klara det. Men vi är inte ensamma. Nej, vi är faktiskt aldrig ensamma.

Vi har himlens hjälp tack vare Jesus Kristus och hans försoning.5 Frälsaren sa: ”Om ni har tro på mig skall ni få kraft att göra vad jag än finner lämpligt.”6 När tro utövas, ökar tron.

Låt oss tillsammans se på tre principer som hjälper oss på vår resa tillbaka till vår Fader i himlen.

Bli som ett barn

Vårt yngsta barnbarn illustrerar den första principen. Efter att ha lärt sig krypa och sedan stå, var han redo att försöka gå. Vid sina första försök föll han, grät och gav oss en blick som sa: ”Jag ska aldrig – aldrig – försöka mig på det där igen! Jag ska bara fortsätta krypa.”

När han snubblade och ramlade tänkte inte hans kärleksfulla föräldrar att han var hopplös eller att han aldrig skulle kunna gå. I stället höll de ut armarna och kallade på honom, och med blicken fäst på dem försökte han igen gå mot deras kärleksfulla famn.

Kärleksfulla föräldrar är alltid redo att med öppen famn välkomna även det minsta steg i rätt riktning. De vet att vår villighet att försöka, och försöka igen leder till utveckling och framgång.

Frälsaren lärde att vi för att ärva Guds rike måste bli som ett litet barn.7 Så andligt talat är den första principen att vi ska göra som vi gjorde som barn.8

Med barnslig ödmjukhet och villighet att fokusera på vår Fader i himlen och vår Frälsare, tar vi steg mot dem och ger aldrig upp hoppet, även när vi faller. Vår kärleksfulle himmelske Fader gläds åt varje steg vi tar i tro, och om vi faller, gläds han åt varje ansträngning att komma tillbaka upp och försöka igen.

Handla med tro

En andra princip illustreras av två trofasta heliga, båda med djup önskan att finna en evig livskamrat. Båda tog under bön steg i tro.

Jurij, en rysk sista dagars helig, gjorde uppoffringar och sparade för att kunna företa den långa resan till templet. På tåget lade han märke till en vacker kvinna med glädjestrålande ansikte, och han kände att han borde dela med sig av evangeliet till henne. Han kom inte på något annat att göra, så han började läsa i Mormons bok och hoppades på att hon skulle lägga märke till det.

Jurij visste inte att kvinnan, Marija, redan var medlem i kyrkan. Ovetande om att Jurij också var medlem, och följande en inre maning att dela evangeliet med honom, började Marija läsa i sin Mormons bok, och hoppades att han skulle lägga märke till det.

Nå, när de samtidigt tittade upp, häpnade Jurij och Marija över att se Mormons bok i den andras händer – och, jovisst, de blev kära och beseglades senare i templet. I dag gör Jurij och Marija Kutepov från Voronezj, som eviga livskamrater, en betydande insats för kyrkan i Ryssland.

Tonvikten här är inte bara parets villighet att handla i tro. Det är också en andra princip: Herren svarar på vår villighet att handla i tro, och mer därtill. Vår villighet att ta ett steg inte bara motsvaras, den överträffas av Herrens utlovade välsignelser.

Vår himmelske Fader och vår Frälsare är angelägna om att välsigna oss. Ja, de begär ju bara en tiondel av vad de välsignar oss med och lovar sedan att himlens fönster ska öppnas!9

Närhelst vi är villiga att handla med tro på Jesus Kristus och tar ett steg till, särskilt om det är ett svårt steg som kräver förändring eller omvändelse, välsignas vi med styrka.10

Jag vittnar om att Herren vill leda oss till – och igenom – våra nästa steg. Han överträffar våra ansträngningar med sin kraft om vi är villiga att fortsätta försöka, omvända oss och gå framåt med tro på vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus.

Andliga gåvor lovas inte bara dem som älskar Gud och håller alla hans bud utan också, tack och lov, dem som ”strävar efter att så göra”11. Styrka ges till dem som fortsätter söka och försöka.

Två viktiga tecken varje vecka som utmärker vår väg tillbaka till vår Fader i himlen är sakramentets eviga förbund och vårt helgande av sabbatsdagen. President Russell M. Nelson lärde oss förra generalkonferensen att sabbaten är Herrens gåva till oss. Att vi hängivet helgar sabbaten varje vecka är vårt tecken till Herren att vi älskar honom.12

Varje sabbatsdag betygar vi att vi är ”villiga att ta på [oss] din Sons namn och alltid minnas honom samt att hålla de bud som han har givit [oss]”13. I gengäld för vårt hjärtas omvändelse och vår hängivenhet förnyar Herren den utlovade förlåtelsen för synder och gör det möjligt för oss att ”alltid … ha hans Ande hos [oss]”14. Den Helige Andens inflytande förbättrar, förstärker, undervisar och leder oss.

Om vi, genom att minnas honom varje sabbat, vänder våra hjärtan till Frälsaren genom dessa två viktiga tecken, överträffas vårt arbete återigen av Herren genom hans utlovade välsignelser. Vi lovas att genom ett trofast helgande av sabbaten ska jordens fullhet bli vår.15

Stigen tillbaka till vår Fader i himlen leder till Herrens hus, där vi välsignas av att ta emot frälsande förrättningar för oss själva och för våra avlidna nära och kära. President Boyd K. Packer lärde att förrättningar och förbund blir våra rekommendationsbrev för tillträde till Guds närhet.16 Jag ber att var och en av oss alltid ska vara värdig av och använda våra tempelrekommendationer till att tjäna regelbundet.

Övervinna den naturliga människan

En tredje princip är denna: Vi måste motverka den naturliga människans benägenhet att skjuta upp och ge upp.17

När vi går framåt längs förbundsstigen begår vi misstag, vissa misstag begår vi flera gånger. En del av oss kämpar mot beteenden eller beroenden som vi känner oss maktlösa att övervinna. Men tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus är en handlingens och kraftens princip.18 Om vi är villiga att handla välsignas vi med styrka till att omvända oss och styrka till att förändras.

Vi misslyckas bara om vi inte tar nästa steg i tro framåt. Vi misslyckas inte, vi kan inte misslyckas, om vi trofast går i ok tillsammans med Frälsaren – han som aldrig har svikit och som aldrig sviker oss!

Utlovade välsignelser

Jag lovar att varje steg i tro möts med hjälp från himlen. Ledning kommer när vi ber till vår himmelske Fader, litar på vår Frälsare och följer honom, och lyssnar till den Helige Anden. Styrka kommer tack vare Jesu Kristi försoningsoffer.19 Helande och förlåtelse kommer tack vare Guds nåd.20 Visdom och tålamod kommer när vi litar på Herrens tidsplan. Beskydd kommer när vi litar på Guds levande profet, president Thomas S. Monson.

Ni skapades för ni ”skulle kunna ha glädje”21, glädje känner ni när ni värdiga återvänder till er himmelske Fader och er Frälsare och möts av deras kärleksfulla omfamning.

Jag bär vittne om dessa absoluta sanningar. Din kärleksfulle himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus lever. De känner dig. De älskar dig. De uppmanar dig kärleksfullt att ta nästa steg mot dem. Vänta inte. Ta steget nu. I Jesu Kristi heliga namn, amen.